Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på når og hvordan bleieslutt foregår?

For et par måneder siden var gutten min kjempeflink til å si i fra når han hadde gjort i bleien og sa fra at nå skulle vi bytte bleie. Tok det som et tegn på at nå begynner han å skjønne litt mer hva som foregår nedi der. Da snakka vi litt om do, prøvesatt litt osv. Men så slutta han helt å si fra, og nå er det ikke tegn til noe form for interresse for do osv. Og han blir kjempesint om vi må bytte bleie.

Når vet man at barna er klar for å slutte med bleie? Hvordan går man frem? 

Anonymous poster hash: d7d72...d73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel kanskje forskjellig fra barn til barn til barn, men mine har vært "klar" ved 2 år. I det legger jeg at de gikk lenge med tørr bleie av gangen og at jeg lett kunne se det på dem når de måtte tisse eller bæsje. De våkner som oftest med tørr bleie etter dupp og om morgenen. De hadde begge fra tidlig alder (8-10 mnd) en liten rutine med å gå på potte før kveldsstell/bading og det begynte fort å bli fast at det kom tiss i potta så og si hver gang. Fra 1,5 års alder begynte vi å sette de på potta om morgenen når vi sto opp også, ikke med noe mål om tidlig bleieslutt egentlig, men det ble fort en rutine og de likte det. Fra 18-20 mnd opplevde vi stadig mer at de trippet rundt når de måtte på do, gjemte seg litt unna når de bæsjet i bleien og de var uvillige til å få på bleie igjen etter skift. De begynte også å vise ubehag ved å gå i våt bleie oh ville ha den av seg straKS de hadde tisset. På eldste tok vi bleien ved 2 år og 3 mnd, yngste like før 2 års dag. Litt forvirring og bomtur de første dagene, men deretter gikk det veldig greit. Våre gikk i løse bukser uten truse i starten pga da er det lettere å kjenne og huske at bleien er vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...