Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #1 Skrevet 2. januar 2017 Synes det er meningsløst å ha juletrefest når det er blitt nytt år. Anonymous poster hash: 93d2e...b47
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #2 Skrevet 2. januar 2017 Fordi jula er 24.desmber til 6.januar? Anonymous poster hash: 9bf68...1db
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #3 Skrevet 2. januar 2017 Enig. I januar er jeg lei av jula. Anonymous poster hash: 4c07e...c00
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #4 Skrevet 2. januar 2017 Her er det i desember Anonymous poster hash: 8ceaa...de2
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Skrevet 2. januar 2017 Fordi juletrefest kommer fra tradisjonen med å høste juletreet, vel. Vil du gjøre det den 23-12? Anonymous poster hash: b3408...8b8
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #6 Skrevet 2. januar 2017 Fordi en juletrefest tradisjonelt består i å "slakte" juletreet. Anonymous poster hash: 80340...5de
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #7 Skrevet 2. januar 2017 Det er jo tradisjon. Juletrefesten skal være etter nyttår Husker i gamle dager, hele bygda på juletrefest på bedehuset. Sååå koselig! Brennvarmt av vedovnfyring og et digert tre alle gikk rundt. Åresalg og gevinster og julekaker ❤️❤️ Anonymous poster hash: 495af...edc
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #8 Skrevet 2. januar 2017 Desember er full av avslutninger. Deilig å spre ting litt. Tradisjon også. Anonymous poster hash: 207b2...513
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #9 Skrevet 2. januar 2017 Jula varer fra 34 desember til 6. eller 13. januar. Da er det mest naturlig å ha juletrefesten etter nyttår, ikke i adventstiden. Romjulen hadde jo vært et alternativ, men da er mange så opptatt med andre ting at det ikke passer for så mange. Anonymous poster hash: 7df97...4ca
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #10 Skrevet 2. januar 2017 Jula varer fra 34 desember til 6. eller 13. januar. Da er det mest naturlig å ha juletrefesten etter nyttår, ikke i adventstiden. Romjulen hadde jo vært et alternativ, men da er mange så opptatt med andre ting at det ikke passer for så mange. Anonymous poster hash: 7df97...4ca 24. ☺ Anonymous poster hash: 7df97...4ca
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #11 Skrevet 2. januar 2017 Fordi jula er 24.desmber til 6.januar? Anonymous poster hash: 9bf68...1db Jula er til 13.januar... Anonymous poster hash: 5a505...e72
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #12 Skrevet 2. januar 2017 Nei, hvorfor har man juletrefest i romjula eller i januar, tro? Innmari upraktisk å avholde juletrefest FØR jul, synes jeg, dumt å høste treet før det er kommet opp. Jula varer fra julaften til tjuende dag jul, så dermed er det mest praktisk å avholde juletrefest innenfor det tidsrommet. Det er nemlig ikke jul i adventstiden. Rart at det er så vanskelig å forstå. Anonymous poster hash: 2be66...b2f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #13 Skrevet 2. januar 2017 Det er også en fest hvor man kan spise opp all julesjokolade, julekaker osv.. Anonymous poster hash: d1a93...30f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #14 Skrevet 2. januar 2017 Jula er til 13.januar... Anonymous poster hash: 5a505...e72 Nei, du tenker på 13.dag jul, som jo er 6.januar! Anonymous poster hash: 61f57...de7
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #15 Skrevet 2. januar 2017 Her er det i desember Anonymous poster hash: 8ceaa...de2 Da har dere jo helt missforstått opplagget. Juletrefest er når jula er over og tre skal kastes ut, eller høstes som noen her over skriver. Selvsagt kan ikke juletre holdes i desember. Noen gang er folk så rare og uvitende her inne🤔 Anonymous poster hash: a6e95...467
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #16 Skrevet 2. januar 2017 Juletrefesten er jo for å høste juletreet og spise jula ut av huset (alle tar med resten av julekakene osv også spiser man det opp). På skolen her kaller de det "restefest", alle tar med det som er igjen i kakeboksene. Anonymous poster hash: 821e8...072
Fru vims Skrevet 2. januar 2017 #17 Skrevet 2. januar 2017 Fordi det er gammel tradisjon, og jula begynte senere før i tiden og varte lengre. Nå begynner vi julen i slutten av november og mange er lei julen alerede i romjula.
Sanchin Skrevet 2. januar 2017 #18 Skrevet 2. januar 2017 Nei, du tenker på 13.dag jul, som jo er 6.januar! Anonymous poster hash: 61f57...de7 Ja, men 20.dag jul er også innafor
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #19 Skrevet 2. januar 2017 Jeg forbinder ordet juletrefest med å gå rundt juletre og synge julesanger. Det blir HELT feil for meg i januar - men tar det gjerne i desember (selv 1.desember er helt greit selvom vi ikke setter opp juletre hjemme så tidlig).. Men en restefest som ikke føles som en julefeiring kunne jeg taklet Anonymous poster hash: 103ff...361
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #20 Skrevet 2. januar 2017 Jeg forbinder ordet juletrefest med å gå rundt juletre og synge julesanger. Det blir HELT feil for meg i januar - men tar det gjerne i desember (selv 1.desember er helt greit selvom vi ikke setter opp juletre hjemme så tidlig).. Men en restefest som ikke føles som en julefeiring kunne jeg taklet Anonymous poster hash: 103ff...361 At det blir feil for deg er jo irrelevant. For de fleste andre er det feil å høste treet før det er satt opp. Før jul... 🙃 Anonymous poster hash: 84f6b...77a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #21 Skrevet 2. januar 2017 Jeg forbinder ordet juletrefest med å gå rundt juletre og synge julesanger. Det blir HELT feil for meg i januar - men tar det gjerne i desember (selv 1.desember er helt greit selvom vi ikke setter opp juletre hjemme så tidlig).. Men en restefest som ikke føles som en julefeiring kunne jeg taklet Anonymous poster hash: 103ff...361 Enig, i desember er jeg i feriemodus mens i januar er jeg klar på ny frisk med jobb, trening, prosjekter osv. Blir helt rart å dra på julekjolen og spise risgrøt da Anonymous poster hash: 760f3...ae0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #22 Skrevet 2. januar 2017 Jeg forbinder ordet juletrefest med å gå rundt juletre og synge julesanger. Det blir HELT feil for meg i januar - men tar det gjerne i desember (selv 1.desember er helt greit selvom vi ikke setter opp juletre hjemme så tidlig).. Men en restefest som ikke føles som en julefeiring kunne jeg taklet Anonymous poster hash: 103ff...361 Vel, julesanger den 1.desember er helt feil for meg. Og juletrefest i adventstiden likeså. Vi setter opp juletreet lillejulaften og pynter det enten natt til julaften eller julaftens formiddag. Så å gå rundt treet før julaften er sprøyt i min verden. Anonymous poster hash: b3408...8b8
sug lut Skrevet 2. januar 2017 #23 Skrevet 2. januar 2017 Herre. For et hitorie- og kunnskapsløst spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #24 Skrevet 2. januar 2017 Jeg har ikke vært på en eneste juletrefest. Iallefall ikke i voksen alder. I januar er jeg så ferdig med jula at jeg glatt høster juletreet uten fest. Ikke orker jeg mer av julekaker og den slags heller. Om jeg skulle dratt på julefrefest måtte den ha vært i slutten av romjula. Skjønner at man begynte jula senere før. Men, den gang da. Nå gjør vi ikke det lenger, så da burde man kanskje fremskynde festen en smule også. (Det skulle dog tatt seg ut å fremme et slikt forslag, hadde vel blitt verbalt halshugget at visse julekonservative ) Anonymous poster hash: 8ad1f...a46
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #25 Skrevet 2. januar 2017 Fordi det er gammel tradisjon, og jula begynte senere før i tiden og varte lengre. Nå begynner vi julen i slutten av november og mange er lei julen alerede i romjula. Tull og fjas! Julen begynner samme dag som den alltid har gjort i norsk feiring av julen. Dette kan i alle fall regnes tilbake til tidlig 1800-tall. At noen utålmodige sjeler, samt en stadig mer pågående handelsstand, begynner å pynte og styre til jul allerede fra i oktober, rikker overhodet ikke på NÅR det ER jul. Julen begynte samme dato i 2016 som den gjorde i 1875. Julen varer så hos mange helt til tjuende dag jul, hos svært mange til trettendedagen, og hos de utålmodige bare ei lita uke før den blir feiet ut til nyttår. Pokker til historieløshet på dagens unge og utålmodige! Anonymous poster hash: 2be66...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå