Gå til innhold

Begynne å jobbe etter mammapermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært i mammapermisjon fra april, skal jeg begynne å jobbe i mars. Jeg har 2 måneder igjen av permisjonen min. Akkurat nå føler jeg meg ikke klar. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bli klar heller, jeg koser meg så med babyen min. Skulle ønske jeg kunne utsatt perm 1 måned til bare. Men, det har jeg ikke økonomi til. Har allerede da gått 6-7 uker uten lønn.

Pappa tar over så hun får det bra.

Jeg bare lurer på om det handler om innstilling, altså at man føler seg mer og mer klar jo nærmere jobbstart man kommer? Har hørt andre si at de var så klare for å begynne å jobbe igjen osv...håper det er hovedregelen.

Hva er deres erfaring?

Anonymous poster hash: 319c9...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en måned igjen. Trodde aldri jeg skulle få lyst å begynne å jobbe igjen, men nå begynner jeg å føle at jeg ikke gruer meg lenger. Vet jo at jeg får ammefri også, så blir jo ikke fulle dager i starten heller.

Tror jeg blir klar til jeg skal begynne. Merker at det mentale endrer seg etter hvert som tiden går. I tillegg begynner det å bli litt slitsomt å være hjemme med en veldig aktiv baby.

Tror nok det kommer til å føles greit ;)

Anonymous poster hash: bcaf8...814

Skrevet

Veldig mange synes det er merkelig og skummelt å begynne å jobbe igjen, men det går seg til når det bare blir hverdag.

Anonymous poster hash: 1c7c4...e4f

Skrevet

Min yngste er 13 mnd nå, og jeg er fortsatt ikke klar. Liker ikke å låne henne bort til besteforeldre heller. Ikke vært borte på overnatting enda.

Gruet meg sånn til å starte på nytt med baby og småbarnstiden igjen, og så for meg at jeg ikke skulle holde ut med 9 måneders permisjon. Tok feil der gitt. Har nesten blitt usunt knyttet til minsten. Fortsatt ikke sikker på om vi skal drøye permisjonen til minsten er 1 1/2 år eller 2 år.

Anonymous poster hash: 8d6ec...856

Skrevet

Jeg har fem barn, og selv om jeg liker jobben min har jeg grudd meg til å starte igjen etter hver permisjon. Den første måneden er tøff, deretter går det bra.

Anonymous poster hash: 7175b...1c5

Skrevet

Takk for svar!

Mange blandet erfaringer her, ikke så rart det vi er jo forskjellige.

Jeg gruer meg litt fordi jeg hadde bare jobbet der jeg var i 4 måneder før jeg gikk ut i permisjon. Jeg vet ikke hva de vil bruke meg til heller Når jeg kommer tilbake. Kan jo være litt denne usikkerheten der også som plager meg.

Jeg skal be om et møte med min leder nå snart for å få litt avklaringer da. Og som en av dere sier så hjelper det jo med ammepermisjon. Heldigvis skal pappa være hjemme til august så hun vil være 16 måneder når hun starter i bhg.

Da vil jeg be om å få 1 dag i uken permisjon uten lønn slik at hun bare får 4 dager i bgh fra starten.

Skrevet

Jeg har ikke vært klar før barna har vært 2 år. Så de har fått vært hjemme med meg frem til da, så startet i bhg.

Anonymous poster hash: 298e0...674

Skrevet

Jeg syntes det var kjempevanskelig og leit å begynne å jobbe igjen -det føltes nesten litt uvirkelig at jeg skulle det 😝

Men hadde jo ikke noe valg så måtte bare hoppe i det og sakte men sikkert gikk det seg til. Husker pappa'n facetimet meg og da jeg så lille begynte jeg å grine skikkelig 😢🙈 jeg syntes det var best å ikke forholde meg noe særlig til at jeg skulle begynne på jobb igjen, prøvde å ikke ta det innover meg -og så bare hoppe i det da dagen kom. Kjedelig å bruke siste tiden på å grue seg!

Anonymous poster hash: 6e164...bd7

Skrevet

Takk for svar!

Mange blandet erfaringer her, ikke så rart det vi er jo forskjellige.

Jeg gruer meg litt fordi jeg hadde bare jobbet der jeg var i 4 måneder før jeg gikk ut i permisjon. Jeg vet ikke hva de vil bruke meg til heller Når jeg kommer tilbake. Kan jo være litt denne usikkerheten der også som plager meg.

Jeg skal be om et møte med min leder nå snart for å få litt avklaringer da. Og som en av dere sier så hjelper det jo med ammepermisjon. Heldigvis skal pappa være hjemme til august så hun vil være 16 måneder når hun starter i bhg.

Da vil jeg be om å få 1 dag i uken permisjon uten lønn slik at hun bare får 4 dager i bgh fra starten.Anonymous poster hash: 319c9...38c

Jeg ville vurdert å heller ta 20% permisjon uten lønn jevnt fordelt utover uka så barnet kan få så kort dag som mulig. Barna har ofte lett for å "falle litt ut" hvis de ikke er hver dag i barnehagen. Og barnehagedagen er mer enn lang nok.

Ift. å bli klar... Det ble jeg først langt utpå høsten, lenge etter hun hadde startet.

Anonymous poster hash: 7df70...846

Skrevet

Jeg hadde første dag idag etter permisjon i 13 måneder! Igår kveld grudde jeg meg så jeg nesten satt å gråt på sengekanten, og det er ikke fordi jeg misliker jobben min altså. Men heller tanken på at nå kommer jenta mi til å oppleve, vokse og utvikle seg UTEN meg tilstede. Men dagen idag gikk så utrolig fort, og jeg har hatt det kjempefint! :) Merker at jeg er skikkelig lett til sinns nå (om enn litt sliten), men godt å få komme seg på jobb igjen og være BARE meg. Ingen som hilser først på ungen du har på armen :P

Skrevet

Jeg gruet meg skikkelig til jobboppstart etter permisjonen med nr 2.

Hadde begynt i ny jobb tre måneder før permisjonen, og dårlig form hadde gjort at jeg ble sykemeldt etter noen få uker.

Følte jeg hadde gjort et elendig inntrykk på kollegaer og ledelse. Vanligvis er jeg et stå-på-menneske på jobb, men de ukene jeg var i jobb før permisjonen var jeg så redusert at jeg kun gjorde et minimum.

Men da jeg begynte, så gikk det veldig bra. Det var tøft de første dagene, jeg innrømmer det. Hadde omtrent ny jobb å lære meg, samtidig som jeg savnet barnet noe intenst. Jeg pådro meg også brystbetennelse andre uka, og ble sykemeldt ei uke (bare sånn for å å fortsette det gode inntrykket jeg hadde gjort 🙈).

Men så. Etter jeg ble frisk igjen var det helt strålende å være på jobb. Jeg så jo hvor mye barnet og faren koste seg sammen. Og det var godt å få brynt seg på noe annet enn hus og barn.

Det var også skikkelig godt å få være seg selv igjen. Spise lunsj med voksne hver dag. Oppdage at man er en ressurs for andre enn kun familien.

Det ble veldig fort veldig godt å være tilbake på jobb.

Nå skal jeg snart ut i ny permisjon. Og denne gangen skal jeg kun være fullt hjemme i 4-5 måneder. Deretter skal jeg jobbe 20%, altså noen timer 2-3 dager i uka. Jeg tror det blir en lettere overgang enn da jeg gikk fra 0-100% fra én dag til en annen.

Lykke til med jobboppstart. Sannsynligvis går det mye mye bedre enn du tror. Overganger er alltid vanskelig. Men om barnet trives der det er, så kommer det til å gå fint. Selv om det nok blir noen tårer på deg på jobb de første dagene, så vil det gå fint. 😊

Anonymous poster hash: 0518b...3c0

Skrevet

Jeg starter i mamma permisjon om 2 mnd. Og jeg syns det er rart.

Når dagen er der så bare hopp i det.

Jeg har 2 barn fra før og vet hvordan det er

Det blir en overgang, men barnet er heldigvis hjemme med pappaen sin 💑

Anonymous poster hash: 999d7...d7e

Skrevet

Jeg har vært hjemme med mine til de var 15 og 17 mnd. Grudde meg hele veien til å dra tilbake på jobb. Forferdelig, man har jo ofte ikke noe valg. Heldigvis går det seg fort til !

Anonymous poster hash: d4a7c...051

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for mange fine svar fra dere! 

Jeg hopper i det, og håper at det går bra! Det må jo bare gå bra ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...