Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #1 Skrevet 2. januar 2017 Hei! Jeg lurer litt en sak her. Vi har fått avdekket av et par av min datters venninner har stjålet her hos oss. Dette er klassevenninner, de er 13 år gamle. De har tatt ting fra hennes rom. Er småting, men like fullt tyveri. Vi har bare bevis på at dette har skjedd en gang, men jeg tror de har gjort det ved flere anledninger.. Min datter er selvfølgelig knust over dette :-( Hun har gått i den tro at disse to har vært hennes nærmeste venner i alle år. De har alltid kjent hverandre, så det er veldig trist. Hun har også lest på nettet at de har snakket veldig stygt om henne, og egentlig bare ledd bak hennes rygg. Det er i samtaler disse to venninnene imellom, at selve tyveriene også ble avslørt. Da min datter konfronterte dem med det, blånektet de og var tydelig "fornærmet" og ufine. Det var først da hun viste dem bevis på hva som var blir avslørt, at unnskyldningene kom. Da var det ikke måte på hvor gode venner de egentlig var. Og så var de veldig opptatt av at ikke dette måtte komme videre til hverken oss eller andre selvsagt. Det har det jo gjort. Vi har tatt tak i dette, og snakket med foreldrene. Den ene har hatt med seg sin datter og hun har vært her og sagt unnskyld. Den andre er fortsatt bare sur og nekter egentlig å innse realiteten. Jeg vet at det samme har skjedd hos i hvert fall to andre familier. Dette er også kommet fram. Nå er min datter blitt veldig nedfor. Hun har stort sett stengt seg inne på rommet sitt i jula. Vi har sagt at hun skal være glad for at dette er avslørt en gang for alle, slik at det ikke ble mer alvorlig. Hun skjønner det, men sørger over sviket. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Hun gruer seg til skolen, orker ikke forholde seg til dem. Og det har jeg sagt at hun ikke behøver. Hun trenger ikke slike venner, og vi har oppfordret henne til å være mer sammen med andre. Hun er enig. Men i går ville hun ikke ut av rommet i det hele tatt. Hun ville ikke spise og lå i senga hele tiden. Hva kan man som foreldre gjøre utover å støtte og forsøke å prate? Hun blir mer og mer innesluttet, og ymtet i går om at hun kjente seg deprimert. Har noen gode råd? Anonymous poster hash: cb77f...cd6
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #2 Skrevet 2. januar 2017 Når hun reagerer så sterkt og at det blir verre nærmere skolestart fikk jeg en føleseskald av at hun kanskje har fått noen ugreie meldinger tilbake fra disse to jentene. Når de er så kalde at de stjeler fra flere familier er de garantert kapable til andre ting også. Hadde tatt meg en prat om dette med datteren min og kanskje sakt ifra til klassekontak itilfelle det oppstår noe på skolen. Anonymous poster hash: b36fc...a7f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #3 Skrevet 2. januar 2017 Når man er 13 år, så er det kjipt at foreldre blander seg i alt og ringer foreldre og sladrer. Det er flaut, kjipt og skaper splid mellom venner. Noen ting bør man la ligge. Favør man heller følge med på de og uke la de være alene når de er på besøk, slik st man fratar de muligheten til å stjele. Selvfølgelig gruer hun seg til skolen. Hun kommer til å være den store snakkisen. Sladrehanken. Som alltid ber mamma og pappa rydde opp for henne.. Skjønner at dere ville ordne opp, men pass på at dere ikke ruinerer hennes sosiale liv ved å dra det for langt. Anonymous poster hash: 6122d...16f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #4 Skrevet 2. januar 2017 Anonym bruker, on 02 Jan 2017 - 10:59, said: Når man er 13 år, så er det kjipt at foreldre blander seg i alt og ringer foreldre og sladrer. Det er flaut, kjipt og skaper splid mellom venner. Noen ting bør man la ligge. Favør man heller følge med på de og uke la de være alene når de er på besøk, slik st man fratar de muligheten til å stjele. Selvfølgelig gruer hun seg til skolen. Hun kommer til å være den store snakkisen. Sladrehanken. Som alltid ber mamma og pappa rydde opp for henne.. Skjønner at dere ville ordne opp, men pass på at dere ikke ruinerer hennes sosiale liv ved å dra det for langt. Så du mener at vi ikke skulle sagt noen ting, og late som om alt var bra?? For uansett så har hun jo skjønt at disse venninnene ikke er greie. Så veike er vi ikke altså. Selvfølgelig er det enklere å bare overse ting, mye enklere. Men det er jo ikke rett. Disse jentene behøver en oppvekker. Detter jo faktisk kriminellt. Og dersom det hadde vært mitt barn, så ville jeg så absolutt ha visst det! Anonymous poster hash: 6122d...16f Anonymous poster hash: cb77f...cd6
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Skrevet 2. januar 2017 Anonym bruker, on 02 Jan 2017 - 10:56, said: Når hun reagerer så sterkt og at det blir verre nærmere skolestart fikk jeg en føleseskald av at hun kanskje har fått noen ugreie meldinger tilbake fra disse to jentene. Når de er så kalde at de stjeler fra flere familier er de garantert kapable til andre ting også. Hadde tatt meg en prat om dette med datteren min og kanskje sakt ifra til klassekontak itilfelle det oppstår noe på skolen. Anonymous poster hash: b36fc...a7f Læreren vet om dette allerede. Vi har sagt ifra, slik de andre foreldrene har. Anonymous poster hash: cb77f...cd6
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 2. januar 2017 #6 Skrevet 2. januar 2017 Når man er 13 år, så er det kjipt at foreldre blander seg i alt og ringer foreldre og sladrer. Det er flaut, kjipt og skaper splid mellom venner. Noen ting bør man la ligge. Favør man heller følge med på de og uke la de være alene når de er på besøk, slik st man fratar de muligheten til å stjele. Selvfølgelig gruer hun seg til skolen. Hun kommer til å være den store snakkisen. Sladrehanken. Som alltid ber mamma og pappa rydde opp for henne.. Skjønner at dere ville ordne opp, men pass på at dere ikke ruinerer hennes sosiale liv ved å dra det for langt. Anonymous poster hash: 6122d...16f Kjære tid, man kan jo ikke la være å ta tak i sånt! Hadde det vært her, så ville ikke disse jentene vært velkommen igjen på veldig veldig lang tid :-O
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #7 Skrevet 2. januar 2017 Anonymous poster hash: cb77f...cd6 Har hatt ungdommer som stjeler her jeg også. Min datter har konfrontert tyvene og de har ordnet opp seg i mellom. Det er å la de ordne opp selv i stedet for å ringe rundt til alle foreldre. I vennegjengen til min datter var det en mor som ringte rundt til alle foreldre ved hver minste lille ting. Datteren hennes er relativt venneløs i dag fordi ingen stoler på henne. Fikk stadig telefoner med slike ting som -datteren din har prøvd å røyke -datteren din lånte eyeliner uten lov av min datter -datteren din kan muligens ha smakt alkohol -datteren din blødde igjennom på bussen -datteren din konfronterte min datter med tyveri og de ble uvenner. Du må snakke med henne slik at de blir venner igjen Osv osv. Man blir drittlei. I tillegg viste det seg til slutt at denne jenta var den som løy og bedro mest. Jeg ringte moren hennes en gang. Jeg tok henne på fersken i å stjele to 500-lapper jeg skulle gi bort i julegave. Hun stod med de i hånden og sa "de er mine" tok de med seg og gikk. Dette var vel da de var 16 år. Anonymous poster hash: 6122d...16f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #8 Skrevet 2. januar 2017 Anonym bruker, on 02 Jan 2017 - 11:32, said: Har hatt ungdommer som stjeler her jeg også. Min datter har konfrontert tyvene og de har ordnet opp seg i mellom. Det er å la de ordne opp selv i stedet for å ringe rundt til alle foreldre. I vennegjengen til min datter var det en mor som ringte rundt til alle foreldre ved hver minste lille ting. Datteren hennes er relativt venneløs i dag fordi ingen stoler på henne. Fikk stadig telefoner med slike ting som -datteren din har prøvd å røyke -datteren din lånte eyeliner uten lov av min datter -datteren din kan muligens ha smakt alkohol -datteren din blødde igjennom på bussen -datteren din konfronterte min datter med tyveri og de ble uvenner. Du må snakke med henne slik at de blir venner igjen Osv osv. Man blir drittlei. I tillegg viste det seg til slutt at denne jenta var den som løy og bedro mest. Jeg ringte moren hennes en gang. Jeg tok henne på fersken i å stjele to 500-lapper jeg skulle gi bort i julegave. Hun stod med de i hånden og sa "de er mine" tok de med seg og gikk. Dette var vel da de var 16 år. Anonymous poster hash: 6122d...16f Nå vil jeg bare for ordens skyld si at jeg ikke har tatt slike telefoner til noen om noe faktisk. Men dette synes jeg var for drøyt til å passere. Når det er sagt, så har den ene mora til hun ene venninna, ringt til oss og sagt ifra om at min datter har røykt. Et par ganger. Og selv om jeg vet at hennes datter også har gjort det, så gidder jeg ikke si noe om det. Jeg vet også mye annet jeg kunne fortalt henne, som hadde gitt henne hakeslepp. Men jeg gjør det ikke, av hensyn til mine barn. Nettopp fordi de ikke skal blir stemplet som sladrehanker. Men i dette tilfellet så synes jeg det var på sin plass å si ifra. Spesielt siden de har vært andre steder og stjålet også. Dette vet jeg foreldrene har fått beskjed om. HI Anonymous poster hash: cb77f...cd6
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2017 #9 Skrevet 2. januar 2017 opp Anonymous poster hash: cb77f...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå