Gå til innhold

Datter i puberteten hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja her er en problemstilling, jeg ikke ante jeg skulle komme i. Har en datter på 12, og hun har så smått begynne å komme i puberteten. Hun begynner å få hår på tissen og antydning til pupper. Men hvilken rolle spiller jeg her som mor? Hva skall jeg lære og si til henne? Trodde aldri dette skulle bli ett tema og tenkte at det blir mye vanskeligere med gutten, men nei sliter mer med henne. Vet liksom ikke hva jeg skall ta opp.

Hun er mer "moden" i kroppen en det hun er i hode. Hun haddee seksual undervisning på skolen og hun ringte meg for å fortelle om det. Hun sa det var noe av det ekleste hun hadde sett noengang og at hun nesten kastet opp...måtte le litt, men dette gjør ting jo mye vanskeligere å snakke om. Så hvordan griper jeg tak i dette? Hun begynner nesten å gråte ved tanken om å få mensen. Jeg fikk min veldig tidlig så den kommer snart..uff..

Anonymous poster hash: 69311...f14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hele tiden hatt et normalt forhold til det. Som kvinne selv og mor til ei jente visste jeg jo hva jeg hadde i vente. Hun har lenge visst om mensen (og hatt det et halvt år allerede), fikk utflod når hun var nesten 10, og mensen før hun var 12. Hun vet vel hva mensen er og hvorfor vi får det? Fortell hvor bind ligger, kjøp inn noe i flere størrelser så hun kan prøve seg frem. Datteren min ringte meg og fortalte når hun fikk det (stakkars unge sto i kø et sted og kunne ikke gå fra) og jeg ordnet med at noen kom med bind til henne. Siden har hun ordnet seg selv.

Anonymous poster hash: e6fc9...d4c

Skrevet

Tillater meg å svare, selvom jeg ikke har barn på denne alderen. Jeg er imidlertid lærer på ungdomskole.

Jeg har (heldigvis) ingenting med seksualundervisning å gjøre, men det dukker stadig vekk opp problemer som må løses og spørsmål som må besvares. En del kan jeg hjelpe til med, men jeg henviser oftest til helsesøster.

Jeg har blant annet fått et digert lager med bind og truseinnlegg fra henne som jeg deler ut til trengende jenter 😊

Her er mine tips:

- Fortell henne hvor hun finner bind hjemme og lag et liten "nød-pakke" hun kan ha i sekken med bind/truseinnlegg, våtservietter og ren truse hvis hun skulle få mensen på skolen.

- Oppmuntre henne til å fortelle _deg_ det når den kommer. Jeg har, på oppdrag fra datter, opplevd å måtte ringe mor og fortelle at mensen har kommet. Veldig sårt for alle.

- Snakk med henne om at man kan bli gravid selvom man bare er 13 år.

- Lær henne om hygiene og hårfjerning. Kjøp en mild deodorant og kanskje en frisk parfyme.

Det er så trist når de kommer og forteller at de ikke vil dusje etter gymtimen fordi de har fått hår under armene, eller når elevene lukter svette.

- Dette har du sikkert gjort allerede, men snakk med henne om grensesetting for egen kropp - spesielt når det gjelder jevnaldrende gutter. Dette er min kjepphest - her er jeg veldig på guttene, men det er også viktig å snakke med jentene.

- Ta henne med på undertøyshopping og kjøp noen topper til henne med matchende truser, det finnes også bittesmå BH'er. Sørg for at hun får noe som passer, lær henne hvilken type undertøy som passer under hvilke klær og at undertøy ikke regnes som "tilbehør" - her er det mye rart blant "våre" jenter.

Skrevet

Her har datteren min på 10 år sett den newton pubertet episoden om mensen opptil flere ganger, har ikke datteren din sett den så oppfordre henne til å gjøre det (kanskje synes hun det er kleint å se den sammen med deg, men den ligger jo på nettsiden til nrk så hun kan se den selv). Vi snakket sammen etter at hun hadde sett den, det viste seg at de ikke i den serien forteller at man skal ha mensen mer enn en gang. Hun trodde faktisk at man får det en gang også er man ferdig med det ;)

Jeg har et eget skap på badet med bind, truseinnlegg og tamponger. Jeg har sagt til henne at hun bare kan snoke der, og jeg ser at hun har sett på det. Helt greit at de tar, klemmer, leser på pakka osv, blir litt kjent med produktene.

I klassen hennes er det allerede flere jenter som har begynt "knoppe seg" og brystvortene er såre og ømme i den fasen. Veldig mange bruker topper under genser/trøye.

Nå er jo din datter et par år eldre så jeg vet ikke hvor store pupper hun har fått, men her er det enn så lenge slike topper som dette som gjelder:

http://www.hm.com/no/product/60756?article=60756-A

Min datter er veldig lita og spinkel, ingen antydning til pubertet enda, men jeg tenker det er best å være tidlig ute og prøve få et naturlig forhold til dette før hun står midt oppe i det. Der er jo du litt sent ute, siden hun nå står midt i det, men prøv å være naturlig. Snakk om det f.eks i bilen, når begge sitter og ser ut av vinduet istedenfor i hverandres øyne er det ofte lettere å snakke sammen ;)

Jeg tenkte jeg etterhvert skulle la datteren min få en egen hylle på badet med deo-stick, barberhøvel osv. Ingen gjorde det for meg da jeg var tenåring, det ble til at jeg brukte egne penger på noen skikkelig jalla engangshøvler som jeg gjemte for foreldrene mine og brukte til de var så gamle og uskarpe at jeg skrubbet av like mye hud som hår med dem. Døtrene mine skal få slippe det altså (jeg har en yngre datter også).

Anonymous poster hash: c0efb...a0c
Skrevet

Her har datteren min på 10 år sett den newton pubertet episoden om mensen opptil flere ganger, har ikke datteren din sett den så oppfordre henne til å gjøre det (kanskje synes hun det er kleint å se den sammen med deg, men den ligger jo på nettsiden til nrk så hun kan se den selv). Vi snakket sammen etter at hun hadde sett den, det viste seg at de ikke i den serien forteller at man skal ha mensen mer enn en gang. Hun trodde faktisk at man får det en gang også er man ferdig med det ;)

Jeg har et eget skap på badet med bind, truseinnlegg og tamponger. Jeg har sagt til henne at hun bare kan snoke der, og jeg ser at hun har sett på det. Helt greit at de tar, klemmer, leser på pakka osv, blir litt kjent med produktene.

I klassen hennes er det allerede flere jenter som har begynt "knoppe seg" og brystvortene er såre og ømme i den fasen. Veldig mange bruker topper under genser/trøye.

Nå er jo din datter et par år eldre så jeg vet ikke hvor store pupper hun har fått, men her er det enn så lenge slike topper som dette som gjelder:

http://www.hm.com/no/product/60756?article=60756-A

Min datter er veldig lita og spinkel, ingen antydning til pubertet enda, men jeg tenker det er best å være tidlig ute og prøve få et naturlig forhold til dette før hun står midt oppe i det. Der er jo du litt sent ute, siden hun nå står midt i det, men prøv å være naturlig. Snakk om det f.eks i bilen, når begge sitter og ser ut av vinduet istedenfor i hverandres øyne er det ofte lettere å snakke sammen ;)

Jeg tenkte jeg etterhvert skulle la datteren min få en egen hylle på badet med deo-stick, barberhøvel osv. Ingen gjorde det for meg da jeg var tenåring, det ble til at jeg brukte egne penger på noen skikkelig jalla engangshøvler som jeg gjemte for foreldrene mine og brukte til de var så gamle og uskarpe at jeg skrubbet av like mye hud som hår med dem. Døtrene mine skal få slippe det altså (jeg har en yngre datter også).

Min mor var livredd for at jeg skulle skjære med på barberhøvel og kjøpte en liten batteridreven "Lady Shave" til meg. Brukte denne gjennom store deler av puberteten.

Skrevet

Hvorfor er dette en oroblemstilling du ikke "ante du skulle komme i", trodde du datteren din aldri kom i puberteten?

Anonymous poster hash: 41cf9...052

Skrevet

Tillater meg å svare, selvom jeg ikke har barn på denne alderen. Jeg er imidlertid lærer på ungdomskole.

Jeg har (heldigvis) ingenting med seksualundervisning å gjøre, men det dukker stadig vekk opp problemer som må løses og spørsmål som må besvares. En del kan jeg hjelpe til med, men jeg henviser oftest til helsesøster.

Jeg har blant annet fått et digert lager med bind og truseinnlegg fra henne som jeg deler ut til trengende jenter 😊

Her er mine tips:

- Fortell henne hvor hun finner bind hjemme og lag et liten "nød-pakke" hun kan ha i sekken med bind/truseinnlegg, våtservietter og ren truse hvis hun skulle få mensen på skolen.

- Oppmuntre henne til å fortelle _deg_ det når den kommer. Jeg har, på oppdrag fra datter, opplevd å måtte ringe mor og fortelle at mensen har kommet. Veldig sårt for alle.

- Snakk med henne om at man kan bli gravid selvom man bare er 13 år.

- Lær henne om hygiene og hårfjerning. Kjøp en mild deodorant og kanskje en frisk parfyme.

Det er så trist når de kommer og forteller at de ikke vil dusje etter gymtimen fordi de har fått hår under armene, eller når elevene lukter svette.

- Dette har du sikkert gjort allerede, men snakk med henne om grensesetting for egen kropp - spesielt når det gjelder jevnaldrende gutter. Dette er min kjepphest - her er jeg veldig på guttene, men det er også viktig å snakke med jentene.

- Ta henne med på undertøyshopping og kjøp noen topper til henne med matchende truser, det finnes også bittesmå BH'er. Sørg for at hun får noe som passer, lær henne hvilken type undertøy som passer under hvilke klær og at undertøy ikke regnes som "tilbehør" - her er det mye rart blant "våre" jenter.

Jeg håper inderlig at mine barn ikke kommer borti en lærer som påstår at jentene må barbere seg, bruke parfyme og ha matchende undertøy osv. Hva med å fortelle dem at de er fine som de er?

Anonymous poster hash: 8a116...655

Skrevet

Jeg håper inderlig at mine barn ikke kommer borti en lærer som påstår at jentene må barbere seg, bruke parfyme og ha matchende undertøy osv. Hva med å fortelle dem at de er fine som de er?

Wow ... snakk om å tolke saker og ting på verst mulig måte ...
Skrevet

Wow ... snakk om å tolke saker og ting på verst mulig måte ...

Det du formidler til elevene dine er ille, med mindre du lyver om hva du sier til dem selvfølgelig. Barn bør ikke oppleve forventninger om parfyme, barbering osv fra autoritetsfigurer som en lærer skal være.

Skrevet

Hvorfor er dette en oroblemstilling du ikke "ante du skulle komme i", trodde du datteren din aldri kom i puberteten?Anonymous poster hash: 41cf9...052

Nei gud så hyggelig du var i dag da!

Anonymous poster hash: da6df...813

Skrevet

Det du formidler til elevene dine er ille, med mindre du lyver om hva du sier til dem selvfølgelig. Barn bør ikke oppleve forventninger om parfyme, barbering osv fra autoritetsfigurer som en lærer skal være.

Hun skriver jo ingenting om at hun snakker med elevene sine om alt dette, hun sier hun anbefaler at man snakker med barna om dette ut fra problemer elevene hennes har hatt. Hun forklarer jo til og med hvorfor på mange av tingene, bla at elever ikke vil dusje fordi de har hår under armene. Da er der bedre å ha blitt fortalt av mor at det er normalt, men at mange barberer det bort og barberhøvel ligger klar el.

Anonymous poster hash: b5e26...400

Skrevet (endret)

Gidder ikke ta noen diskusjon med deg. Hvor leser du at jeg oppfordrer elevene mine til parfymebruk og barbering?

Hva er galt med deg???

Endret av MammantilNurket
Skrevet (endret)

At 12 åringer synes at sex høres ekkelt ut er helt normalt. Og kanskje er det greitt at de synes det...  enn så lenge.  Men med tydelig pubertetstegn er det mer enn tid for å ta en prat om det helt nødvendie. De to første tingene er mensen og sex. Det kan være greitt å være klar for begge deler. Ingen grunn til å tre noe ned over hodet på jenta om hun synes det er veldig flaut, men vis at du er åpen for og fint takler slike samtaler, at det er naturlige ting. Ikke legg ut om mer enn hun selv ønsker, men fortell henne at hår på tissen og pupper er tegn på puberteten er godt i gang og at jenter får mensen normalt når de er mellom 12 og 16 år, noen tidligere og noen senere.  Da er det lurt å være forberedt, så derfor kjøper du inn noen forskjellige bind (og ev tamponger) og så avtaler du hvor de skal ligge. Vis henne hvordan de skal brukes og hvordan hun pakker den sammen og hvor hun kan kaste dem. (Lurt det før doen blir tett fordi hun synes det er for flaut å spørre). Om hun blir flau, så sier du at du skjønner det, men akkurat dette er noe dere må snakke om sånn at hun vet hva hun skal gjøre når mensen kommer og du kanskje ikke er hjemme akkurat da. Fortell henne også at mange jenter synes at det er flaut og vanskelig, men at alle voksne damer har mensen og alle har vært litt flaue, men at når man er voksen så er det helt normalt. Finn en voksen dame som hun har tillit til på skolen og snakk om at dersom hun trenger noe på skolen, kan hun snakke med denne voksne. Det kan være en lærer, en assistent, kontordamen eller helsesøster (men mange skoler har ikke helsesøstre på fulltid). Kanskje trenger hun det aldri, og kanskje sier hun at hun aldri vil snakke med noen andre voksne, men det er likevel godt å ha en plan, for den tanken kan modnes og det kan skje ting som gjør at hun trenger å snakke med en voksen på skolen.

Gjør det lett og ufarlig og svar på spørsmålene hun har. Det samme med sex. Inviter til samtale, ikke gå i detaljer før jenta selv er klar til det, men fortell at når jenter kan bli gravide fra litt før de får mensen og at hun bestemmer over sin kropp og at ingen skal ha sex før de selv er klare til det osv. Det aller viktigste med sex-samtalen, tenker jeg, er å gi akkurat nok informasjon til at hun skjønner at hun kan snakke med deg om det når hun er klar for det eller lurer på noe. De fleste tolvåringer tenker tross alt ikke på å ha sex og det er helt normalt å synes at det er ekkelt. Jeg er av den oppfatningen at unger / tenåringer skal få den informasjonen de må ha og det de spør etter, men mer trenger de ikke så lenge de vet at de har noen å snakke med og stille spørsmål når de trenger det. 

Alt annet kommer etterhvert, mener jeg. Du må følge med, kjenner du at hun begynner å lukte svette, så snakker du med henne om at nå er hun i den alderen som svetten begynner å lukte og da er det ekstra viktig å vaske seg, skifte tøy og kanskje bruke deo. (Jeg sniklukter gjerne litt på tøyet også for å sjekke). Ellers har jeg tatt alt etterhvert som det kommer, utflod - ja, da er det enda viktigere å passe på å skifte truse hver dag. Når det gjelder hår, så kommer jeg aldri til å oppmuntre mine jenter til å fjerne hår, verken her eller der. Men den dagen de kommer på den ideen selv, så snakker vi om det. 

HI, gjør det enkelt og ta det som er viktig. Ikke bli så kul at jenta blir flau og aldri vil snakke med deg mer...  jeg vet om noen sånne også. Mine jenter vet at de kan snakke med meg om alt, og da mener jeg alt, men alltid på deres premisser. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen 💕. Jeg har oppmuntret til at hun kan fortelle meg alt, og det tror jeg hun har gjort til nå.

Grunnen til at jeg aldri trodde jeg kom i den problemstillingen er jo fordi jeg helt fra hun var liten, har vert veldig opptatt at kropp er naturlig. Har jo også vert veldig åpen om alt med henne. Det jeg synes er litt vanskelig med henne, er at det virker som om kroppen modner fortere enn hodet hennes. Det er det som gjør det hele så vanskelig.

Men kanskje jeg kan se den newton episoden med henne og det da blir lettere å snakke om.

Anonymous poster hash: 69311...f14

Skrevet

12 åringer kan trenge bind, og tamponger!

12 åringer trenger ikke oppmuntres til å barbere musa 😳

De trenger ikke at mamma sørger for barberhøvel til fjerning av kroppshår 😳

Anonymous poster hash: dbb13...b6e

Skrevet

Tror de fleste tolvåringer finner hår under armene like skjemmende som de fleste voksne gjør, da kan det være greit med en høvel som funker...

Anonymous poster hash: cbe62...aeb

Skrevet

Tror de fleste tolvåringer finner hår under armene like skjemmende som de fleste voksne gjør, da kan det være greit med en høvel som funker...

Anonymous poster hash: cbe62...aeb

De fleste 12 åringer synes ikke det er ekkelt. Det er et motefenomen i vår del av verden.

Skrevet

Hehe, søsteren min har en datter på 11 år, da de skulle til Syden i høst kom hun med bikinien på og sa til min søster:mamma, jeg kan ikke dra på stranden sånn...

Da vokste bushen ut på begge sider av trusa og det var en søt liten dusk under hver arm.

Hun er ganske tidlig utviklet, men selv da som 11,5 år så hun godt at det ikke var pent 😉

Leggene blåser hun foreløbig i da, og det er selvfølgelig helt greit

Skrevet

Hehe, søsteren min har en datter på 11 år, da de skulle til Syden i høst kom hun med bikinien på og sa til min søster:mamma, jeg kan ikke dra på stranden sånn...

Da vokste bushen ut på begge sider av trusa og det var en søt liten dusk under hver arm.

Hun er ganske tidlig utviklet, men selv da som 11,5 år så hun godt at det ikke var pent 😉

Leggene blåser hun foreløbig i da, og det er selvfølgelig helt greit

Jeg ville ikke forlange at jentene mine sto mot motepresset. Om de ønsker å barbere seg får de lov til det. Men de skal ikke høre fra meg eller en lærer at det er en selvfølge å gjøre det.

Skrevet

Jeg ville ikke forlange at jentene mine sto mot motepresset. Om de ønsker å barbere seg får de lov til det. Men de skal ikke høre fra meg eller en lærer at det er en selvfølge å gjøre det.

Hvis du sikter til mitt innlegg har du misforstått GRUNDIG.

Jeg påpeker et problem: Elever vil ikke dusje etter gymtimen fordi de har hår under armene (og andre steder).

Min oppfordring til HI (og andre jenteforeldre) er: _Snakk_ med døtrene deres om dette. Ikke noe annet.

Det er ikke min oppgave som lærer å lære deres døtre intimhygiene - det er _deres_ oppgave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...