Gå til innhold

Fibromyalgi; Tullediagnose, eller reell sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legene mener jeg har fibromyalgi, men jeg er uenig! Jeg ser ikke på dette som en reell sykdom, og mener det må være noe annet som gjør det.

Hva tenker det norske folk om fibromyalgi? Er det bare jeg som er skeptisk til slike sykdommer som ikke kan ses på blodprøver og andre prøver?

Stoffskiftet mitt er innenfor normalen, men lavt (nederst på skalaen). Jeg tenker at det er for lavt for MIN normal, og prøver å få tilskudd av Levaxin fremfor å få ei slik tullediagnose. Symptomene er jo mye av det samme? Blir helt matt...

Anonymous poster hash: ed958...471

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en reell sykdom, det finnes det faktisk en dom på.

Anonymous poster hash: 9648d...63a

Skrevet

Det er en reell sykdom, det finnes det faktisk en dom på.

Trykket litt fort. Studier viser at det er en lettelse å få en diagnose når man over tid har følt seg dårlig, bortsett fra når det gjelder fibromyalgi. Syns at en sykdom er forbundet med så mye mistenksomhet og stigma.

Skrevet

Vet ikke hvilke symptomer du har, eller om disse skyldes stoffskiftet ditt. Grunnen til at fibromyalgi ikke har høy status er at det er en utelukkelsesdiagnose.

Min lege nevnte fibro da jeg tok opp mine problemer. Etter blodprøver (og henvisning til utredning) viste det seg at jeg hadde revmatiske diagnoser. Hadde jeg ikke hatt utslag på blodprøver ville jeg vært like syk, med en fibromyalgi-diagnose.

Anonymous poster hash: 72db5...418

Skrevet

Det er en reell diagnos OG en tullediagnose. Mener JEG.

Jeg ser ikke ned på mennesker med denne diagnosen, da jeg muligens ender opp med den selv.

Det er forferdelig å være dårlig og ikke få noe svar.

Når man er ferdig utredet med null funn og legen er enig i at noe feiler deg så puttes man i fibromyalgi sekken og blir så glemt.

Jeg synes det er skremmende rett og slett.

Så får jeg se da i hvilen sekk jeg ender opp i. Frykten er altså fibromyalgi da det er siste stopp føler jeg.

Ende jeg der mister jeg alt håp om å bli bra igjen. Og jeg vil bli frisk.

Anonymous poster hash: 38805...c5e

Skrevet

Det er en samlediagnose har jeg skjønt for smerter (og de andre symptomene) som spesialister ikke finner ut av. Reell sykdom men ikke godt nok forsket på kanskje?

Anonymous poster hash: 4f48e...9e3

Skrevet

Jeg tror det er en reel sykdom, men den har vært nedprioritert å forske på. Det er dessverre også sånn i forsker og legemiljø at noen sykdommer har høyere status å jobbe med enn andre, og dette er ikke en sykdom som gir høy status for noen...

Men det blir forsket på den, denne studien begynner bli noen år gammel nå, men de jobber videre både i Sverige, her i Norge og i flere andre land.

https://www.nrk.no/livsstil/kan-ha-lost-gaten-bak-folkesykdom-1.10997925

Anonymous poster hash: b9e81...e1e
Skrevet

Har også fått den diagnosen og opplever det som en tullediagnose selv om alt " stemmer". Fikk den hos nevrolog. Vil bli kvitt den pga forsikringer men vet ikke hvordan.

Anonymous poster hash: 84da7...abf

Skrevet

Jeg tror ikke dette er en tullediagnose. Men det er tydelig at det er delte meninger både blant privatpersoner og fagpersoner.

Dessverre er det også sånn at svært mange spesialister ser på dette som en psykisk sykdom hvor belastninger har "hopet seg opp" og gir utslag i smerter. Dette tror jeg gjelder mange, men langt ifra alle.

Jeg har selv diagnosen fibromyalgi, men jeg er uenig. Etter at lavt stoffskifte ble påvist, og blodprøvene etter ett års tid nå er gode, så har jeg fortsatt smerter i kroppen, men disse er så og si borte mot for slik det var. Legen er uenig i at smertene skyldes stoffskifte siden blodprøvene er så gode, men jeg tror at stoffskifte påvirker mye selv om stoffskiftet er godt regulert med medisiner.

Jeg tror rett og slett at fibromyalgi har blitt en samlebetegnelse for leger når de ikke vet hva som feiler deg. Det jeg tror er at kroniske smerter er et symptom på stoffskifteproblematikk, vitamin/mineralmangel (f. eks magnesium, d-vitamin, jern/ferritin og eller B12-mangler) eller psykisk lidelse.

Til HI: Hvis TSH (stoffskifteprøve) er over 5 - med blodprøve tatt tidlig om morgenen - ville jeg fått legen med på å prøve ut levaxin. Du må også få tatt anti-TPO. Den påviser betennelse i skjoldkjertelen, noe som ofte gir stoffskiftesykdom etter tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...