Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Skrevet 1. januar 2017 Min mor sier at min bror som er født i 1980 fikk vanlig melk fra han ble født. Min samboer født i 1982 fikk erstatning av svigermor. Min bror har alle mulige sykdommer. Min mor er dessverre ganske lite opplyst, sliter med alt og har ikke hatt skolegang. Hun lærer svært tregt noe som gjorde at hun ble ufør ung. Hun tok ikke til seg lærdom å fungerte ikke i arbeidslivet. Kan dårlig ernæring som liten ha gjort min bror syk i dag? Jeg mener , å gi lettmelk til en nyfødt kan ikke ga vært bra?! Min mor som ikke har forstått at det fantes erstatning på 80 tallet eller fantes det ikke? Anonymous poster hash: cc557...c22
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #2 Skrevet 1. januar 2017 Min søster født på 60-tallet fikk ikke ferdigblandet mme, men min mor fikk instruksjon i hva hun skulle ha. Om jeg husker rett skulle melken kokes med et pulver og så skulle det tilsettes vitaminer osv, og denne blandingen ble justert etterhvert som hun vokset. Skikkelig styr! Men man visste jo at man ikke bare kunne gi vanlig melk uten videre.... Anonymous poster hash: 19931...f5e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #3 Skrevet 1. januar 2017 Man ga uansett ikke lettmelk til babyer. Min bestemor fortalte at de kokte opp en blanding av melk (rett fra kua) og vann og tilsatte malt. Men dette var jo på 50-60 tallet. Anonymous poster hash: 942a5...27d
aanonym Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 i gamle dager gav de utvannet kumelk, evt blandet med litt sukker. "Moderne" morsmelkerstatnng kom på 1960-tallet.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #5 Skrevet 1. januar 2017 MME eksisterer fra 60tallet. Det var oppfinnelse for babyer uten foreldre. Da de fant ut at den har komersiell verdi,tok det av. Anonymous poster hash: 1b349...edf
Pobie Skrevet 1. januar 2017 #6 Skrevet 1. januar 2017 Selv før MME ble oppfunnet slik vi kjenner det i dag, laget folk sin egen MME til å gi babyer. Man ga ikke babyer bare helt vanlig kumelk.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #7 Skrevet 1. januar 2017 Eneste jeg vet, er at jeg fikk mme på tidlig 70 tall. Collett tror jeg det var. Anonymous poster hash: 064b3...59b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #8 Skrevet 1. januar 2017 Min bestemor er 98 år gammel, og selv da hun var barn gav de ikke kumelk til babyer. Hadde de ikke andre alternativet gav de utvannet melk med sukker i, men hun sa engang at de helst gav utvannet geitemelk for det tålte små mager bedre... På 80-tallet var det ihvertfall allmennkunnskap at babyer måtte få mme og ikke kumelk Om broren din kan ha blitt skadet tviler jeg på, det går vel helst på at babytarmen ikke klarer fordøye kumelk skikkelig så babyen får vondt i magen, fordøyelsesproblemer, for lite næring o.l der og da Anonymous poster hash: f60c7...80b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #9 Skrevet 1. januar 2017 Min mor sier at min bror som er født i 1980 fikk vanlig melk fra han ble født. Min samboer født i 1982 fikk erstatning av svigermor. Min bror har alle mulige sykdommer. Min mor er dessverre ganske lite opplyst, sliter med alt og har ikke hatt skolegang. Hun lærer svært tregt noe som gjorde at hun ble ufør ung. Hun tok ikke til seg lærdom å fungerte ikke i arbeidslivet. Kan dårlig ernæring som liten ha gjort min bror syk i dag? Jeg mener , å gi lettmelk til en nyfødt kan ikke ga vært bra?! Min mor som ikke har forstått at det fantes erstatning på 80 tallet eller fantes det ikke? Anonymous poster hash: cc557...c22 "Forskning" på enkeltpersonnivå er verdiløst. Til spørsmålet i tittelen: Min bror er født i 1966, og da fantes det MME. Dvs har dette vært tilgjengelig i mer enn 50 år. Men tidligere har man også girt tillegg. F eks under krigen ga de tillegg i form av kumelk spedd med vann, sukker og maltekstrakt. I enda tidligere tider var det geitemelk som ble brukt. Anonymous poster hash: 3005d...f19
Superdolly Skrevet 1. januar 2017 #10 Skrevet 1. januar 2017 Jeg er født på slutten av 1960-tallet, og jeg fikk MME som baby. Det var oppfunnet da. Min tante har fortalt meg at det også fantes en oppskrift på å lage sin egen melkeblanding, hvor de tok utgangspunkt i kumelk. Hun fortalte meg hvordan de blandet, men det husker jeg ikke. Men MME var oppfunnet, og hun var nøye med å presisere at denne hjemmelagde blandingen var for babyer som ikke tålte (!) MME. PS. Lettmelk kom på markedet i Norge i 1984, så broren din fikk sikkert H-melk.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #11 Skrevet 1. januar 2017 MME slik den er onsdag har ikke eksistert kjempelenge. Husker at min søster som er født i 90 fikk det, men min andre søster født i 82 fikk en blanding av helmelk, vann, sukker og malt som erstatning. Anonymous poster hash: 8d499...366
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #12 Skrevet 1. januar 2017 Min mor sier at min bror som er født i 1980 fikk vanlig melk fra han ble født. Min samboer født i 1982 fikk erstatning av svigermor. Min bror har alle mulige sykdommer. Min mor er dessverre ganske lite opplyst, sliter med alt og har ikke hatt skolegang. Hun lærer svært tregt noe som gjorde at hun ble ufør ung. Hun tok ikke til seg lærdom å fungerte ikke i arbeidslivet. Kan dårlig ernæring som liten ha gjort min bror syk i dag? Jeg mener , å gi lettmelk til en nyfødt kan ikke ga vært bra?! Min mor som ikke har forstått at det fantes erstatning på 80 tallet eller fantes det ikke? Anonymous poster hash: cc557...c22 Jeg gav vanlig melk til min. Gikk helt fint det 😊 Sunn og frisk gutt. Anonymous poster hash: 5b726...b32
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2017 #13 Skrevet 1. januar 2017 Om broren din kan ha blitt skadet tviler jeg på, det går vel helst på at babytarmen ikke klarer fordøye kumelk skikkelig så babyen får vondt i magen, fordøyelsesproblemer, for lite næring o.l der og da Anonymous poster hash: f60c7...80b Selvsagt kan han ha blitt skadet, å få for lite næring de første seks månedene av sitt liv er alvorlig! Anonymous poster hash: d9ca1...a70
Elsker livet Skrevet 1. januar 2017 #14 Skrevet 1. januar 2017 Det har blitt solgt pulver til å lage mme på slutten av 1800 tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå