Gå til innhold

USA-tur og antibiotikaresistens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med andre ord avfeier du all seriøs medisinsk forskning på området - også det som er publisert på pubmed.

Da får vi bare enes om å være uenig, for da er du ikke seriøs nok. Du gidder tydeligvis ikke å lese noen av linkene for å oppdatere deg heller, så kanskje er det ikke så rart at kolleger av deg har samme holdning til dette.

Ikke smart som fagperson å avfeie noe man ikke har satt seg inn i, det er bare uprofesjonelt så det holder!

Anonymous poster hash: fb5ff...d28

Gjeeesp

Anonymous poster hash: eaffe...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med andre ord avfeier du all seriøs medisinsk forskning på området - også det som er publisert på pubmed.

Da får vi bare enes om å være uenig, for da er du ikke seriøs nok. Du gidder tydeligvis ikke å lese noen av linkene for å oppdatere deg heller, så kanskje er det ikke så rart at kolleger av deg har samme holdning til dette.

Ikke smart som fagperson å avfeie noe man ikke har satt seg inn i, det er bare uprofesjonelt så det holder!

Har ikke svart tidligere. Må innrømme at jeg ikke har lest linkene, selv om det virker spennende. Er dette testet ut klinisk? Og hvordan skal det tas, og i hvor store doser? Mener jeg har lest et sted tidligere at man må opp i svært store doser for å få klinisk effekt, men lenger oppe mener du det bør holde å spise litt av det? Mener du da som krydderet i glass, eller i form av kosttilskudd? Og hvor mye vet man om effekten av dette?

Anonymous poster hash: 8ee06...438

Skrevet (endret)

Vi vurderer ferie i USA men er svært betenkt på å utsette ungene våre og også oss selv for antibiorikaresistente bakterier. De bruker jo enormt med antibiotika i dyrefôr og faren for å få slike bakterier er jo da stor.

Hvor enkelt er det å få tak i kjøtt som det garantert ikke er brukt antibiotika på i butikker og på spisesteder? Er økologisk kjøtt i USA ok?

Anonymous poster hash: e2a43...fc6

Tror ikke det er så farlig når man reiser til USA. Be om å få gjennomstekt kjøtt i det minste da. Det hørtes litt hysterisk ut, da kan dere jo reise til Sverige og Danmark bare da... Endret av mamma_til_verdens_beste
Skrevet

Har ikke svart tidligere. Må innrømme at jeg ikke har lest linkene, selv om det virker spennende. Er dette testet ut klinisk? Og hvordan skal det tas, og i hvor store doser? Mener jeg har lest et sted tidligere at man må opp i svært store doser for å få klinisk effekt, men lenger oppe mener du det bør holde å spise litt av det? Mener du da som krydderet i glass, eller i form av kosttilskudd? Og hvor mye vet man om effekten av dette?

Skal man ha terapeutiske doser så må man gjerne opp i større doser enn hva man får i vanlig matlaging. For å øke biotilgjengeligheten må gurkemeie ha noen hjelpestoffer, pimperin (fra pepper) er en av dem, og bør tas med fett.

Når det gjelder doser så vil det avhenge av hva man ev. behandler, men tror ikke det er satt bestemte doser enda. Gurkemeie kan også ha ulik mengde virkestoffer i naturlig form (som krydder) og da kan standardiserte kosttilskudd med fast mengde pr. tablett være lurt.

I utlandet forskes det mye mer på dette, i Australia har det nylig kommet en gurkemeieolje som er langt sterkere (100 x, om jeg ikke husker feil) enn om man tar det i krydderform, og biotilgjengeligheten synes å være veldig god også.

Gurkemeie har en hel rekke positive effekter, bl.a. stimulerer den T-cellene i tarmen til bedre funksjon, den demper betennelser i kroppen, styrker immunforsvaret, virker mot bakterier, virus og parasitter.

Det er ikke uten grunn at de i mange land i Asia har tradisjoner for utstrakt bruk av gurkemeie og andre krydder som har vist seg å ha samme type effekt.

Men forskningen som viser at gurkemeie har synergisteffekt med antibiotika og også kan brukes i behandling av antibiotikaresistente bakterier er veldig spennende og lovende.

Skrevet

Skal man ha terapeutiske doser så må man gjerne opp i større doser enn hva man får i vanlig matlaging. For å øke biotilgjengeligheten må gurkemeie ha noen hjelpestoffer, pimperin (fra pepper) er en av dem, og bør tas med fett.Når det gjelder doser så vil det avhenge av hva man ev. behandler, men tror ikke det er satt bestemte doser enda. Gurkemeie kan også ha ulik mengde virkestoffer i naturlig form (som krydder) og da kan standardiserte kosttilskudd med fast mengde pr. tablett være lurt.I utlandet forskes det mye mer på dette, i Australia har det nylig kommet en gurkemeieolje som er langt sterkere (100 x, om jeg ikke husker feil) enn om man tar det i krydderform, og biotilgjengeligheten synes å være veldig god også. Gurkemeie har en hel rekke positive effekter, bl.a. stimulerer den T-cellene i tarmen til bedre funksjon, den demper betennelser i kroppen, styrker immunforsvaret, virker mot bakterier, virus og parasitter.Det er ikke uten grunn at de i mange land i Asia har tradisjoner for utstrakt bruk av gurkemeie og andre krydder som har vist seg å ha samme type effekt. Men forskningen som viser at gurkemeie har synergisteffekt med antibiotika og også kan brukes i behandling av antibiotikaresistente bakterier er veldig spennende og lovende. Anonymous poster hash: fb5ff...d28

Interessant!

Har lest en del om gurkemeie i det siste selv, da jeg tilfeldigvis kom over noe da jeg googla leddsmerter. I to uker nå har jeg drukket en kopp med noe som kalles gullmelk hver dag, som er laget på gurkemeiepasta (gurkemeie kokt med pepper, nettopp for å styrke effekten og gjøre de gode stoffene biotilgjengelige) og andre gode kryddere. Knesmertene mine som jeg har slitt med et halvt år er nå så godt som borte :)

Anonymous poster hash: 6ecc4...b9b

Skrevet

Interessant!

Har lest en del om gurkemeie i det siste selv, da jeg tilfeldigvis kom over noe da jeg googla leddsmerter. I to uker nå har jeg drukket en kopp med noe som kalles gullmelk hver dag, som er laget på gurkemeiepasta (gurkemeie kokt med pepper, nettopp for å styrke effekten og gjøre de gode stoffene biotilgjengelige) og andre gode kryddere. Knesmertene mine som jeg har slitt med et halvt år er nå så godt som borte :)

Anonymous poster hash: 6ecc4...b9b

Så bra! :) Den betennelsesdempende effekten av gurkemeie er suveren. Ofte trenger man da også bare forholdsvis små doser.

Skrevet

For ikke å snakke om fra asylsøkerene/innvandrerne fu møter på butikken eller bussen.

De landene som asylsøkerne kommer fra, er IKKE de landene der det brukes mye antibiotika i landbruket.

Anonymous poster hash: 5551f...8f2

Skrevet

Takk.

Anonymous poster hash: e2a43...fc6

...men veksthormoner har ikke noe med antibiotikaresistens å gjøre, da.

Skrevet

De landene som asylsøkerne kommer fra, er IKKE de landene der det brukes mye antibiotika i landbruket.

Nei, men bortimot halvparten av de får påvist MRSA alikevel

Anonymous poster hash: e492c...e5e

Skrevet

Nei, men bortimot halvparten av de får påvist MRSA alikevel

Anonymous poster hash: e492c...e5e

Statistisk belegg, takk?

Skrevet

Statistisk belegg, takk?

Ikke jeg som svarte deg, har ikke noe tall på det. Men vi behandler alle asylsøkere som om de er MRSA smittet hvis de ikke har veldig nylig negativ prøve, så det vil jo si at vi mener det er stor fare for at de er bærere. Jobber på opravd.

Skrevet

Nå er det ikke nødvendigvis bruk av antibiotika i landbruket som gir mennesker mrsa. Uvettig foreskriving til mennesker er utbredt i disse landene. Folk knasker antibiotika som om det er halspastiller der nede.

Overalt i samfunnet møter vi mennesker med mrsa. Kanskje har vi det allerede selv. Barna våre som går i barnehagen med utenlandske barn.

Alle som kommer i kontakt med asylsøkere, dvs alle som ikke bor på en øde øy.

Vi fatter ikke hvor stort problem dette kommer til å bli i fremtiden...

Anonymous poster hash: e36e0...872

Skrevet

Ikke jeg som svarte deg, har ikke noe tall på det. Men vi behandler alle asylsøkere som om de er MRSA smittet hvis de ikke har veldig nylig negativ prøve, så det vil jo si at vi mener det er stor fare for at de er bærere. Jobber på opravd.

Det er rutine at innvandrere må vise negativ prøve før de møter på sykehuset. Trodde alle visste dette?

Skrevet

Jeg har også brukt gurkemeie/tumeric med gode resultat mot slitasjegikt. Dette er ikke bullshit!

Anonymous poster hash: 25a7f...fa5

Skrevet

Høres ut som om det er best du blir hjemme... Har bodd i USA i 20 år og kjenner ikke til noen som bærer disse bakteriene. Enig i at det brukes for mye antibiotika i landbruket her, men greit å ikke bli helt hysterisk.

Anonymous poster hash: 723d8...f7c

Skrevet

Jeg bor også i USA, men er tydeligvis litt bedre orientert enn deg. 😘

Hilsen hun over.

Anonymous poster hash: 25a7f...fa5

Skrevet

Det er rutine at innvandrere må vise negativ prøve før de møter på sykehuset. Trodde alle visste dette?

Men også innvandrere kan bli akutt syke og skade seg, slik at de ikke kan vise negative prøver før de kommer på sykehuset.

Trodde alle skjønte det?

Anonymous poster hash: 3fd05...8e5

Skrevet

Haha. Dagens. Ikke alt på sykehuset som er planlagt da. Skulle tatt seg ut at vi sa at de måtte ta prøve før de kom inn etter ulykker, knivstikking, slåssing, ks osv. Og greia er at hvis de har tatt prøve som er NEG og så reist tilbake til mottaket, så gjelder ikke prøven lenger for da har de tråkket rundt med de som ikke er screenet.

Skrevet

Det er ikke overraskende at det er mye mrsa blant innvandrere. Husk at ikke alle kommer fra en avsidesliggende øy i blåsborthavet. Mange har hatt tilgang på medisiner, og mange har også hatt uforutsigbare perioder i livet. Ikke usannsynlig at flere har startet på ab-kurer dom aldri blir fullført, og hygiene- og smitteforhold kan være kritiske for mennesker på flukt.

Skrevet

Gurkemeie og rødalger faktisk😂😂. Da ordner alt seg. Sleng på litt homeopati, healing og kinesiologi også så er du helt bankers HI.

Hva oppnår du med å være så sarkastisk?

Anonymous poster hash: 1d978...436

Skrevet

Nei, det vil det ikke si.

For 25 år siden lærte alle helsepersonell å behandle enhver pasient som om han var HIV-smittet. Det betydde ikke at institusjonen anså alle pasienter for høyst sannsynlig å være smittebærere. Det betydde at konsekvensene ved å la være kunne ha dødelig utfall, fordi man ikke umiddelbart ser forskjell på smittet og ikke-smittet.

Skrevet

Hva oppnår du med å være så sarkastisk?

Anonymous poster hash: 1d978...436

Forhåpentligvis at noen begynner å se med kritisk blikk på de tøysemedisinene som de innbiller seg kan møte en global utfordring i helsevesenet...?

Skrevet

Forhåpentligvis at noen begynner å se med kritisk blikk på de tøysemedisinene som de innbiller seg kan møte en global utfordring i helsevesenet...?

Det største problemet er jo alle idioter som skal ha ab for uvi, halsbetennelse, ørebetennelse, bihulebetennelse osv som stort sett ikke trenger ab men går over av seg selv.

Skrevet

Nå er det ikke nødvendigvis bruk av antibiotika i landbruket som gir mennesker mrsa. Uvettig foreskriving til mennesker er utbredt i disse landene. Folk knasker antibiotika som om det er halspastiller der nede.

Overalt i samfunnet møter vi mennesker med mrsa. Kanskje har vi det allerede selv. Barna våre som går i barnehagen med utenlandske barn.

Alle som kommer i kontakt med asylsøkere, dvs alle som ikke bor på en øde øy.

Vi fatter ikke hvor stort problem dette kommer til å bli i fremtiden...

Å knaske antibiotika gir deg ikke MRSA. MRSA må du smittes av, og smittekilden er først og fremst infiserte svinebestander. I Norge holdes det nede fordi man slakter ned hele bestanden når MRSA oppdages på en gård, og gårdene ligger langt fra hverandre. I Danmark er det utopi å gjøre det på den måten, fordi gårdene ligger tett og fordi landet har millioner av svin. I stedet gir man da antibiotika som "forebyggende" medisin til alle smågriser.

Tro meg, dosene som skrives ut til mennesker, utgjør bare en brøkdel av det antibiotika som forbrukes på husdyr. Det er der kampen må taes - men den innebærer å legge ned industrielt dyrehold, og kjøpe dyrere mat.

Men siden vi ikke vil det, vi VIL kjøpe billig flesk fra EU på våre svensketurer, så finner vi noe annet å skylde på. Asylsøkere står jo som kjent først i køen over ting å skylde på hva enn det det gjelder: både arbeidsledighet, sykdommer, kriminalitet og utbredelsen av talefeil i norsk språk er alt sammen deres skyld.

Men hvis man virkelig ønsker å endre på samfunnet, må man se etter løsninger som funker, ikke bare løsninger som er lette å gripe til. Penger funker alltid. Så slutt å kjøpe billigmat, handle kun kortreist, vær sikker på hvor maten kommer fra, hold deg unna svin og fjørfe (hvis du ikke eksplisitt er sikker på hvilken gård det er fra og hvordan den drives), spis mer plantekost og vær en kritisk forbruker.

Men bevares. Det vil jo kreve mer...

Skrevet

Å knaske antibiotika gir deg ikke MRSA. MRSA må du smittes av, og smittekilden er først og fremst infiserte svinebestander. I Norge holdes det nede fordi man slakter ned hele bestanden når MRSA oppdages på en gård, og gårdene ligger langt fra hverandre. I Danmark er det utopi å gjøre det på den måten, fordi gårdene ligger tett og fordi landet har millioner av svin. I stedet gir man da antibiotika som "forebyggende" medisin til alle smågriser.

Tro meg, dosene som skrives ut til mennesker, utgjør bare en brøkdel av det antibiotika som forbrukes på husdyr. Det er der kampen må taes - men den innebærer å legge ned industrielt dyrehold, og kjøpe dyrere mat.

Men siden vi ikke vil det, vi VIL kjøpe billig flesk fra EU på våre svensketurer, så finner vi noe annet å skylde på. Asylsøkere står jo som kjent først i køen over ting å skylde på hva enn det det gjelder: både arbeidsledighet, sykdommer, kriminalitet og utbredelsen av talefeil i norsk språk er alt sammen deres skyld.

Men hvis man virkelig ønsker å endre på samfunnet, må man se etter løsninger som funker, ikke bare løsninger som er lette å gripe til. Penger funker alltid. Så slutt å kjøpe billigmat, handle kun kortreist, vær sikker på hvor maten kommer fra, hold deg unna svin og fjørfe (hvis du ikke eksplisitt er sikker på hvilken gård det er fra og hvordan den drives), spis mer plantekost og vær en kritisk forbruker.

Men bevares. Det vil jo kreve mer...

I land hvor antibiotika skrives ut ukritisk er andelen av mrsa-smittede høyere. Så enkelt er det.

I helsevesenet jobber vi nå målrettet mot å få ned bruken av antibiotika i behandling av pasientene. Dessverre monner det vi gjør her i Norden lite når resten av verden synes å tenke at ab er svaret på det aller meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...