Gå til innhold

Ups, naboen er småsur på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

De var hos oss på middag sammen med andre naboer for noen dager siden. Kvelden i kveld, altså nyttårsaftenen, ble ikke nevnt med et ord. Vi spiste og koste oss hele kvelden som vi pleier når vi møtes.

Vi har hund og jeg er litt opptatt av at det er mange dyr som ikke har det så bra med fyrverkeri som smeller i tid og utid nå i kveld.

I år som i fjor, la jeg ut en oppfordring til at man kun sender opp fyrverkeri så tett på midnatt som mulig og ikke i tettbebygde strøk. Skrev også at selv om min hund ikke er noe spes. redd smellene så kan det fort endre set om noen er så "elskverdige" og fyrer av en "bombe" mellom husene her. Skrev også at jeg vet om mange hunder rundt her som ikke har det så bra i dag.

Jeg var ute med hunden i sted og traff da på noen felles kjendte utenfor hos naboen. De skulle på fest der og bare grynter hei til meg. Dette er folk jeg har kjendt i ca 20 år og alltid hatt et godt forhold til så jeg stusset litt på den litt ublide hilsenen jeg fikk. For et par min. siden fikk jeg melding på messenger fra noen andre felles kjendte,som er i selskapet, om at flere der var sure pga. meldingen min på facebook.

Jeg ante jo ingen ting om denne festen og den var ikke myntet på dem, men på folk generelt.

Hva gjør jeg nå?

På den festen kjenner jeg stort sett alle og har da ingen lyst til å bli uvenner med dem. Og nå blir jeg litt engstelig for at de skal finne på å smelle av en såkaldt "bombe" mellom husene her. Det har skjedd før (før jeg fikk hund) og det smalt så jævlig at selskapet den gangen fikk en real klage fra noen av de eldre som bor her. Skjønner det godt for husene står i rekker inntil hverandre med en gårdsplass mellom.

Anonymous poster hash: 0ee89...135

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, kødder du?

Dette må toppe noe av det dummeste jeg har hørt i år! 

Det er alltid mange på facebook som oppfordrer til å ta hensyn til dyr, spesielt katter og hunder.

Hvert år er det likevel noen som sender opp fyrverkeri lenge før midnatt, men det er da heller ingen som blir direkte sure for dette. Man må regne med det, og sånn er det bare.

Dersom naboene dine er så korttenkte, så får de bare være sure. Hev deg over det :) 

Anonymous poster hash: 2ebb0...e9c
Skrevet

De er da skrekkelig hårsåre. Jeg tenker at hvis de blir sure for det, så føler de seg nok litt truffet. Og hvis de "hevner" med å sende opp skikkelig smellere, så er de så barnslige at jeg har ikke ord.

Anonymous poster hash: 3fc16...676
Skrevet

Dette plager mange flere enn kjæledyr, f.eks. mannen min med PTSD etter Afghanistan. Jeg synes folk kan fyre av rundt kl. 24:00, og ferdig med det.

Kan ikke folk ta litt hensyn?

Anonymous poster hash: 3e49e...0f9

Skrevet

De er da skrekkelig hårsåre. Jeg tenker at hvis de blir sure for det, så føler de seg nok litt truffet. Og hvis de "hevner" med å sende opp skikkelig smellere, så er de så barnslige at jeg har ikke ord.

Anonymous poster hash: 3fc16...676

Veldig enig i dette. Og om de føler seg truffet og i tillegg sladrer seg imellom om dette, da er de jo bare barnslige.

Mange dyr blir skremt av fyrverkeri, det er et faktum. Å oppfordre til å ta hensyn ved å fyre opp rundt midnatt, det er jo bare en generell oppfordring og omtanke, det er ikke kritikk av enkeltpersoner.

Men de følte seg nok truffet - kanskje de til og med hadde planlagt å fyre opp en del fyrverkeri langt tidligere enn midnatt (spes. om det er barn der?).

Blir de sure pga. dette, da er de ikke akkurat venner å samle på likevel.

Anonymous poster hash: 2a533...34f

Skrevet

Det er lov til å skyte opp fra kl.18.00 så greit å oppfordre til at det ikke blir tidligere enn dette. 

Noe annet er bare unødvendig.

Sender samtidig en oppfordrin til å ikke avle frem så redde hunder :) Eller så mange hunder i det hele tatt.

Anonymous poster hash: bd7fc...c6e
Skrevet

Ikke sende opp raketter i tettbygde strøk? Hva med oss som BOR i tettbygde strøk da, skal vi reise på ferie til Oppland på nyttårsaften? Nei, da får dere heller la være å ha hund i tettbygde strøk. Det er dem som er avhengig av at ting er på egne premisser som bør bo utenfor allfarvei. Dette var en teit statusoppdatering, og jeg skjønne godt at du nå er outcastet.

Anonymous poster hash: edbc4...08a

Skrevet

Ikke sende opp raketter i tettbygde strøk? Hva med oss som BOR i tettbygde strøk da, skal vi reise på ferie til Oppland på nyttårsaften? Nei, da får dere heller la være å ha hund i tettbygde strøk. Det er dem som er avhengig av at ting er på egne premisser som bør bo utenfor allfarvei. Dette var en teit statusoppdatering, og jeg skjønne godt at du nå er outcastet.

Anonymous poster hash: edbc4...08a

Enig!

Anonymous poster hash: 1905f...82e

Skrevet

Ingen ting i veien på oppfordringen, HI!

Og du som lurer på om du må ta ferien i Oppland: vel, et mulig alternativ er jo å rett og slett IKKE kjøpe fyrverkeri?

Jeg hadde ønsket at privat fyrverkeri var forbudt. En profesjonell pyrotekniker skulle heller ha fått lov å sette opp et skikkelig ett i sentrum.

Anonymous poster hash: 3ee60...d92

Skrevet

Og du som lurer på om du må ta ferien i Oppland: vel, et mulig alternativ er jo å rett og slett IKKE kjøpe fyrverkeri?

Jeg hadde ønsket at privat fyrverkeri var forbudt. En profesjonell pyrotekniker skulle heller ha fått lov å sette opp et skikkelig ett i sentrum.

Å IKKE kjøpe fyrverkeri er ikke et tema

Skrevet

Du er en sånn nabo ja🙈😅

Anonymous poster hash: b473b...d24

Skrevet (endret)

Ikkje alle bur nær sentrum. Mange likar å sende fyrverkeri litt tidlegare på kvelden med barna, noko som er fullt lovleg. I praksis har HI sagt at naboane ikkje bør sende fyrverkeri i det heile, sidan husa tydelegvis står tett, av omsyn til hunden hennar. I tillegg kan dei gjerne tru at den offentlege henstillinga var direkte retta mot dei, som nær nabo og festarrangør, og føle seg litt uthengt. Med mange felles kjende på nyttårsfesten trudde dei nok de visste om den. Innlegget var nok ikkje slik meint, men slik ser det desverre ut til å ha blitt oppfatta.

Ville ynskt naboen godt nyttår, og forklart at eg ikkje visste om festen, og la ut meldinga som ei generell oppfordring.

Endret av soleia
Skrevet

Jeg skjønner godt at folk blir litt sure over sånne unødvendige meldinger.

Sånne pekefinger meldinger er bare tilbiritasjn.

Men så sure at de snakker om deg på fest og ikke hilser sier vel mer om de enn deg ?

Godt nyt år!

Anonymous poster hash: 0bab9...3e3

Skrevet

Kan du ikke legge ut en melding idag om at det du skrev i går ikke var rettet mot noen spesielt, men en generell oppfordring om å tenke litt om fyrverkeribruk.

Si at du har hørt noen føler seg truffet av det du skrev og det beklager du.

Selv synes jeg mange er veldig nærtagende. Alt blir tatt i verste mening.

Anonymous poster hash: 3cb47...0a9
Skrevet

Å IKKE kjøpe fyrverkeri er ikke et tema

Nei, men dét er jo fordi dere er noen tullinger som liker å utsette husene deres for brannfare 😂

Skrevet

Ikkje alle bur nær sentrum. Mange likar å sende fyrverkeri litt tidlegare på kvelden med barna, noko som er fullt lovleg. I praksis har HI sagt at naboane ikkje bør sende fyrverkeri i det heile, sidan husa tydelegvis står tett, av omsyn til hunden hennar. I tillegg kan dei gjerne tru at den offentlege henstillinga var direkte retta mot dei, som nær nabo og festarrangør, og føle seg litt uthengt. Med mange felles kjende på nyttårsfesten trudde dei nok de visste om den. Innlegget var nok ikkje slik meint, men slik ser det desverre ut til å ha blitt oppfatta.

Ville ynskt naboen godt nyttår, og forklart at eg ikkje visste om festen, og la ut meldinga som ei generell oppfordring.

Bor ikke nær sentrum selv. Ser likevel ingen grunn til at det skal være lov for amatører å håndtere sprengstoff den ene dagen i året da det er størst sjanse for at de er berusa.

Skrevet

Altså, ungene mine er livredde raketter! Hadde aldri falt meg inn å legge ut melding på fb der jeg oppfordret folk til å la vær å sende opp fyrverkeri 😂 Da tror jeg folk hadde sett litt rart på meg og ment jeg var meget spesiell.

Anonymous poster hash: aa989...4a5

Skrevet

Altså, ungene mine er livredde raketter! Hadde aldri falt meg inn å legge ut melding på fb der jeg oppfordret folk til å la vær å sende opp fyrverkeri 😂 Da tror jeg folk hadde sett litt rart på meg og ment jeg var meget spesiell.

Anonymous poster hash: aa989...4a5

Og det er viktigere...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...