Gå til innhold

Pusse opp badet selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt på å pusse opp badet selv da vi er i en situasjon der økning av lånet ikke er mulig, og pga fuktskader i 2. Etasjen er astmaen min blitt mye værre... men hvordan er det med å få familie til å pusse opp? Må man ha en våtromsekspert til å godkjenne i ettertid? Vil taksten på huset fortsatt stige? :) setter pris på alt av svar.

Anonymous poster hash: c0c5e...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner ikke en seriøs fagmann i verden som signerer med sitt navn og godkjenner andres arbeid som personen selv ikke har overvåket.

Men eier du huset i 5 år etter ferdig arbeid har du heller ikke plikt til å opplyse om hvem som har utført arbeidet ved salg.

Men om kjøper dropper å spørre er en annen sak.

Anonymous poster hash: 7cf0c...475

Skrevet

Du finner ikke en seriøs fagmann i verden som signerer med sitt navn og godkjenner andres arbeid som personen selv ikke har overvåket.

Men eier du huset i 5 år etter ferdig arbeid har du heller ikke plikt til å opplyse om hvem som har utført arbeidet ved salg.

Men om kjøper dropper å spørre er en annen sak.

Okei, var bare svigerfar som fortalte at man kan få det "godkjent". Vi har tenkt til å selge om to år, men vil gjerne pusse opp badet før den tid. Kanskje likegreit å vente til vi får lån til det da. Bare håper det skjer fort :(

Skrevet

Okei, var bare svigerfar som fortalte at man kan få det "godkjent". Vi har tenkt til å selge om to år, men vil gjerne pusse opp badet før den tid. Kanskje likegreit å vente til vi får lån til det da. Bare håper det skjer fort :(Anonymous poster hash: c0c5e...577

I teorien er det mulig og fult lovlig. Men å finne denne personen er verre.

Vi har prøvd med noe langt enklere enn et bad og måtte gi opp. Ingen ville godkjenne andres jobb.

Skrevet

Men samtidig er det ikke ulovlig å selge med bad du har pusset opp selv. Det er kun ulovlig å juge om det.

Ta masse bilder underveis og skriv detaljert hva dere gjør så hjelper det litt. Det er jo bedre å kjøpe hus med slikt bad enn et råttent bad.

Vi pusset opp badet vårt selv, og kan med hånden på hjertet si at de arbeidet ble mye bedre og nøyere gjort en hos en fagmann som vil bli fortest mulig ferdig.

Skrevet

Men hvis jeg får familie til å gjøre det, vil da prisen på huset øke selv om det ikke er gjort profesjonelt? Er helt blank på dette, kan ingenting om oppussing & slikt :)

Skrevet

Men hvis jeg får familie til å gjøre det, vil da prisen på huset øke selv om det ikke er gjort profesjonelt? Er helt blank på dette, kan ingenting om oppussing & slikt :)

Om jeg skulle kjøpe hadde jeg vært litt skeptisk. Fordi ting ser greit ut på overflaten kan det være gjort andre feil/uheldige løsninger. Har dessverre sett en del ting som er grunnleggende feil utført men hvor overflaten har sett grei ut.

Akkurat baderommet er det ekstremt viktig er uten feil. Både økonomisk og helsemessig.

Så for meg ville jeg nok gitt høyere pris enn om det var bad med eksisterende fuktskader - men ikke så høy som hvis det var fagfolk som hadde gjort det. Amatørarbeide på badet trekker ned.

Anonymous poster hash: 0702d...dd5

Skrevet

Å pusse opp badet er ikkje søknadspliktig i seg sjølv, så lenge du ikkje flytter bærevegg og det er innafor ei branncelle. Men du må følge krava i Tek 10, og dette er litt vanskelig å bevise om du ikkje har kunnskap om byggtekniske installasjonar.

Om du ynskjer å gjere det sjølv, kan det vere lurt å ta kontakt med ein profesjonell i førekant og spør om dykk kan avtale korleis ein gjer ting undervegs. Då kan ein f.eks få fagpersonen til å kome inn og vurdere arbeidet undervegs, ta naudsynte bilete for dokumentasjon osb. Det er ikkje så mange profesjonelle som ynskjer å gå god for andre sine arbeid pga reklamasjon og forsikring. Men om vedkomande er involvert i prosessen er i allefall sjansen større for dei seier ja.

Mi personlige meining er at våtrom har høg risiko for stort skadepotensial, og då er det definitivt best med profesjonelt arbeid. Men det kjem ofte sal på nyåret og våtromsplater er no anbefalt og mykje billigare enn fliser. Så ein kan spare eindel på materialvalg og valg av dusj/vask/armaturer, så då kan ein få eit enkelt og nokolunde rimelig bad om ein leiter litt og pressar butikkane for pris. Lukke til 😀

Skrevet

Vi pusset opp badet selv men la baderomsplater, og hadde våtromsbelegg på gulv fra før. Så da er dette godkjent som membran og vi la fliser oppå belegget. Hadde rørlegger til å koble på dusj, toalett og vask. Samt elektriker til å ordne noen nye kontakter.

Må ikke finne på å ordne med rør og strøm selv. Bad er jo høyrisiko ift fuktskader og da må enn ha hatt fagfolk ift jobben. Dette samme ift flislegging med membran.

Lykke til med oppussingen😊

Anonymous poster hash: 1cca7...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...