Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Har en treåring som i perioder nekter å spise noe annet enn brødskiver/ polarbrød og havregrøt. Kan gå slikt i flere uker. Bekymrer meg sånn at han ikke får i seg variert næring. Flere som har noen råd? Anonymous poster hash: e9202...ffa
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #2 Skrevet 30. desember 2016 Det handler om hva du tilbyr. Gir du etter for mas om polarbrød og brødskive, vil han jo kun ha det. Her i huset spiser barna det vi har til det måltidet. Selvfølgelig ikke sær mat, men normal sunn kost med mye grønnsaker. Om de er sultne, så viser det seg at de spiser uansett. Barn sulter seg ikke frivillig, med mindre det er noe sykdom inne i bildet. Men barn vet hvordan de skal få viljen sin. Stå imot og server det DU vil de skal spise. Anonymous poster hash: 695fa...0eb
Giss Skrevet 30. desember 2016 #3 Skrevet 30. desember 2016 Ta fokus vekk fra maten. Vil du ikke spise dette? Nei vel. Snakk om noe annet. Legg litt av forskjellige ting på fatet og om det kommer protester kan du si at det gjør ikke noe at det bare ligger der, men nå kan han jo smake på det om han likevel skulle få lyst. Og så snakk dere voksne i mellom uten å gi ham mer oppmerksomhet. Om du signaliserer at dette ikke er en stor sak for deg blir det ikke så enkelt en maktkamp ut av det heller. Ofte vil barnet smake litt på både det ene og det andre etterhvert når maten bare er der på fatet.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #4 Skrevet 30. desember 2016 Uenig med anonym ovenfor. Vår 3-åring er akkurat lik, i perioder er det full middagsnekt. Serverer vi ikke noe annet da, går hun sulten til sengs, og situasjonen forverrer seg ved at hun spiser mindre og mindre. Derfor får hun brødskive om hun nekter middag. Jeg er også veldig bekymret. Legen sier hun bør få vitaminer/mineraler som tilskudd (biovit, sanasol e.l), men hun nekter dette også. Anonymous poster hash: b342d...9e6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 Ja sånn er det her også siste anonym. Han har så sterk vilje at han da går sulten til sengs. Slitsomt dettenog rart da han i perioder spiser godt og variert, mem når han begynner å nekte så er det umulig å få ham til å smake noe, til og med maten han ellers liker godt. Han spiser en del frukt da og elsker smothie. Anonymous poster hash: e9202...ffa
Brennheite Badeand Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 Min fireåring er lik, men han får ikke alternativ mat. Er han sulten nok spiser han. Spiser han lite gir vi ham en frukt eller en brødskive en times tid etter middag. Tenker det er litt bedre enn å la ham tro at han får erstatninger hvis han bare ikke vil spise det vi spiser.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 Er det så farlig om de legger seg sultne når det er frivillig da? Da ville jeg tro det var mulig å få i dem sunn mat til frokost. Anonymous poster hash: 3f9b2...963
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 Har dere middag til kveldsmat? Jeg hadde servert middag til middagstid ca 16. og kveldsmat før legging. Mine er ofte ikke så sultne i 15-16 tiden pga sen mat på SFO / Barnehage. Våre får ikke servert noe annet enn det som er til middag. men passer på å ha noe som de liker. hvitløksbrød feks. til spagetti og salat. Anonymous poster hash: d6d1d...1cf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 Er bare en fase vil jeg tro. Min 3-åring har hatt mange matfaser. Før spiste han ALT. Han har hatt 2 perioder hvor han ikke spiste middag. Nå spiser han ikke brød. Lurer på hva det neste blir Vi har ikke endret på noe spesielt med tanke på hva han får. Anonymous poster hash: fb38a...cae
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 For vår del er det litt "farlig" om hun går sulten til sengs, da hun allerede er 1 kg lettere enn gjennomsnittet. De spiser siste måltid i barnehagen 14-14:30, så hun er ikke sulten igjen før nærmere 18. Da blir det middag. Ingen kveldsmat. Anonymous poster hash: b342d...9e6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #11 Skrevet 30. desember 2016 Er bare en fase vil jeg tro. Min 3-åring har hatt mange matfaser. Før spiste han ALT. Han har hatt 2 perioder hvor han ikke spiste middag. Nå spiser han ikke brød. Lurer på hva det neste blir Vi har ikke endret på noe spesielt med tanke på hva han får. Anonymous poster hash: fb38a...cae Jeg/samboer legger maten på tallerkenen hans og spiser han ikke så spør jeg/samboer et par gsnger og vil han ikke ha så får han ikke noe annet. Men nå som det er brød han ikke vil ha så spør vi hva han vil ha til frokost, lunsj og kvelds. Fordi han vet hva alternativene er og det er ikke pølser Det er havregrøt, yoghurt ol. Men når han ikke spiser middag så får han selvfølgelig ikke noe annet. Anonymous poster hash: fb38a...cae
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #12 Skrevet 30. desember 2016 Det går i perioder. Hun er virkelig ikke kresen men noen ganger spiser hun bare ikke middag. Jeg er jo selv matlei innimellom så lager ikke noe styr ut av det. Hun får i seg det hun trenger og regulerer seg greit selv. Her tilbyr vi aldri annen mat som erstatning, eneste prinsippet jeg er beinhard på. Vil hun ikke spise middag er det greit men da må hun vente til kveldsmat. Anonymous poster hash: 4010e...298
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #13 Skrevet 30. desember 2016 Uenig med anonym ovenfor. Vår 3-åring er akkurat lik, i perioder er det full middagsnekt. Serverer vi ikke noe annet da, går hun sulten til sengs, og situasjonen forverrer seg ved at hun spiser mindre og mindre. Derfor får hun brødskive om hun nekter middag. Jeg er også veldig bekymret. Legen sier hun bør få vitaminer/mineraler som tilskudd (biovit, sanasol e.l), men hun nekter dette også. Anonymous poster hash: b342d...9e6 Ja, det er jo barna som bestemmer i et hjem, så det skulle bare mangle. Hvordan blir det når hun nekter å komme hjem på det klokkeslettet du ønsker? Nekter å ha lite penger, og derfor bruker dine? Nekter å ikke røyke? Anonymous poster hash: 21dc4...b5d
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 Min 5 åring er lik. Aldri vært glad i varmmat. Hun spiser ofte brødskive i stedet for middag. Helsesøster har sagt det er OK. Jenta mi er født med hull i hjertet og veldig tynn.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #15 Skrevet 30. desember 2016 For vår del er det litt "farlig" om hun går sulten til sengs, da hun allerede er 1 kg lettere enn gjennomsnittet. De spiser siste måltid i barnehagen 14-14:30, så hun er ikke sulten igjen før nærmere 18. Da blir det middag. Ingen kveldsmat. Anonymous poster hash: b342d...9e6 Et helt kg altså? Selv gjennomsnittet for nyfødte (3,6 kg) kan variere med mer enn et kilo opp eller ned uten at det er krise. Hva er snitter for aldersgruppa, da? Hvis snittet er 12 kg og ditt barn veier 11, er det du selv som gjør det til et problem... Anonymous poster hash: 21dc4...b5d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #16 Skrevet 30. desember 2016 Ja, det er jo barna som bestemmer i et hjem, så det skulle bare mangle. Hvordan blir det når hun nekter å komme hjem på det klokkeslettet du ønsker? Nekter å ha lite penger, og derfor bruker dine? Nekter å ikke røyke? Anonymous poster hash: 21dc4...b5d Tenkte nøyaktig det samme. Når man lar barna bestemme, så blir det sånn. Her i huset er det de voksne som bestemmer, i egenskap av at de nettopp er voksne. Anonymous poster hash: 4de48...e1a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2016 #17 Skrevet 31. desember 2016 Høres ut som de barna som nekter å spise, er de som bestemmer altfor mye selv. Barn sulter seg ikke frivillig (vi snakker kun om friske barn, altså)! La de gå til sengs sultne et par kvelder da. I løpet av ei uke vil de spise maten de får servert. Anonymous poster hash: 695fa...0eb
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2016 #18 Skrevet 31. desember 2016 Det er da ingen krise om ungene må gå til sengs sultne en dag eller to? Friske barn sulter ikke ved brødboksen... Her spiser ungene det de blir servert. Om de ikke "liker", så får de vente til kveldsmat. Anonymous poster hash: ea1ab...6ed
soleia Skrevet 31. desember 2016 #19 Skrevet 31. desember 2016 Me innførte kveldsmat til han som er svært kresen på middag. Det får han 1-2 timar seinare, men til middagsmåltidet serverar vi berre middag. Vi har ei blanding av middagar han likar, og middagar han ikkje likar i løpet av veka. Han må smake ein bit, men må ikkje ete opp. Min brekk seg av både frukt og grønnsaker, men et heldigvis smoothie og grønsakssupper eg har brukt stavmiksar på. Vart tilrådd vitaminbamsar av ein ernnæringsfysiolog, og det er som godteri å rekne Min har forresten vorte 7 år no, og er framleis veldig kresen, men han smakar på mykje, så eg har eit håp om at han skal bli betre med åra!
*Miss Marple* Skrevet 31. desember 2016 #20 Skrevet 31. desember 2016 Det går i bølger her også og vil hun ikke ha middag får hun skive. Jeg har ikke tro på å tvinge mat i ungene, det skaper i hvert fall ikke matglede. Har hatt samme 'problemet' med de eldste og nå spiser de absolutt alt og elsker å prøve nye ting.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2016 #21 Skrevet 31. desember 2016 Uenig med anonym ovenfor. Vår 3-åring er akkurat lik, i perioder er det full middagsnekt. Serverer vi ikke noe annet da, går hun sulten til sengs, og situasjonen forverrer seg ved at hun spiser mindre og mindre. Derfor får hun brødskive om hun nekter middag. Jeg er også veldig bekymret. Legen sier hun bør få vitaminer/mineraler som tilskudd (biovit, sanasol e.l), men hun nekter dette også. Anonymous poster hash: b342d...9e6 Samme her og, men vår er bare 2 enda. Anonymous poster hash: ccc6b...601
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2016 #22 Skrevet 31. desember 2016 Det har ikke alltid med oppdragelse å gjøre, barnet trenger heller ikke ha en diagnose for å "sulte seg med vilje" Jeg har fire barn, hvor ett er veldig kresen. Hun har da fått samme oppdragelse som de andre, så jeg aner ikke hvorfor hun er sånn, personlighet kanskje? Hun spiser ikke bare hun blir sulten nok, hun kan ligge krokbøyd av sultsmerte i magen uten å spise. Hun er undervektig og kan likevel gå flere dager uten mat. Hun får kveldsmat altså Jeg har aldri laget alternative middager eller dillet rundt mat, de får tilbud om den middagen vi har og spiser det de har lyst på fra den. Tre av ungene spiser det meste, men hun som er nr tre i flokken på fire gjør det ikke. Hun spiser alltid frokost, på skolen og til kvelds. Er glad i brød, knekkebrød, havregryn, yoghurt o.l men er kresen på middag. Hun spiser det hun vil, noen ganger kanskje bare litt salat eller en gulrot, jeg presser ikke i henne det hun ikke vil ha fra middagsbordet. Så spiser hun kveldsmat. Så får jeg bare, for hennes skyld, håpe hun blir mindre kresen etterhvert. Anonymous poster hash: 8dea2...5d6
Sokkedyret Skrevet 31. desember 2016 #23 Skrevet 31. desember 2016 Vi sliter også litt med måltider, særlig middag men også andre måltider. Det virker egentlig bare som trass og tull. Han blir sittende til han har spist nok. Vi får alltid i han litt med mye tålmodighet men vi er ganske lei nå. Kan ta en bit av skiven og si at han er ferdig. Han får aldri noe annet enn det som er servert og ikke mer mat før neste måltid. Blir så usikker på om vi håndterer det riktig eller om vi burde gjøre noe annerledes. Det føles egentlig mest som en maktkamp til tider og da må han forstå at vi bestemmer. Men er ikke helt for å tvinge i barn mat heller. Han spiser ganske lite så jeg føler at hvis vi ikke får i han det vi gjør nå så blir han underernært...
februarprins2013 Skrevet 31. desember 2016 #24 Skrevet 31. desember 2016 Ja har en her også, han er veldig småspist på alt da
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2016 #25 Skrevet 31. desember 2016 Et helt kg altså? Selv gjennomsnittet for nyfødte (3,6 kg) kan variere med mer enn et kilo opp eller ned uten at det er krise. Hva er snitter for aldersgruppa, da? Hvis snittet er 12 kg og ditt barn veier 11, er det du selv som gjør det til et problem...Anonymous poster hash: 21dc4...b5d Så hånlig du er da, er det nødvendig? Jeg tenker vi klarer dette best uten din hjelp. Barnet får oppfølging fra sykehus i forbindelse med ernæringen. For VÅRT barn er det bedre med alternativt måltid enn at hun ikke får i seg noenting. Anonymous poster hash: b342d...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå