Gå til innhold

Ny mobil hvert år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte kjøper du ny mobil? 

Når du kjøper ny mobil - tenker du overhodet på slavene som blir brukt i fremstillingen av den mobilen?

Jeg skal/må kjøpe ny mobil nå. Blir min andre helt nye mobil i hele livet, har alltid brukt andres avleggere, men blir jo mer og mer avhengig av å ha en som funker optimalt, både til jobb og hverdags. Den jeg har nå er 3 snart 4 år gammel og jeg har drit dårlig samvittighet for å kjøpe ny allerede. 

Noen andre som tenker på dette, eller gir dere faen?

Anonymous poster hash: 606b6...000
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Kjøpte en i sommer og da var det 4 år siden sist

Anonymous poster hash: 94ddb...4de

Skrevet (endret)

Jeg er også på min andre helt nye mobil nå (etter jeg ble voksen og smarttelefonen kom), og den må være tre år gammel antakelig. Lenge har jeg sagt og tenkt at jeg må kjøpene mobil snart, men jeg drøyer så lenge det går. Ny mobil hvert eneste år er rimelig kvalmt.

Endret av Mandala
Skrevet (endret)

Ca hvert 3. eller 4. år. Da har de gjerne begynt å fuske og må byttes ut.

Endret av Tjofsen
Skrevet

Jeg bruker de så lenge de fungerer skikkelig, har i snitt byttet ca hvert tredje år

Anonymous poster hash: da739...3a3

Skrevet

Jeg bytter ca. hvert 3 år for da har batteriet blitt mye dårligere enn da mobilen var ny.

Anonymous poster hash: b4d35...ed9

Skrevet

3-4 år mellom hver gang. Minst. Bruker til de ikke fungerer lenger. Siste telefon hadde jeg bare 1 år, men det var pga jobbskifte og at jeg da fikk ny.

Skrevet

Skifta min no, etter 4 år.  Den kjem nok til å passere vidare i familien. 

Skrevet

I utgangspunktet bytter jeg når mobilen ikke virker mer. Jeg har en samboer som må ha det nyeste og for å lettelsen samvittighet kjøper han til meg også. Sist gang forklarte jeg HVORFOR jeg ikke vil ha ny mobil hvert år og hvorfor jeg syns det er helt idiotisk at han kjøper ny. Det er ikke pga økonomien, merker ikke noe ekstra til de hundrelappene i mnd, men pga hva som skal til for å produsere en mobil, hvilke signal han gir til ungene, som da får hans gamle mobiler osv.

Jeg er veldig opptatt av miljøet, det vet han. Men tror ikke han skjønner hvor alvorlig det er, sammen med flesteparten av befolkningen på denne kloden.

Anonymous poster hash: ee95a...608

Skrevet

Får mobil av jobben.

Anonymous poster hash: 3228b...078

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Bytter når den gamle ikke funker lengre. Dvs når batteritiden er kraftig redusert, telefonen ikke har nok minne til nyere programmer osv. Å bytte hvert år er ikke særlig miljøvennlig.

Skrevet

Er ikke glad i kjøpehysteri og bruk og kast-mentalitet, så ja, jeg tenker på det. Ikke primært de som lager telefonene, men på miljøet. Kjøper generelt det jeg trenger, og ikke mer. Min iphone er fire år og virker greit fortsatt. Har tenkt å beholde den til den takker for seg. Hadde vært flott om alle gjorde det samme.

Anonymous poster hash: f0116...5e0

Skrevet

Jeg bytter vel ca. hvert tredje år. Da pga. at mobilen ikke fungerer så bra lenger (dårlig batteri, hjem-knappen fungerer ikke osv.). Jeg får mobil via jobben, og får vel maks ny hvert 2./3. år da, men har aldri hatt behov for å bytte oftere enn det.

Jeg synes jo selvsagt det ser morsomt ut å få nyeste modell osv., men jeg er enig i at man må tenke på miljø osv.

De som jobber med å fremstille mobilene jeg kjøper tenker jeg minst mulig på, fordi jeg ikke orker (det er for fælt å tenke på). Men det er vel også en del av grunnen til at jeg ikke bytter så ofte, selv om jeg ikke orker å forholde meg så mye til det.

Anonymous poster hash: 66c1f...c86
Skrevet

Jeg kjøper bare når det kommer en ny iPhone.

Anonymous poster hash: 9f23e...88d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...