Gå til innhold

Overeksponering av små barn i SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråd om overeksponering av små, uskyldige barn på sosiale medier. Bør vi ha et regelverk rundt dette eller bør det være nok for den enkelte mor og far å selv spørre barna om tillatelse?

Jeg er vokst opp i en tid der ingenting ble lagt ut på nett. Allikevel sitter jeg noen ganger å tenker på hvordan det hadde vært om den og den episoden hadde blitt foreviget og dokumentert av moren eller faren min, lagt ut og blitt der. Kanskje bilder jeg hadde syntes var helt Ok da jeg var 7,8,9, men som jeg hatet da jeg var 12 og enda mervsom voksen.

Er det ikke bedre å være føre var?

NB:diskuter saklig og unngå å navngi enkeltpersoner

Anonymous poster hash: 98221...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er SoMe??

Anonymous poster hash: 94eb7...a58

Skrevet

Vi legger kun ut bilder av barna i en lukket hemmelig gruppe med mine foreldre og bror med familie. Alle rundt meg vet dette. Vi er også en av de sære som ikke lar bhg få tillatelse til å legge ut bilder på Internett.

Anonymous poster hash: f08f1...cb8

Skrevet

Jeg vet heller ikke hva SoMe er, men ja. Jeg synes man bør være forsiktig med å eksponere barn i media. Ikke bare bloggerne som kan være litt ekstreme der. Det er mange helt normale, oppegående og ellers veldig flinke mødre (merkelig nok ikke så mange fedre?) som legger ut bilder av barna sine på åpne instagramkontoer eller fb-kontoer med mange hundre bekjente. Man tenker kanskje ganske uskyldig at ett bilde om dagen ikke er så mye, men ett bilde om dagen i 18 år blir flere tusen bilder. For mange barn vil nok dette føles som en utlevering og et overtramp. Jeg tenker på de bildene jeg la ut av meg selv som 16 - 22-åring før jeg slettet kontoen min, og det er ikke noe jeg tenker tilbake på med glede. Selv om det var helt ok bilder.

Så ja, det burde kanskje være en lov som omhandler medieeksponering av barn spesifikt. Vi har jo lover som omtaler barns rett til privatliv, barnas beste, og andre generelle lover, men det skal nok mye til før man kan gå til sak på at retten til privatliv ikke kan sies ivaretatt.

Anonymous poster hash: 74c36...9bb

Skrevet

Barn vil uansett ikke være i stand til å vurdere langsiktige konsekvenser av å legge ut bilder i sosiale medier. Jeg mener det er på høy tid at det kommer et regelverk som beskytter barna.

Anonymous poster hash: 2846c...e83

Skrevet

Enig. SoMe flyter over av grelle eksempler på overtramp av barns rett til privatliv.

Spesielt hos mamma/pappa-bloggere.

Egentlig syns jeg regelverket allerede er der, men det virker ikke til at det er noen av de offentlige etatene, som skal ta vare på barn, som eksekverer disse reglene. Barns beste er godt beskrevet i både norsk og internasjonal lov. Og det er ikke til barna beste at mamma/pappa legger ut store mengder av bilder og historier som for alltid vil følge barnet. Om bildene er "ufarlige" og delikate har ingenting å si her. Barnet har likevel rett til å bestemme hva det vil omverdenen skal vite om det når det blir voksen og i stand til å ta slike valg på egne vegne.

Dessverre virker det ikke til at noen av de etatene som burde ta tak gjør noe med det. Jeg vet at flere har skrevet på generelt nivå til flere etater, men de blir bare henvist til neste. Ingen av de offentlige institusjonene vil være sit ansvar bevist og ta tak. Så jeg syns det er flott at det er større og større oppmerksomhet rundt dette. Når mange nok roper opp må også de som egentlig skal følge opp hva som er barnets beste gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: 10330...709

Skrevet

SoMe er visst forkortelse for sosiale medier

Anonymous poster hash: 650ac...78a
Skrevet

herregud alt man skal legge seg opp i

Anonymous poster hash: 5d4f3...618
Skrevet

Er det bare meg, eller er "SoMe" den dummeste forkortelsen, noensinne?

Anonymous poster hash: 119a0...6b5

Skrevet

Det står sosiale medier i hovedinnlegget. Rart dere ikke skjønte det

Skrevet

Har ikke sett forkortelsen SoMe för, men den er jo kjempebra. SO ME liksom. Så meg. Meg meg meg.

Ellers er jeg enig, foreldre burde tenke seg om. Jeg legger ut ca. 1 bilde i året av mine, etter samtykke med barna, og da er det veldig "verdige" bilder i julesammenhenger o.l . Samtidig forstår at foreldre er stolte over barna sine og vil vise dem fram. Det vil jeg også.

Jeg hadde hatet det om min mor la ut bilder da jeg var pinlig 11-åring med stygg sveis og så videre. "See nå har a begynt å få pupper lillejenta mi <3"

Jeg tror vi kommer til å få store rettsaker om dette med overeksponerte blogger- og SoMe-barn når de fyller 18. 

Ser for meg barn til visse mammabloggere gir ut bok. "mitt liv som bloggbarn,".

Anonymous poster hash: 337f3...b62
Skrevet

Det står sosiale medier i hovedinnlegget. Rart dere ikke skjønte det

Jeg skjønte hva det stod for💩

Skrevet

Haha, SoMe, So Me, genialt!

Anonymous poster hash: be416...d50

Skrevet

Er det virkelig så ille at noen bryr seg når barns rettigheter blir brutt?

Skrevet

Er det virkelig så ille at noen bryr seg når barns rettigheter blir brutt?

Men hvordan blir de brutt? Trodde ikke det var en lov som sikret unger fra bliggverdenen ol.

Skrevet

Men hvordan blir de brutt? Trodde ikke det var en lov som sikret unger fra bliggverdenen ol.

Barn har rett på privatliv. Artikkel 16 i barnekonvensjonen.

Skrevet

Ingen som "legger seg oppi", hvis folk selv "legger ut". De inviterer jo til meninger når de offentliggjør ting.

Anonymous poster hash: 211e4...c54

Skrevet

Det er hårreisende at spesielt Nettavisen lønner bloggere som ukritisk deler alt om barna og gjerne iblandet masse eget drama og rett og slett dritt om andre som ikke kan forsvare seg via bloggen.

Dette er i mine øyne omsorgsvikt siden barn iflg. Barnekonvensjonen skal få privatlivet beskyttet. Denne utpimpingen av samfunnets mest forsvarsløse må ta en slutt, og foreldre som holder på sånn burde stilles til rette for det!

Anonymous poster hash: c0dcd...65e

Skrevet

Enig. Hvem i alle dager har pønsket ut noe så irriterende. 

Skrevet

Enig. Hvem i alle dager har pønsket ut noe så irriterende.

Har lært det ved å lese på kvinneguiden

Skrevet

Heldigvis det det ut som kommer til å bli ulovlig å eksponere mindreårige på denne måten:

https://teknologirett.no/858/barns-personvern-pa-internett-og-i-sosiale-medier-har-barn-vern-mot-egne-foreldres-deling/

Jeg har sett bilder av smilende barn med hvitt gulp rundt munnen, barn som står på hodet så trusa vises, "sexy" bilder i ny bikini, på doskåla, innlagt på sykehus med nåler i arma, og mye mer.

Dette blir blanda med tekst om sviktende barnefedre, nettsalg, beskrivelser av barnas utfordringer på skolen, hva de sliter med ellers og mammas nye romanser.

Dette må lovreguleres! NÅ!

Skrevet

Heldigvis det det ut som kommer til å bli ulovlig å eksponere mindreårige på denne måten:

https://teknologirett.no/858/barns-personvern-pa-internett-og-i-sosiale-medier-har-barn-vern-mot-egne-foreldres-deling/

Jeg har sett bilder av smilende barn med hvitt gulp rundt munnen, barn som står på hodet så trusa vises, "sexy" bilder i ny bikini, på doskåla, innlagt på sykehus med nåler i arma, og mye mer.

Dette blir blanda med tekst om sviktende barnefedre, nettsalg, beskrivelser av barnas utfordringer på skolen, hva de sliter med ellers og mammas nye romanser.

Dette må lovreguleres! NÅ!

🙏🙏🙌

Skrevet

Heldigvis det det ut som kommer til å bli ulovlig å eksponere mindreårige på denne måten:https://teknologirett.no/858/barns-personvern-pa-internett-og-i-sosiale-medier-har-barn-vern-mot-egne-foreldres-deling/

Dette må lovreguleres! NÅ!Anonymous poster hash: c0dcd...65e

Huff.. Når du sier det slik så er det igrunnen helt forferdelig :( Jeg vet selv at jeg hadde vært skikkelig lei meg om mine foreldre holdt på med meg sånn.

Det er så lett å overse galskapen når "alle" gjør det..

Anonymous poster hash: be625...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...