Gå til innhold

Tips for innsovning på kvelden (voksen)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det tøft om dagen, mye å tenke på, vanskelige valg å ta osv, og dette går utover søvnen min. Jeg legger meg mellom 22 og 23.30, men kan ofte ligge "en evighet" før jeg faktisk sovner. Jeg er totalt utslitt gjennom dagen. Jeg er kanskje overtrøtt, men han ingen mulighet for å legge meg før, og det hjelper heller ikke de gangene jeg klarer det, ligger våken i flere timer likevel.

Er det noen som har noen tips til meg? Jeg har forsøkt mindfullness og slikt, men det fungerer mot sin hensikt. Jeg har ingen mulighet for å trene før jeg legger meg. Jeg har faktisk "stjålet" en myk bamse fra barna, og det hjelper faktisk litt... *flaut..!

Anonymous poster hash: b6bbc...0f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd mindfullness/ kroppsscanning ved hjelp av app? Jeg har appen pusteankeret og lar de guide meg gjennom 15 min kroppsscanning, da sovner jeg. Det er noe med å klare å holde fokus på pust etc som er godt. Lykke til!

Anonymous poster hash: c97d2...ec1

Skrevet (endret)

- Rydd soverommet - sørg for at det ser pent og innbydende ut.

- Påse at pute, madrass, sengetøy og dyne er behagelige og passer dine behov.

- Sov med åpent vindu og luft gjerne litt før du legger deg.

- Varm dusj eller bad før sengetid. Ha gjerne noe med lavendel eller kamille.

- Myk bamse er ikke flaut.

- Ikke legg deg sulten, men heller ikke stappmett.

- Skru av TVn i god tid før du legger deg og la soverommet være skjermfri sone.

- Les en bok på sengen.

- Sørg for at du sover i noe behagelig.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg har det tøft om dagen, mye å tenke på, vanskelige valg å ta osv, og dette går utover søvnen min. Jeg legger meg mellom 22 og 23.30, men kan ofte ligge "en evighet" før jeg faktisk sovner. Jeg er totalt utslitt gjennom dagen. Jeg er kanskje overtrøtt, men han ingen mulighet for å legge meg før, og det hjelper heller ikke de gangene jeg klarer det, ligger våken i flere timer likevel.

Er det noen som har noen tips til meg? Jeg har forsøkt mindfullness og slikt, men det fungerer mot sin hensikt. Jeg har ingen mulighet for å trene før jeg legger meg. Jeg har faktisk "stjålet" en myk bamse fra barna, og det hjelper faktisk litt... *flaut..!

Hvis myk bamse hjelper bruker du en myk bamse. Kjøp deg en som er bare din, kos med bamsen med gooood samvittighet. Syns bare det var søtt jeg😊

Jeg har prøvd ALT. Endte opp med vallergan. Det hjelper litt. Jeg tar to type medisiner som begge har vansker med innsovning på bivirkningslista. Vil ikke ta noe sterkere. Liker ikke hangoveren og iallfall det å risikere å ikke våkne på natt om det er noe med ungene/innbrudd/brann.

Anonymous poster hash: 2e373...77e

Skrevet

Det hjelper meg å finne ting på en bokstav.

Feks : navn, bøker,filmer,TV-program ,frukt og grønt, land,byer ect

5 av hver gjennom hele alfabetet .

Kommer sjelden langt før jeg sovner.

Anonymous poster hash: b6e0a...501

Skrevet

Hvis myk bamse hjelper bruker du en myk bamse. Kjøp deg en som er bare din, kos med bamsen med gooood samvittighet. Syns bare det var søtt jeg😊

Jeg har prøvd ALT. Endte opp med vallergan. Det hjelper litt. Jeg tar to type medisiner som begge har vansker med innsovning på bivirkningslista. Vil ikke ta noe sterkere. Liker ikke hangoveren og iallfall det å risikere å ikke våkne på natt om det er noe med ungene/innbrudd/brann.

Vurderer å kjøpe meg en myk kosebamse selv nå faktisk 😁😴

Skrevet

Hvis ingen av tipsene over virker, og du drar til lege eller apotek, har du Sedix eller Valerina som er reseptfritt. Ellers har du Imovane som er reseptbelagt

Anonymous poster hash: 8744c...b9b

Skrevet

Hvis ingen av tipsene over virker, og du drar til lege eller apotek, har du Sedix eller Valerina som er reseptfritt. Ellers har du Imovane som er reseptbelagt

Jeg har prøvd Sedix. Hjalp IKKE uansett hvor mange jeg tok 😐

Skrevet

Svake innsovningstabletter som f eks Zolpidem 5 mg gir ikke "hangover."

Anonymous poster hash: 26a28...01f

Skrevet

Hva med melatonin, har du prøvd det? Det virker veldig godt for meg, jeg var sånn som ikke sovnet før på morrakvisten, men nå sovner jeg ikke så veldig lenge etter at jeg har lagt meg. Våkner fremdeles ofte i løpet av natten, men i forhold til før, så sovner jeg stort sett med en gang igjen nå

Anonymous poster hash: d7fc4...750
Skrevet

da ville jeg tatt en tur til legen og fått imovane. Det er et B-preparat, men hjelper med å sovne. Jeg har selv brukt det i perioder og er ikke blitt avhengig. Hentet en tipakning i desmber ifjor og har fremdeles 3 igjen :P

Har kunder daglig som henter ut imovane. Noen bruker dey fast (som regel eldre), mens andre henter ut fordi de har det vanskelig en periode osv

Skrevet

Kaldt på rommet, men en varmeflaske under dyna.

Ingen skjermtid 1 time før leggetid.

Ingen tung mat eller koffeinholdig drikke før leggetid.

Prøv å legg deg til samme tid hver dag.

Hvis du kjenner at du begynner å kave/slite abort mission en halv times tid der du leser en passe interessant bok, et løs kryssord.

Evt kan du skrive ned i en bok som du har på nattbordet hva du kverner rundt. Hjelper veldig ofte å skrive det ned for da trenger ikke hjernen å huske det mer. Funker som snus hos meg.

Ikke tren eller annen hard jobb 2 timer før leggetid. De to timene er for å "lande" dagen.

Skrevet

Tusen takk for tips, jeg vurderer faktisk å gå til legen for hjelp, men er skeptisk til medisinering... Har aldri forsøkt innsovningstabletter før...

Og takk for støtte vedr bamsen min:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...