Gå til innhold

Jeg er verdens dårligste festarrangør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver fest/selskap blir et mareritt.

Vi er aldri klare når gjestene kommer.. maten blir ikke klar i tide.. gjestene er ikke avslappet fordi de opplever vertskapet som stressa ( gjelder ikke mer uformelle samlinger)

Skjønner det ikke. I jobbsammenheng balanserer jeg tusen baller, og ivaretar mange mennesker. Får veldig gode evalueringer på organisering.. Men hjemme.. det totale kaos

Anonymous poster hash: d7601...e39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planlegging er alfa omega. Begynn med å skrive ned alt som skal gøres. Dekk bordet dagen i forveien, klargjør snacks, avkjøl drikke på forhånd. Lag det som kan lages på forhånd, feks steke kalkunen , så servere den lun eller kald. Skrell poteter dagen i forveien og stryk deretter ut hva dere har gjort på listen.

Anonymous poster hash: 4b1df...fee
Skrevet

Kjenner meg igjen, bortsett fra at mine gjester risikerer å gå både sultne og tørste fordi jeg glemmer å spørre/tilby. Min løsning var å ha hele festen på en restaurant (men det var 40årsdagen min, ikke like greit med nyttår kanskje 😄 ) Uansett var det den beste investeringen jeg har gjort, kunne bare lene meg tilbake og nyte, servitørene tok seg av/tenkte på alt. Ble litt dyrere enn om jeg hadde fikset alt selv, men SÅ verdt det. Har ikke all verdens med penger, men sparte opp nesten ett år i forveien. Hva med catering neste gang, ev. leie inn egen kokk?

Skrevet

Prøv å angripe selskapet på samme måte som en oppgave på jobben. Lag klar arbeidsfordeling der alle vet hvilke oppgaver de skal gjøre og når de må være ferdige. Gjør klar mest mulig dagen før. Ikke regn med å få tid til å pynte bord eller stryke skjorter samme dag som gjestene kommer. Handle inn i god tid og sett ting klart. Skal du for eksempel steke sopp er det lurt å skjære den opp om morgenen og legge den i en pose oppi pannen du skal steke den i med røreredskap smør og krydder klart. Gjør du det sånn med alt går det greit de siste 2 timene når det virkelig koker.

I tillegg er det greit å gi gjestene noe å drikke og en liten oppgave når de kommer. De fleste liker å hjelpe til og blir mer avslappet når de får noe å gjøre.

Anonymous poster hash: fcb79...09e

Skrevet

Gjør alt som går klart kvelden før. Jeg hadde mange gjester (14) på julaften. Kvelden før dekket jeg bord, skrellet poteter og kålrot og la ferdig delt i vann. Bar opp ekstra stoler fra boden. Fant frem det jeg trengte av stearinlys osv. Fant frem serveringsfat pg serveringsbestikk. Dessert lagde jeg også dagen før.

Skrevet

Det er også lurt med mat som lager seg selv. Ikke vær for ambisiøs. Både pinnekjøtt og kalkun er ganske idiotsikkert.

Skrevet

Da planlegger du for dårlig. Hva er det som svikter?

Tar maten lengre tid enn forventet eller begynner dere for sent.

Dekke bord gjør dere mens dere lager mat, dusje og gjøre seg i stand bytter dere på mens den andre passer maten.

Legg frem klær kvelden før. Dekk gjerne bordet kvelden før om det er mulig.

Personlig hater jeg å komme til vertskap som ikke er klar til gitt tid. Som du sier, fryktelig stressende.

Anonymous poster hash: 50f44...b4e

Skrevet

Da planlegger du for dårlig. Hva er det som svikter?

Tar maten lengre tid enn forventet eller begynner dere for sent.

Dekke bord gjør dere mens dere lager mat, dusje og gjøre seg i stand bytter dere på mens den andre passer maten.

Legg frem klær kvelden før. Dekk gjerne bordet kvelden før om det er mulig.

Personlig hater jeg å komme til vertskap som ikke er klar til gitt tid. Som du sier, fryktelig stressende.

Anonymous poster hash: 50f44...b4e

Jeg aner virkelig ikke hva som skjer. Jeg syns jeg er i rute.. helt til jeg ikke er det.. og da svartner det..

I jobb takler jeg stress med storskjerm ro.. og alt går som smurt.. Men selv om jeg planlegger hjemme også så blir det bare tull.

Vi har litt liten plass.. og mannen min er litt treg i avtrekkeren.. Men jeg er også helt udugelig.

Vi har selskaper bare når vi virkelig må..

HI

Anonymous poster hash: d7601...e39

Skrevet

Uten mannen min hadde fester aldri gått... Jeg er som deg!

Hans hemmelighet: start tidligere. Noen ganger et helt døgn tidligere. F eks står bordet dekket dagen før, hvis han fikk bestemme.

Anonymous poster hash: 7ae05...d45

Skrevet

Da må du først og fremst slutte å stresse. Det er sikkert mye som kan gjøres med planlegging og ambisjoner og alt det der. Men uansett er det viktig å ha en plan for å ikke stresse når gjestene kommer. Er du avslappet, så blir gjestene avslappet, selv om dere ikke har maten klar.  Ha klart noe å drikke, en velkomstdrink, eller bare et par vinflasker eller noe annet godt å drikke som gjestene får etterhvert som de kommer.  En annen ting som kan være smart er å servere en"horse d'oeuvre", dvs. noen små biter som gjestene kan spise på sammen med drinken. Du kan gjøre det så enkelt som å sette fram en liten bolle med kjeks, små toastbiter, baguetteskiver etc, og et lite fat med et stykke ost eller to og noe druer eller noe annet som passer til ost, litt røykelaks og litt sennepsaus, litt spekepølse etc. Ikke mye, ikke avansert, bare sånn at det er litt mer enn vanlig snacks.  Da har gjestene noe de kan kose seg med mens dere gjør dere ferdige.  Og gjør dere ferdige uten å stresse, snakk noen ord med gjestene, gå ut på kjøkkenet og for all del, pust ut og ta den tiden du trenger. Da stresser ikke du opp gjestene, de har fått servering og kan snakke med hverandre og festen er i gang.

Skrevet

Bare å servere litt sjampis når gjestene kommer. Da holder de det gående en times tid med aperitiff. Problem løst.

Anonymous poster hash: 5db6c...3d1

Skrevet

Begynn i god tid :) Her er naboen i syden, de kommer hjem i morra eller lørdag. Bordet står ferdig pyntet til nyttårselskap ser jeg

Anonymous poster hash: 57144...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...