Gå til innhold

Hvorfor er jeg så sliten hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utmattet i kroppen, tåler lite støy. En aktivitet om dagen er nok til at jeg er utkjørt resten av dagen.

Hadde en lang sykdomsperiode som jeg ble friskmeldt for i januar, varte i 8 mnd. Den siste måneden var for å ta meg igjen, sånn at jeg kunne fungere på jobb. Jeg sov og sov. Dette har kommet seg, men jeg er ikke som før jeg hadde den sykdomsperioden😔

Ikke grunn i selve sykmeldingsårsaken til sykmeldingen som varte så lenge, men konsekvensene av at jeg ikke tok symptomene tidlig nok og kanskje ikke hvilte nok mens selve sykdommen sto på.

Føler ikke at jeg har kommet meg ovenpå etter den perioden.

Hva skjer? Blir så lei meg av å være så ødelagt i kroppen. Går turer, har en aktiv jobb. Hatt mange fridager i desember uten at jeg greide noe av det jeg planla å gjøre😢

Anonymous poster hash: 59f88...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ganske vesentlig hva det er du var sykemeldt for hva som trigget det hele...

Det er uansett helt umulig for oss å svare deg, du må snakke med legen din og få tatt blodprøver for å måle vitaminer og mineraler, blant annet.

Anonymous poster hash: 305ed...def

Skrevet

Har målt alt og alt var bra (i vår). Ikke sykdom i den forstand. Nei, vanskelig å forklare uten å avsløre meg tror jeg.

Skrevet

Har målt alt og alt var bra (i vår). Ikke sykdom i den forstand. Nei, vanskelig å forklare uten å avsløre meg tror jeg.

"Avsløre" deg? Er du klar over hvor mange tusen brukere dette forumet har? Om du forteller at du f eks aborterte eller ble skilt, så er det ingen som kan identifisere deg på det grunnlag, altså...

Anonymous poster hash: 4424e...a6b

Skrevet

Jeg er klar over det, men det jeg ble diagnostisert med er ikke en vanlig tilstand. Den gjør meg ikke syk så lenge jeg ikke provoserer det, før visste jeg ikke hva som provoserte, det vet jeg nå. Men jeg angrer på at jeg la inn innlegget. Skal prate med ei venninne.

Skrevet

Jeg er klar over det, men det jeg ble diagnostisert med er ikke en vanlig tilstand. Den gjør meg ikke syk så lenge jeg ikke provoserer det, før visste jeg ikke hva som provoserte, det vet jeg nå. Men jeg angrer på at jeg la inn innlegget. Skal prate med ei venninne.

Ja? For nå skjønte vi jo alle at du heter Marianne, bor i Hokksund og har hemokromatose.

Foreslår at du ringer ei venninne som også er lege!

Skrevet

Sorry at jeg velger å ikke stille din nysgjerrighet.

Skrevet

Ja? For nå skjønte vi jo alle at du heter Marianne, bor i Hokksund og har hemokromatose.

Foreslår at du ringer ei venninne som også er lege! Anonymous poster hash: 4424e...a6b

Hva i all verden er poenget med å svare på den måten??

Anonymous poster hash: 6c09f...646

Skrevet

Mye kan skje fra våren frem til nå...

Anonymous poster hash: 305ed...def

Skrevet

ja, det er sant det. Skal vurdere å bestille legetime.

Skrevet

Jeg har det likt. Har en autoimmun sykdom og var borte fra jobben i 8 måneder, før jeg gradvis kom tilbake. Har nå jobbet fulltid i over ett år, sykdommen er i dvale (sist når jeg sjekket verdier i september), men jeg er så sliten for tiden at jeg vet knapt hva jeg skal gjøre av meg.. Har ingen gode råd, ville bare si at du er ikke alene.. *klem*

Anonymous poster hash: 7a4c3...23e

Skrevet

Google fatigue og autoimmun sykdom så kan du finne en sammenheng. Selv har jeg vel ikke en sykdom, men en tilstand som utløses av visse faktorer. Jeg var så utkjørt en lang periode at jeg ikke greide noen ting uten å hvile hele tiden. Ble vel 8 mnd sm på meg også. Mest delvis. Er litt redd jeg starta på for tidlig. Jeg endra meg etter etter dette.

Skrevet

Hva i all verden er poenget med å svare på den måten??

Anonymous poster hash: 6c09f...646

Hva er poenget med å stille et spørsmål og gjøre det umulig å besvare?

Skrevet

Hi, det er farlig å ikke tilfredsstille noen av hønenes vitebehov, da skal man hakkes på, det er visst hønepolitikk ;)

Jeg har hatt tråder her inne tidligere som var skrevet i frustrasjon over helse/livssituasjon, når jeg ikke ville si akkurat hva som feilte meg så var det utrolig hvor frekke og stygge enkelte ble. Og jo, det jeg hadde/har kan bli gjenkjent ved å gi den informasjonen, selv om mange ikke greier å forstå det her inne.

Du sier at "alt er sjekket og alt er fint" om blodprøvene tatt i vår. Som en annen påpekte, mye kan skje på et halvt år, så bestill deg en time til legen og få tatt nye prøver. Dessuten, alt du egentlig har fikk klarhet i i vår var at akkurat de prøvene legen tok var innenfor referanseområdet. Det betyr ikke at prøver som ikke ble tatt ville vært/er normale.

Om jeg hadde gått til en lege og bedt denne ta en full sjekk på meg så hadde jeg også fått vite at jeg var helt frisk - men det er fordi ingen av de vanligste prøvene viser det som feiler meg. De prøvene som viser at jeg er syk, de har jeg selv måttet lese meg til og få legene til å sjekke - og de viste jo at jeg er syk. Alle symptom som tidligere ble bortforklart med "psykisk" er i realiteten en helt reell fysisk problematikk.

Så få en ny og "full" sjekk hos lege, be legen tenke bredt på årsak. Det å leve med en kronisk sykdom er jo i seg selv mer slitsomt for kroppen, og man kan lettere bli tappet for mineraler og vitaminer, så da er det ikke for tidlig å ta nye blodprøver igjen!

Anonymous poster hash: a6d6d...a0b
Skrevet

Takk for svar😊 Har bestillt legetime, så skal be om en sjekk. Tenker selv at det kan være en reaksjon fra da jeg var sykmeldt, fyllt på med bekymringer. Jeg er, for å si det pent, jævlig god på å bekymre meg. Hadde liknende reaksjon på bekymringer under/mot slutten av sykmeldingsperioden min også. Greide å legge det fra meg, men nå er muligens begeret fullt igjen😔

Skrevet

Kan det være depresjon?

Anonymous poster hash: fb1cc...746
Skrevet

Hmm, har vært innom det. Men vil ikke tenke den tanken fullt ut😔 Skal komme i gang med trening og komme igang med kostholdet jeg hadde før jul. Kanskje det kan hjelpe, samt en legetime.

Jeg fungerer på jobb, da har jeg andre ting å tenke på.

Skrevet

Det er mange ting som kan gjøre deg konstant utslitt.

Jernmangel

Depresjon

MS

Cøliaki

++

Umulig å gi noen råd med så kryptiske svar.

Anonymous poster hash: 43a93...dd9

Skrevet

Det er mange ting som kan gjøre deg konstant utslitt.

Jernmangel

Depresjon

MS

Cøliaki

++

Umulig å gi noen råd med så kryptiske svar.

Anonymous poster hash: 43a93...dd9

Ikke be om mer info, da "hakker" du på henne, fy deg! 😂

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare uten å vite hva som feiler deg i bunnen, men mange kroniske sykdommer har fatigue i perioder

Om det var en virusinfeksjon du hadde er det noe som heter postviralt utmattelsessyndrom, det er en forbigående utmattelse etter sykdom og kan vare i 1-2 år faktisk. Om man ikke lytter til kroppen og tar de hensynene den krever i en slik periode kan man få ME, det er det flere som har fått etter f.eks kyssesyken fordi de har presset seg for hardt uten å gi kroppen hvilen den trengte etter en tøff infeksjon

Det kan også være psykisk. Om du hadde en tøff sykdomsperiode kan du få en psykisk reaksjon på det i ettertid

Det kan også hende blodprøvene du tok for et halvt år siden har utviklet seg i feil retning. Du kan ha mangel på alt fra D-vitamin til B12 i dag selv om du ikke hadde det for et halvt år siden

Siden du ikke ønsker fortelle hvilken sykdom du har, er det ikke så lett for deg å finne likesinnede som kan dele erfaringer heller, men kanskje det finnes en forening du kan melde deg inn i?

Jeg har selv en kronisk sykdom og er med i både Facebookgruppen og medlem i foreningen de har, der er det mye erfaring og hjelp å hente

Anonymous poster hash: 4192f...636

Skrevet

Å kjære vene. Skjønner at jeg ikke kan få en diagnose her inne. Var lei og frustrert over min situasjon når jeg la inn innlegget. Har ikke beskyldt noen for å hakke på meg jeg. Har svart ut fra det jeg selv har ønsket å svare på. Har også fått noen svar som jeg tar med meg videre.

Det eneste du oppnår med svaret ditt er jo å dytte den oppover. Hvorfor det dersom du synes dette er en meningsløs tråd?

Ønsker deg og alle dere andre et godt nytt år med all energi dere måtte behøve og ellers god helse, mange lykkelige stunder og blottet for andre bekymringer🎉😊

Hilse HI

Skrevet

Å kjære vene. Skjønner at jeg ikke kan få en diagnose her inne. Var lei og frustrert over min situasjon når jeg la inn innlegget. Har ikke beskyldt noen for å hakke på meg jeg. Har svart ut fra det jeg selv har ønsket å svare på. Har også fått noen svar som jeg tar med meg videre.

Det eneste du oppnår med svaret ditt er jo å dytte den oppover. Hvorfor det dersom du synes dette er en meningsløs tråd?

Ønsker deg og alle dere andre et godt nytt år med all energi dere måtte behøve og ellers god helse, mange lykkelige stunder og blottet for andre bekymringer🎉😊

Hilse HI

Og vi tar oss bryet med å svare fordi vi FAKTISK ønsker å hjelpe deg.

Hvis du ikke ønsker svar; skriv i dagboka di. Godt nytt år og god bedring med både slitenhet og dine superhemmelige diagnoser.

Skrevet

Jeg ble utredet for søvnproblemer da jeg forstod (gjennom min samboer) at jeg hadde restless limb syndrome. Sparker og herjer på natten. Endte med den diagnosen og søvnapne. Skal starte behandling snart. Jeg er alltid sliten.

Det finnes diagnoser som ikke kan stilles på bakgrunn av blodprøver. Depresjon er også nevnt tidligere av noen. Kanskje et spor å følge.

M

Anonymous poster hash: 33440...7fd
Skrevet

Og vi tar oss bryet med å svare fordi vi FAKTISK ønsker å hjelpe deg.

Hvis du ikke ønsker svar; skriv i dagboka di. Godt nytt år og god bedring med både slitenhet og dine superhemmelige diagnoser.

Og jeg takker for det. Har tatt med meg det dere skriver. Forstår ikke hvorfor du blir så fornærma fordi jeg ikke vil si diagnosen. Det er forsåvidt ikke en diagnose type kreft, kols eller i den duren. Det er en skavank i kroppsbygningen min. Jeg kan ikke den eksakte betegnelsen på skavanken heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...