Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #1 Skrevet 28. desember 2016 Føler dere dere nyttig? Jeg har utmattelse etter annen sykdom, er fremdeles der at jeg håper det går over, men sliter veldig med at jeg føler meg unyttig og som en belastning for de rundt meg. Noen som har erfaring som kan gi meg gode råd? Anonymous poster hash: ea9c8...a06
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #2 Skrevet 28. desember 2016 Jeg kjenner to som sliter med utmattelse. Den ene bruker mye tid på å fortelle om hvor sliten hun er...det er energitappende for meg å omgås henne pga all klaging. Den andre kan også snakke om sin situasjon, men i moderate mengder som er helt ok. Anonymous poster hash: 37dfd...e90
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #3 Skrevet 28. desember 2016 Jeg kjenner to som sliter med utmattelse. Den ene bruker mye tid på å fortelle om hvor sliten hun er...det er energitappende for meg å omgås henne pga all klaging. Den andre kan også snakke om sin situasjon, men i moderate mengder som er helt ok. Anonymous poster hash: 37dfd...e90 Takk for svar! Jeg tenker også på det rent praktiske.. Unyttig i forhold til å gjøre praktiske ting hjemme og med barna, mannen må trå til og gjøre det meste hjemme som vi før delte på, mat, klær osv.. Øvrige familie og venner har jeg ikke mulighet til å steppe inn for eller delta i samtaler med osv kan være for slitsomt..Men men. Jeg gjør jo noe jeg også, bare i veldig mye mindre grad enn før. Anonymous poster hash: ea9c8...a06
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 me fins ikke Anonymous poster hash: b6e99...199
Magia Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 me fins ikke Anonymous poster hash: b6e99...199 Ehh, jo?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #6 Skrevet 28. desember 2016 me fins ikke Anonymous poster hash: b6e99...199 Og det er sånne folk som gjør at jeg sjelden sier jeg har ME... Skylder heller på vonde knær og migrene. (Noe jeg har i forbindelse med me'n) Anonymous poster hash: 70fed...221
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #7 Skrevet 28. desember 2016 Men, ja. Føler meg ofte unyttig og lite verdt i andres øyne Anonymous poster hash: 70fed...221
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #8 Skrevet 28. desember 2016 Jeg tror ME i de fleste tilfeller er feilsatt. Mange er faktisk rett og slett late eller oppmerksomhetssyke. Kjenner en slik. Denne ME kommer når det passer best for henne. Resten av tiden bruker hun på det hun vil og til å klage over hvor ille hun har det. Anonymous poster hash: cf3b1...041
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #9 Skrevet 28. desember 2016 Sikkert mange slike, både når det kommer til fibromyalgi og me... er litt slik selv i tankegangen, selv om jeg faktisk har begge deler. Klarer ikke helt å tro på det, helt til jeg ligger rett ut eller til jeg begynner å fundere over at det faktisk er helt unormalt å være utslitt etter å bare ha gjort én fornuftig ting om dagen, og det er å smøre matpakke t ungen.... det er sykt og det er reelt. Anonymous poster hash: 7a294...c4d
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #10 Skrevet 28. desember 2016 Sorry ass. Men kjenner to med ME. Den ene er en friluftsmann på 35 som de siste åra har satt livet sitt på vent. Kronisk influensa i årevis er faen ikke å være "lat". Og hun andre hadde en fantastisk karriere foran seg, men ble også liggende og ufør. Blir så jækla provosert over friske folk som absolutt skal tråkke på de som ligger nede. Fysj på deg! Til HI : Tror man må senke kravene til seg selv litt, og ta de små seierene i hverdagen. Anonymous poster hash: c90c3...931
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #11 Skrevet 28. desember 2016 Det spiller ingen rolle om man kjenner noen med me eller ikke, eller om man tror dem eller ikke. Forskning sier at me er reell, så da velger man å stole på vitenskapen eller fremstå som er brødhue (på samme måte som politikere som nekter for miljøendringer)... Om noen prøver å lure på seg en diagnose så skal ikke det spille inn på troverdigheten til de som virkelig er syke. Det er ikke vår oppgave å stille oss spørrende til hvem som er reelt syke eller ikke, det er det helsevesenet som skal gjøre. Vis respekt for dine medmennesker og ta dem for den de er uavhengig av diagnoser. Man er ikke diagnosene sine og ingen mennesker reagerer likt på å være syk. Man kan ikke dømme noen uten å ha gått noen mil i deres sko, man må velge å enten stole på dem eller trekke seg unna. Velger man å være så kritiske til syke kan fallhøyden bli så alt for høy den dagen man selv eventuelt blir syk... Anonymous poster hash: 4a9fd...a38
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #12 Skrevet 28. desember 2016 Det spiller ingen rolle om man kjenner noen med me eller ikke, eller om man tror dem eller ikke. Forskning sier at me er reell, så da velger man å stole på vitenskapen eller fremstå som er brødhue (på samme måte som politikere som nekter for miljøendringer)... Om noen prøver å lure på seg en diagnose så skal ikke det spille inn på troverdigheten til de som virkelig er syke. Det er ikke vår oppgave å stille oss spørrende til hvem som er reelt syke eller ikke, det er det helsevesenet som skal gjøre. Vis respekt for dine medmennesker og ta dem for den de er uavhengig av diagnoser. Man er ikke diagnosene sine og ingen mennesker reagerer likt på å være syk. Man kan ikke dømme noen uten å ha gått noen mil i deres sko, man må velge å enten stole på dem eller trekke seg unna. Velger man å være så kritiske til syke kan fallhøyden bli så alt for høy den dagen man selv eventuelt blir syk... Anonymous poster hash: 4a9fd...a38 Uansett hva du sier om forskning så er ME en veldig omstridt diagnose også blant medisinere. Lurer på hvor mange damer i Afrika som sier de har ME og ligger i senga hele dagen. Anonymous poster hash: aa68b...c7e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #13 Skrevet 28. desember 2016 Uansett hva du sier om forskning så er ME en veldig omstridt diagnose også blant medisinere. Lurer på hvor mange damer i Afrika som sier de har ME og ligger i senga hele dagen. Anonymous poster hash: aa68b...c7e Det er ikke mange år siden diagnosen ms ble like mistrodd og latterliggjort, det er en ytterst reell og fæl diagnose. Det er heller ikke nyheter at mange diagnoser er geografisk betinget, så å bruke damer i Afrika som sammenlikningsgrunnlag er bare tullete... Me kommer i forskjellige grader og ingen diagnose er lik på hver pasient. Man finner ikke MS i alle områder av denne kloden heller, har forskningen tatt feil, mener du? Er ikke ms en reell diagnose siden damene i Afrika ikke har dette? Forskerne er ikke like uenige lenger heller, det forskes som aldri før på me og kunnskapen øker heldigvis, både blant forskere og andre. Anonymous poster hash: 4a9fd...a38
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #14 Skrevet 28. desember 2016 Uansett hva du sier om forskning så er ME en veldig omstridt diagnose også blant medisinere. Lurer på hvor mange damer i Afrika som sier de har ME og ligger i senga hele dagen. Anonymous poster hash: aa68b...c7e Det begynner bli noen år siden ME var en omstridt diagnose altså, nye funn og ny forskning peker i samme retning og beviset at dette er veldig reelt. Nå har de funnet mye av det samme både i Norge, USA, Australia og flere andre steder. Sykehusene har fått egne ME-klinikker og vi er nærmere å løse gåten enn noensinne. De som har ledd av denne diagnosen må da bøye hodet i skam, samtidig som tydelige markører vil fjerne de som har svindlet på seg diagnosen og de som er feildiagnotisert. Jeg ser frem til det. Anonymous poster hash: 33040...a12
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #15 Skrevet 28. desember 2016 http://kavlifondet.no/2016/12/ny-studie-om-sykdomsmekanismer-ved-me-fra-forskningsgruppen-i-bergen/ Anonymous poster hash: 33040...a12
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #16 Skrevet 28. desember 2016 Ehh, jo? nei ,det er bare sutring og latskap Anonymous poster hash: b6e99...199
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #17 Skrevet 28. desember 2016 Det begynner bli noen år siden ME var en omstridt diagnose altså, nye funn og ny forskning peker i samme retning og beviset at dette er veldig reelt. Nå har de funnet mye av det samme både i Norge, USA, Australia og flere andre steder. Sykehusene har fått egne ME-klinikker og vi er nærmere å løse gåten enn noensinne. De som har ledd av denne diagnosen må da bøye hodet i skam, samtidig som tydelige markører vil fjerne de som har svindlet på seg diagnosen og de som er feildiagnotisert. Jeg ser frem til det. Anonymous poster hash: 33040...a12 Jobber sammen med mange leger og mange er skeptiske fortsatt. Forskningen er heller ikke entydig. Anonymous poster hash: aa68b...c7e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #18 Skrevet 28. desember 2016 Dette blir for dumt. At folk forstatt kverulerer på at me ikke er en sykdom. Bare ta en prat med mannen min, så kan han fortelle dere hvordan en hverdag seg ut. Han ser veldig godt på meg når jeg har en dårlig dag. Jeg er ikke husbunden for ingen ting Anonymous poster hash: e12d0...7d4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2016 #19 Skrevet 28. desember 2016 En person som er hardt rammet av me kan ikke være nyttig i produktiv forstand. Det viktige er å huske at man uansett er like mye verdt som menneske som alle andre. Anonymous poster hash: 37a58...2c0
Magia Skrevet 28. desember 2016 #20 Skrevet 28. desember 2016 nei ,det er bare sutring og latskap Anonymous poster hash: b6e99...199 Det er så stygt å spre slike kommentarer. Det å tråkke på mennesker som er syke og bidra til stigmatiseringa de dessverre lever med på toppen av sykdommen, er bare forferdelig stygt og nedrig. Jeg sier det ikke ofte, men du burde faen meg skamme deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå