Gå til innhold

Jenta mi er ikke så flink sosialt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg blir litt fortvilet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an..

Noen ganger går det veldig fint. Men sånn som i dag har hun vært negativ til alt venninnene har foreslått å leke. Hun er så lite fleksibel i lek. Og de andre barna blir selvsagt lei.

Jeg har forsøkt å veilede. I dag sa jeg rett ut at hun vil kunne få problemer med vennskap hvis hun ikke gjør en innsats for å spille med på andres forslag.

Jeg spurte hva som var verst.. å leke noe hun ikke syns er kjempegøy, eller å få problemer med vennene sine. For det er jo faktisk det som skjer. Ingen syns det er gøy å leke med noen som skal ha det siste ord i alt..

Hun er åtte, og jeg trenger noen tips! Noen som har noen erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 4a861...f47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en sønn som er 9år og veldig lik det du beskriver.

Han er rett å slett introvert slik som meg å pappaen. Han blir sliten av for mye sosialisering.

På skolen har de 2 friminutt, så si daglig leker han ene alene og det andre med klassevenner. Enkelte dager har han lekt alene i begge friminuttene.

Lærer sier han aldri sitter alene eller ser ut til å kjede seg selv om han velger egen lek.

Han er med venner etter skolen på vår / sommer tiden 2-4 ganger i uken, nå i mørketiden ca 1-2 x i uken.

Har du pratet med henne? Vår sønn sa det rett ut etter 5 av 8 uker der vi var nesten daglig ute med venner med barn , da sa han " det er så slitsomt å alltid være med andre barn".

Så er du eller din mann introvert så er det jo en mulighet at jenta deres er det også.

Skrevet

Har en sønn som er 9år og veldig lik det du beskriver.

Han er rett å slett introvert slik som meg å pappaen. Han blir sliten av for mye sosialisering.

På skolen har de 2 friminutt, så si daglig leker han ene alene og det andre med klassevenner. Enkelte dager har han lekt alene i begge friminuttene.

Lærer sier han aldri sitter alene eller ser ut til å kjede seg selv om han velger egen lek.

Han er med venner etter skolen på vår / sommer tiden 2-4 ganger i uken, nå i mørketiden ca 1-2 x i uken.

Har du pratet med henne? Vår sønn sa det rett ut etter 5 av 8 uker der vi var nesten daglig ute med venner med barn , da sa han " det er så slitsomt å alltid være med andre barn".

Så er du eller din mann introvert så er det jo en mulighet at jenta deres er det også.

Hun melder seg ofte ut i større grupper. For eksempel på skoleavslutninger løper de andre rundt og leker. Hun blir gjerne sittende og pusle med noe, eller snakke med dem som har lavere tempo eller voksne. Hun kan av og til trives best med å snakke med voksne, fordi hun har lyst til å snakke om temaer som ikke interesserer venninnene.. Som for eksempel i dag, hvor hun lurte på hva de andre tenkte om mytene rundt Sfinxen i Egypt.. det slo liksom ikke helt an 😂😂

Men hun er veldig opptatt av å ha venner på besøk. Det elsker hun. Og de fleste gangene så er det slik at de kan være her i seks timer + og likevel ikke ha lyst til å gå hjem når de blir hentet. Så da funker det jo bra..

Men jeg må ofte gripe inn når jeg hører at hun styrer litt vel mye..

Både jeg og faren er gode sosialt, tror jeg.. flinke til å tilpasse oss. Men det blir jo ikke så mye tid i hverdagen til å finne på noe med folk.. Mannen mener at hun har for lite sosial trening. Hun er enebarn og går på to fritidsaktiviteter.. og utover det blir det besøk et par ganger i uken. Men alle er jo opptatt med sitt..

Ppt har vært inne, men i følge dem og klasseforstander er hun bare en litt spesiell karakter.. det er ikke bekymring rundt noe annet. Hun er veldig faglig sterk, og klarer seg greit sosialt.. har hatt en enorm utvikling det siste året. Men det er igjen det problemet med manglende fleksibilitet..

HI

Anonymous poster hash: 4a861...f47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...