Gå til innhold

Overgangsstønaden går opp!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal endres, det vil jo bare gjøre det enda mer lukrativt å sitte på rompa så lenge man kan.

Før noen halshugger meg: jeg er alenemor selv og mottar os, og jeg er ekstremt takknemlig for at jeg får støtte mens jeg studerer slik at jeg kan få en jobb og forsørge barnet mitt. Men jeg syns det er for mye penger og for lite krav! I realiteten kan man faktisk være hjemmeværende i tre år uten å gjøre noe, mens man mottar penger fra staten, for så lenge du sender meldekort er du registrert som "reell arbeidssøker"! Helt fjernt!

Det burde være høyere krav: utdanning, jobb eller kurs hos nav (etter en viss alder på barnet selvfølgelig), og den burde iallfall ikke ØKES! 17385kr, dobbel barnetrygd, barnebidrag eller forskudd på barnebidrag.. man sitter jo igjen med mer enn mange i full jobb gjør :o

Anonymous poster hash: a1bab...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal endres, det vil jo bare gjøre det enda mer lukrativt å sitte på rompa så lenge man kan.

Før noen halshugger meg: jeg er alenemor selv og mottar os, og jeg er ekstremt takknemlig for at jeg får støtte mens jeg studerer slik at jeg kan få en jobb og forsørge barnet mitt. Men jeg syns det er for mye penger og for lite krav! I realiteten kan man faktisk være hjemmeværende i tre år uten å gjøre noe, mens man mottar penger fra staten, for så lenge du sender meldekort er du registrert som "reell arbeidssøker"! Helt fjernt!

Det burde være høyere krav: utdanning, jobb eller kurs hos nav (etter en viss alder på barnet selvfølgelig), og den burde iallfall ikke ØKES! 17385kr, dobbel barnetrygd, barnebidrag eller forskudd på barnebidrag.. man sitter jo igjen med mer enn mange i full jobb gjør :o

Er overgangsstønaden på 17385 hver måned? :sjokkert: Det var mye.

Anonymous poster hash: 821d5...34d

Skrevet

Er overgangsstønaden på 17385 hver måned? :sjokkert: Det var mye.

Fikk brev i dag om at den går opp fordi nye regler gjør at det skal skattes som lønn, ikke som trygd, så fra 01.01.17 går den opp. Helt sykt! Man har fratrekk for gjeld, enslig forsørger osv, så si man betaler 20% skatt. Med dobbel barnetrygd for ett barn, stønad til barnetilsyn, 700kr i bidragsforskudd sitter man igjen med 18800kr ca, det er mer enn mange i full jobb har etter skatt (før skatt også for den del).

Skrevet

Jeg er også aleneforsørger og glad for at jeg tjener egne penger, rundt 40000,- i mnd. og slipper å leve på staten. Flott at man kan få penger i en overgangsfase, men det lønner seg fortsatt å jobbe. Både med tanke på at lønn gir ofte mer utbealt, man kan jobbe overtid og man får pensjonspoeng, feriepenger osv. Kun gevinst med å jobbe, selv om stønaden øker :)

Anonymous poster hash: 0a4d5...179
Skrevet

Jeg syns ikke at i underkant av 20000 er så fryktelig mye å rope hurra for. For de aller fleste vik vel ca halvparten av dette forsvinne i bare boutgifter. Og man kan ikke drive dank i tre år, det er aktivitetskrav fra barnet fyller ett år.

Jeg har utbetalt 31 000 i måneden. Så kommer støtte til sfo/bhg, ekstra barnetrygd og bidrag fra far på 2500. Vi har så vi greier oss, men bader ikke i luksus. Kan ikke se for meg at os er lukrativt.

Anonymous poster hash: 5a690...8b0

Skrevet

Jeg syns ikke at i underkant av 20000 er så fryktelig mye å rope hurra for. For de aller fleste vik vel ca halvparten av dette forsvinne i bare boutgifter. Og man kan ikke drive dank i tre år, det er aktivitetskrav fra barnet fyller ett år.

Jeg har utbetalt 31 000 i måneden. Så kommer støtte til sfo/bhg, ekstra barnetrygd og bidrag fra far på 2500. Vi har så vi greier oss, men bader ikke i luksus. Kan ikke se for meg at os er lukrativt.

Jeg synes det er mye. Har utbetalt rett i overkant av 22000 med 100 % jobb som barnehagelærer. Nå er jeg hjemme på AAP pga kreft og har utbetalt knappe 16000, så ja jeg synes det er mye

Skrevet

Jeg synes det er mye. Har utbetalt rett i overkant av 22000 med 100 % jobb som barnehagelærer. Nå er jeg hjemme på AAP pga kreft og har utbetalt knappe 16000, så ja jeg synes det er mye

Det er 3500kr forskjell i måneden. Samtidig har man som arbeidstaker mulighet for å øke i lønn med ansiennitet, årlig justering på årslønn samt man kan ofte ta videreutdanning. Hva sitter en med os igjen med etter tre år dersom de ikke har greid å ta seg en utdannelse en gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...