Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 Det tar veldig mye lenger tid enn når jeg retter tekster på bokmål. Særlig etter at nye rettskrivingsregler kom i 2012, jeg må selv søke opp mange ord. Det er også helt håpløst hvor dårlig nynorsk elevene skriver. Hjertesukk i jula... Anonymous poster hash: 3441b...839
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Det mest håplause er voksne som aldri lærte seg nynorsk på skulen. Vi hadde nokre slike som lærarar, på nynorsk skule i ein nynorskkommune. Det er mange yrke å velge i om ein er litt tungnem når det gjeld språk. Anonymous poster hash: 821c9...f11
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Er svært mange blant mine kollegaer som også sliter etter de siste reformene. Mange som før var veldig dyktige i nynorsk, som nå må slå opp svært mye, da ord som før ikke var godkjent nå er lov. Til deg over: Det dreier seg jo ikke om dårlig språkøre, men om at reglene nå er annerledes enn før. Jeg sliter selv i mine fag, når nomenklaturen brått blir annerledes enn den jeg selv lærte. Mye mer naturlig for meg å si 1-butanal, enn but-1-al feks. Jeg er jo like god i kjemi, men de nye navnene sitter ikke i ryggmargen min. Anonymous poster hash: 65bed...b1a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 Det mest håplause er voksne som aldri lærte seg nynorsk på skulen. Vi hadde nokre slike som lærarar, på nynorsk skule i ein nynorskkommune. Det er mange yrke å velge i om ein er litt tungnem når det gjeld språk. Anonymous poster hash: 821c9...f11 Hør, hør! Anonymous poster hash: 80b0c...538
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 Nynorsk burde aldri vært skapt. Det er en kunstig skrivemåte skapt av en bitter, grinete og sur gammel mann, som skrev navnet sitt på bokmål. Bokmål er naturlig for alle i Norge fordi så mange prater så likt det som er bokmål. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
MammantilNurket Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 Hatten av for dere norsklærere 😊 Stå på, dere gjør en kjempejobb! Kunne på en måte godt tenke meg å undervise i norsk, men gigantiske rettebunker i kombinasjon med nynorsk gjør at det er helt uaktuelt.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. desember 2016 #7 Skrevet 26. desember 2016 Nynorsk burde aldri vært skapt. Det er en kunstig skrivemåte skapt av en bitter, grinete og sur gammel mann, som skrev navnet sitt på bokmål. Bokmål er naturlig for alle i Norge fordi så mange prater så likt det som er bokmål. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Oi sann... Ja, du hadde jo peiling. Til din informasjon, så er det svært mange dialekter her til lands som faktisk ligger mye nærmere nynorsk enn bokmål. Og ja, det har blitt mer arbeidssomt å rette nynorsk etter den siste rettskrivingsnormen, men det går. Likevel er jeg i ferd med å bli tilhenger av å avskaffe skriftlig karakter i nynorsk. Lese og forstå, ja, men det norske folk er i ferd med å miste fullstendig taket på sitt eget morsmål, så jeg tror det faktisk er viktigere at vi lærer ungdommene et grundig og godt bokmål enn at vi skal gjøre det halvveis med både bokmål og nynorsk.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Nynorsk burde aldri vært skapt. Det er en kunstig skrivemåte skapt av en bitter, grinete og sur gammel mann, som skrev navnet sitt på bokmål. Bokmål er naturlig for alle i Norge fordi så mange prater så likt det som er bokmål. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Her var det mye uvitenhet på ett brett. Tror ikke jeg gidder starte voksenopplæring i juleferien. Anonymous poster hash: de8d9...352
sug lut Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Her var det mye uvitenhet på ett brett. Tror ikke jeg gidder starte voksenopplæring i juleferien. Anonymous poster hash: de8d9...352 Og hadde ikke tenkt å være anonym heller.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #10 Skrevet 26. desember 2016 Det mest håplause er voksne som aldri lærte seg nynorsk på skulen. Anonymous poster hash: 821c9...f11 Njæ. Syns fortsatt det er nynorsk som er håpløst. Anonymous poster hash: e1911...094
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 Nynorsk burde aldri vært skapt. Det er en kunstig skrivemåte skapt av en bitter, grinete og sur gammel mann, som skrev navnet sitt på bokmål. Bokmål er naturlig for alle i Norge fordi så mange prater så likt det som er bokmål. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 "Skrev navnet sitt på bokmål"? Hvordan mener du det staves på nynorsk?? Anonymous poster hash: 80b0c...538
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 Oi sann... Ja, du hadde jo peiling. Til din informasjon, så er det svært mange dialekter her til lands som faktisk ligger mye nærmere nynorsk enn bokmål. Noen få ja. Det er noen tusen til forskjell fra Oslo og omegn som er over 1.5 million mennesker, og der preiker en bare bokmål, eller omtrent bokmål. Det er altså lettere å lære de få som prater nynorsk å skrive bokmål enn det er å lære så mange mennesker som prater bokmål å skrive på noe som er helt unaturlig og konstruert. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 "Skrev navnet sitt på bokmål"? Hvordan mener du det staves på nynorsk?? Anonymous poster hash: 80b0c...538 Ivar Åsen. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 Ivar Åsen. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Hehe, javel. Vet faktisk ikke hva jeg skal si en gang. Jeg er snart ferdig med alle mine 60stp i norsk, og har aldri forstått hva som er vanskelig med nynorsk. Selv er jeg fra en bokmålkommune, men klarte jaggu å lære meg nynorsk likevel. Anonymous poster hash: aa5fd...e3e
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 Hehe, javel. Vet faktisk ikke hva jeg skal si en gang. Jeg er snart ferdig med alle mine 60stp i norsk, og har aldri forstått hva som er vanskelig med nynorsk. Selv er jeg fra en bokmålkommune, men klarte jaggu å lære meg nynorsk likevel. Anonymous poster hash: aa5fd...e3e Hvor tar du norsk? Anonymous poster hash: b5d1b...608
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 Tull at grunnskole elever skal kaste bort tid på nynorsk. Burde brukt tiden på bokmål. Når de studerer videre, f eks i utlandet, bryr ingen seg om hva de fikk i nynorsk. Anonymous poster hash: 5d233...52c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 Hvor tar du norsk? Anonymous poster hash: b5d1b...608 UiS. Anonymous poster hash: aa5fd...e3e
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 Noen få ja. Det er noen tusen til forskjell fra Oslo og omegn som er over 1.5 million mennesker, og der preiker en bare bokmål, eller omtrent bokmål. Det er altså lettere å lære de få som prater nynorsk å skrive bokmål enn det er å lære så mange mennesker som prater bokmål å skrive på noe som er helt unaturlig og konstruert. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Jaha, du fortsetter å gnåle? Se hva du selv skriver, da. Sitat: ... og der preiker en bare bokmål ... Her er du tre bokstaver fra å skrive nynorsk selv, faktisk. Se her: ... og der preiker ein berre bokmål ... Ser du? Jeg lurer dessuten litt på hvilken del av verden du lever i, som mener at 1,5 millioner mennesker i Oslo-regionen snakker bokmålsnære dialekter. Så vidt meg bekjent er befolkningen i Oslo-regionen alt annet enn en homogen masse, men derimot sammensatt av mennesker fra både "alle hjørner" av Norges land, og dessuten også fra svært mange av verdens land. Og disse snakker så langt fra "bare" bokmål og bokmålsnært. Ingen snakker bokmål, forresten, akkurat like lite som at noen snakker nynorsk. Haff... Jeg blir så oppgitt av mennesker med så smalt gangsyn at de kun ser én retning. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er jeg i ferd med å ønske meg ett skriftspråk i skolen, men at vi fremdeles skal lese nynorsk (og helst i mye større grad enn hva vi gjør nå) og selvfølgelig kunne bruke det hvis vi ønsker det. Nynorsk er svært enkelt å forstå, for alle, hvis man bare vil, men jeg kan, understreker kan, være tilbøyelig til å forstå at det kan være noe vanskelig å tilegne seg. Særlig er det vanskelig når man slett ikke vil.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #19 Skrevet 27. desember 2016 Ivar Åsen. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Feil. Bokstaven å var ikke i standard bruk i norsk på den tida han var aktiv. Den kom med i rettskrivningsnormalen av 1917. Du har ikke hørt om kong Haakon heller, skjønner jeg...? Anonymous poster hash: 80b0c...538
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #20 Skrevet 27. desember 2016 Feil. Bokstaven å var ikke i standard bruk i norsk på den tida han var aktiv. Den kom med i rettskrivningsnormalen av 1917. Du har ikke hørt om kong Haakon heller, skjønner jeg...? Anonymous poster hash: 80b0c...538 Nettopp! Han skrev navnet sitt på bokmål. Nynorsk, derimot, har alltid hatt bokstaven, "Å". Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #21 Skrevet 27. desember 2016 Nettopp! Han skrev navnet sitt på bokmål. Nynorsk, derimot, har alltid hatt bokstaven, "Å". Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Nei.. Anonymous poster hash: 821c9...f11
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #22 Skrevet 27. desember 2016 Nettopp! Han skrev navnet sitt på bokmål. Nynorsk, derimot, har alltid hatt bokstaven, "Å". Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Håper ikke du er norsklærer... Anonymous poster hash: aa5fd...e3e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #23 Skrevet 27. desember 2016 Håper ikke du er norsklærer... Anonymous poster hash: aa5fd...e3e "en norsklærer" Fordi jeg bruker bokstaven Å i stedet for dobbelt-A? Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #24 Skrevet 27. desember 2016 Nei.. Anonymous poster hash: 821c9...f11 Jo. Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2016 #25 Skrevet 27. desember 2016 "en norsklærer" Fordi jeg bruker bokstaven Å i stedet for dobbelt-A? Anonymous poster hash: 7c8cf...1c8 Fordi du ikke vet at aa var standard for lang a-lyd fram til rettskrivingsreformen i 1917, og aa(å) er jo et helt annet fonem! I tillegg er det tillatt å stave egennavn som man vil. Eller mener du at folk som staver navnet sitt Haakon istedenfor Håkon har et nynorsk navn? Hjelpes.. Anonymous poster hash: aa5fd...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå