Gå til innhold

Hjelp, hvordan holde kjeft rundt ubrukelige foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah..jul og familiesammenkomster.

Jeg er nå sammen med foreldre og besteforeldre som er så ettergivende og veike at jeg blir rent stresset av å se på det.

På kvelden får ungene styre og herje som de vil. Is, sjkolade og boller. Ingen nedroing før leggetid. Ved tannpuss prøver de å overtale og lokke ungene til det. Første legging gikk ikke, så nå sitter de å spiser igjen.

Herregud...blir gal! Våre unger er våkne fra 7 og legger seg ca 19. De andre kan sove til 10 også være våkne til 22 (de er 2 og 5...).

Så fortell meg at det er bare teit av meg å plages. Dette er jo ikke mitt problem..

Anonymous poster hash: c7393...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine på 3 og 4 legger seg 10 og er oppe igjen 10 nå. Gjør det noe da? Det er da ferie, vi trives sammen med dem.

Og hvorfor bryr du deg om deres legging? Naziregime er ikke for alle familier..

Anonymous poster hash: c7d09...f8b

Skrevet

Altså de er vel ikke slik til vanlig. Når man møtes sånn med storfamilien så sklir alt ut og det er jo ingen krise mener nå jeg. Såklart opplever du det som et styr, men klarer du ikke å utstå det kan du jo pakke og dra hjem da 😏

Skrevet

Mine på 3 og 4 legger seg 10 og er oppe igjen 10 nå. Gjør det noe da? Det er da ferie, vi trives sammen med dem.

Og hvorfor bryr du deg om deres legging? Naziregime er ikke for alle familier..

Hadde de oppført seg noenlunde så ville det vært greit. Men det er roping, hopping og grining. Alle måltider går skeis , selv etter at de får egen mat. De krangler om leker omtrent nonstop. Og foreldre som ikke løfter en finger når melkeglasset velter ved sofabordet.

Men nazi...det er nesten litt morsomt du sier det. De mener vi er nazi, men sannheten er nok at vi er gjennomsnittlig opptatt av rutiner og folkeskikk.

Skrevet

Ved å kalle andre mennesker ubrukelige mister du min sympati allerede i overskriften. Når man er flere familier med ulike behov og rammer samlet må alle være litt fleksible og rause.

Anonymous poster hash: 13d64...dbf

Skrevet

Jeg gidder i alle fall ikke stå opp 0700 i ferien min. Snakker om masochisme. Er du helt hekta på å ha det fælt?

Anonymous poster hash: 8267e...cfc

Skrevet

Hadde de oppført seg noenlunde så ville det vært greit. Men det er roping, hopping og grining. Alle måltider går skeis , selv etter at de får egen mat. De krangler om leker omtrent nonstop. Og foreldre som ikke løfter en finger når melkeglasset velter ved sofabordet.

Men nazi...det er nesten litt morsomt du sier det. De mener vi er nazi, men sannheten er nok at vi er gjennomsnittlig opptatt av rutiner og folkeskikk.

Folkeskikk er jeg nøye på, men rutiner hører hverdagen til. I ferier lever vi ikke etter klokka, da er rutiner nærmest et skjellsord. Vi sover når vi er trøtte, spiser når vi er sultne og trives sammen.

Ingen av oss står opp frivillig mens det fremdeles er mørkt, og ingen av oss liker å legge oss. Det gjelder både store og små. Det føles veldig nazi å legge ungene når vi har det koselig, de vil jo delta de også. Og har ingen ting å rekke dagen etter.

Skrevet

Vi bor i ett annet land og her er ungene rundt i nabolaget oppe til midnatt.

Vår 2 åring legger seg rundt kl22. Hva er problemet ditt?

Anonymous poster hash: 59a3d...453

Skrevet

Jeg er som sagt lite opptatt av å legge barn tidlig, pga hater å stå opp tidlig. Men det du beskriver her er også uutholdelig.

Noen familiemedlemmer må man bare møte så sjelden som mulig.

Skrevet

Det høres ut som du synes foreldrene er ubrukelige" fordi de ikke overholder den hellige norske leggetiden kl 1900 i jula.

Da er jeg ubrukelig jeg også.

Sikker på at du ikke er misunnelig for at de har barn som sover litt lenger enn dine?

Man er ikke ubrukelig fordi man ikke er så opptatt av rutiner som deg vet du. Folk er forskjellige. Det med å la ungene herje vilt og ikke reagere på dårlig oppførsel er en annen diskusjon.

Jeg koser meg sammen med små og store barn i jula, leggetid får være leggetid.

Tror jeg ville blitt kjempestressa av å feire jul med folk som er nazi på rutiner.

Skrevet

Min svigerinne er lik, har null kontroll på ungene. Veldig bortskjemte og bestemmer alt i huset.

Jeg og mannen kommenterer det aldri, til tross for det er ufattelig travelt å tilbringe noen dager hos de i jula (ja, det er rene galehuset!). Både mine svigerforeldre og svigerbror er enige, men ingen kommenterer det fordi det er så utrolig frekt. Det er så hovent å komme med slike kommentarer at de må gjøre slik og slik fordi vi har "mest rett".

Jeg biter det i meg de få dagene jeg tilbringer med de i løpet av året og priser meg lykkelig over at det ikke er fullstendig Texas året rundt på hjemmebane.

Anonymous poster hash: 52635...6e4

Skrevet

Vi bor i ett annet land og her er ungene rundt i nabolaget oppe til midnatt.

Vår 2 åring legger seg rundt kl22. Hva er problemet ditt?

Anonymous poster hash: 59a3d...453

Problemet mitt er nok egentlig ikke leggetid, men foreldre som mangler autoritet. Når alt skal forhandles med barna, når de aldri kan si nei og stå for det, og mest av alt at foreldrene melder seg 100 % ut og lar besteforeldre overta alt (noe som ikke fungerer).

Men joda...alle foreldre velger sin stil. Her er vi milevis forskjellig i hva vi synes er viktig. Det er nok problemet

Skrevet

det er jo kjempekoselig at barna er senere oppe enn til vanlig, og at det er forskjell på ferie og hverdag. mine gikk til sengs nå. på juleaften ble det i 22.30 tiden. 

jeg hadde blitt sur om jeg hadde blitt vekket av dine barn kl. 07 i ferien, om vi sov på samme sted. mine får ikke stå opp før 08.30

Anonymous poster hash: 2d273...76e
Skrevet

Min svigerinne er lik, har null kontroll på ungene. Veldig bortskjemte og bestemmer alt i huset.

Jeg og mannen kommenterer det aldri, til tross for det er ufattelig travelt å tilbringe noen dager hos de i jula (ja, det er rene galehuset!). Både mine svigerforeldre og svigerbror er enige, men ingen kommenterer det fordi det er så utrolig frekt. Det er så hovent å komme med slike kommentarer at de må gjøre slik og slik fordi vi har "mest rett".

Jeg biter det i meg de få dagene jeg tilbringer med de i løpet av året og priser meg lykkelig over at det ikke er fullstendig Texas året rundt på hjemmebane.

Anonymous poster hash: 52635...6e4

Nesten så jeg lurer på om vi har samme svigerinne..

Nei, det er ingen grunn til å gi råd til folk som ikke vil ha det.

Takk og lov for mobil og dib. Med Disney Channel på full guffe er det fint å kunne ta en pause med mobilen.

Skrevet

Problemet mitt er nok egentlig ikke leggetid, men foreldre som mangler autoritet. Når alt skal forhandles med barna, når de aldri kan si nei og stå for det, og mest av alt at foreldrene melder seg 100 % ut og lar besteforeldre overta alt (noe som ikke fungerer).

Men joda...alle foreldre velger sin stil. Her er vi milevis forskjellig i hva vi synes er viktig. Det er nok problemet

Det heter "la det skure og gå"-foreldre.

Skrevet

Kan godt skjønne at hi blir frustrert når det er krangling, hyling og skriking til langt på natt hver eneste dag. Hvor blir det av kosen og de gode voksen-samtalene på kvelden,da?

Og til dere som peser med at det er jo ferie, tviler på at disse foreldrene har gode rutiner og er tydelige voksne i hverdagen, er nok samme styret hver dag uansett

Anonymous poster hash: 9fcfc...6b0

Skrevet

Kan godt skjønne at hi blir frustrert når det er krangling, hyling og skriking til langt på natt hver eneste dag. Hvor blir det av kosen og de gode voksen-samtalene på kvelden,da?

Og til dere som peser med at det er jo ferie, tviler på at disse foreldrene har gode rutiner og er tydelige voksne i hverdagen, er nok samme styret hver dag uansett

stemmer ikke hos oss. tvi har ydelige grenser, barna står ikke opp etter de er lagt, aldri tull på natta eller noen ting. vi har kos og voksensamtaler selv om barna er våkne, og alle er det super hyggelig. det er ikke noe styr i jula, og heller ikke i sommerferien hvor de er sent oppe hele ferien. 

Skrevet

stemmer ikke hos oss. tvi har ydelige grenser, barna står ikke opp etter de er lagt, aldri tull på natta eller noen ting. vi har kos og voksensamtaler selv om barna er våkne, og alle er det super hyggelig. det er ikke noe styr i jula, og heller ikke i sommerferien hvor de er sent oppe hele ferien.

Men da er dere jo ikke slike som jeg tilbringer julen sammen med..

Jeg liker barn, men blir gal av å høre på krangling og hyling dagen lang. Det er ikke superhyggelig her. Det er barnetv og voksne som omtrent ikke kan snakke sammen pga bråket.

Skrevet

stemmer ikke hos oss. tvi har ydelige grenser, barna står ikke opp etter de er lagt, aldri tull på natta eller noen ting. vi har kos og voksensamtaler selv om barna er våkne, og alle er det super hyggelig. det er ikke noe styr i jula, og heller ikke i sommerferien hvor de er sent oppe hele ferien.  Anonymous poster hash: 2d273...76e

Og det er supert for dere, men hi beskriver ikke et scenario hvor ungene leker rolig og koselig på gulvet mens de voksne snakker sammen, hun beskriver unger som hyler og skriker, prøver å legges men får stå opp og trykke i seg mer boller, krangling, tafatte voksne osv.

Høres ut som et mareritt

Skrevet

Ah..jul og familiesammenkomster.

Jeg er nå sammen med foreldre og besteforeldre som er så ettergivende og veike at jeg blir rent stresset av å se på det.

På kvelden får ungene styre og herje som de vil. Is, sjkolade og boller. Ingen nedroing før leggetid. Ved tannpuss prøver de å overtale og lokke ungene til det. Første legging gikk ikke, så nå sitter de å spiser igjen.

Herregud...blir gal! Våre unger er våkne fra 7 og legger seg ca 19. De andre kan sove til 10 også være våkne til 22 (de er 2 og 5...).

Så fortell meg at det er bare teit av meg å plages. Dette er jo ikke mitt problem..

Sånne som deg irriterer meg

Anonymous poster hash: daed3...cf0

Skrevet

Vi er ubrukelige foreldre. Ungene på 5 og 8 legger seg sent i feriene,sovner mellom kl 21 og 23 og sover 10-12 timer. Alle koser seg.

Anonymous poster hash: d1f61...09b

Skrevet

Jeg er en sånn forelder du beskriver og kjenner jeg gruer meg så jeg blir kvalm til å besøke resten av familien i romjula når jeg leser innlegget ditt da det nok er slik jeg blir "vurdert" av familien. Barna blir utrolig oppspilte, det er en kombinasjon av at de gleder seg så enormt - men innimellom også kjeder vettet av seg og krangler og hyler og blir rastløse. De blir ikke trøtte på kveldene når de har fri og ikke blir utslitt av skole/barnehage. Når jeg er på besøk orker jeg ikke å ta kampene og oppdra da jeg føler at de umiddelbare konsekvensene i form av protester og opposisjon er minst like krevende og stressende å forholde seg til som oppførselen for øvrig. Jeg blir sliten av at barna oppfører seg som de gjør, og synes det er litt ydmykende da det virker som om vi virkelig ikke oppdrar barna våre - dette basert på nettopp slike ting du beskriver, mens virkeligheten er veldig kompleks. Det er sårt og ubehagelig å lese innlegget ditt, du høres ut som en utrolig lite raus og tolerant person. Husk at det kan være mye du ikke vet om - kanskje foreldrene egentlig bare er utslitt, eller sliter med ting du ikke kjenner til? At dine barn fremstår som mer veloppdragne og disiplinerte gjør deg ikke (nødvendigvis) til et bedre menneske/forelder.

Anonymous poster hash: 0289b...3bf

Skrevet

Jeg er en sånn forelder du beskriver og kjenner jeg gruer meg så jeg blir kvalm til å besøke resten av familien i romjula når jeg leser innlegget ditt da det nok er slik jeg blir "vurdert" av familien. Barna blir utrolig oppspilte, det er en kombinasjon av at de gleder seg så enormt - men innimellom også kjeder vettet av seg og krangler og hyler og blir rastløse. De blir ikke trøtte på kveldene når de har fri og ikke blir utslitt av skole/barnehage. Når jeg er på besøk orker jeg ikke å ta kampene og oppdra da jeg føler at de umiddelbare konsekvensene i form av protester og opposisjon er minst like krevende og stressende å forholde seg til som oppførselen for øvrig. Jeg blir sliten av at barna oppfører seg som de gjør, og synes det er litt ydmykende da det virker som om vi virkelig ikke oppdrar barna våre - dette basert på nettopp slike ting du beskriver, mens virkeligheten er veldig kompleks. Det er sårt og ubehagelig å lese innlegget ditt, du høres ut som en utrolig lite raus og tolerant person. Husk at det kan være mye du ikke vet om - kanskje foreldrene egentlig bare er utslitt, eller sliter med ting du ikke kjenner til? At dine barn fremstår som mer veloppdragne og disiplinerte gjør deg ikke (nødvendigvis) til et bedre menneske/forelder.

Anonymous poster hash: 0289b...3bf

Men det er jo det at dere IKKE tar kampene som irriterer! Hvordan skal barna få tilbakemelding hvis dere ikke tar tak? Jeg vet at for meg så tåler jeg mye mer når jeg ser at foreldrene er "på", jeg synes det viser mer respekt for omgivelsene når man tydelig signaliserer at dette ikke er godtatt oppførsel!

Anonymous poster hash: 3c64c...200

Skrevet

Men det er jo det at dere IKKE tar kampene som irriterer! Hvordan skal barna få tilbakemelding hvis dere ikke tar tak? Jeg vet at for meg så tåler jeg mye mer når jeg ser at foreldrene er "på", jeg synes det viser mer respekt for omgivelsene når man tydelig signaliserer at dette ikke er godtatt oppførsel!

Anonymous poster hash: 3c64c...200

Mine barn blir også ekstremt oppspilte på besøk med besteforeldre nå i jula. De kan til tider være som apekatter så jeg skjemmes.

Grunnen? Aktive barn sammen med slekt som bare vil sitte i ro og se TV og snakke.

Vi foreldre tar barna med ut for å få ut litt lopper, men det er begrenset hvor lenge man kan være ute i storm. Prøver å aktivisere inne men hadde vært hyggelig med litt hjelp...

Og så blir det veldig negativt. Ikke ditt, ikke datt, nei både her og der. De andre forventer at barna mine skal sitte stille i timesvis,ikke springe, ikke røre, ikke ta frukt eller sjokolade uten å spørre (det står fremme), og nå må du spise maten din tusen ganger hvert måltid. Alle blander seg inn og mener og irettesetter - jeg skjønner at de mener vi ikke tar grep, men jeg ser at barna mine nå opponerer mot alle begrensningene samtidig som de kjeder seg. Gleder meg til å reise hjem imorgen!!!

Anonymous poster hash: 7e5d0...c92

Skrevet

Det er forresten mye verre når min søster med barn er her. Hun har bedagelige barn som sitter og koser seg i timesvis rundt bordet, og som elsker TV.

Da blir kontrastene til mine som elsker action og ikke ser poenget med å spise mer enn at man blir akkurat mett veldig store.

Særlig når man forventer at en 3-åring og en 6-åring som er ferdig å spise på 10 minutt skal sitte i ro og vente på andre barn som sitter som lys og spiser i 45 minutter.

Jeg synes forøvrig det er bedre å ha energiske og motorisk flinke barn som ikke trykker i seg til det tyter ut ørene. Men resten av slekten mener jeg er ettergivende når jeg aldri maser om at barna skal spise opp maten sin.

Anonymous poster hash: 7e5d0...c92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...