Gå til innhold

Dere som har hatt et hvitt år eller har blitt avholds?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerte familie og venner? Hvordan var det å gå ut uten å drikke?

Jeg har bestemt meg for å legge alkoholen på hyllen ett år, jeg har både en drikkeglad familie og vennekrets, jeg er lei av drikkepresset. Dersom vi (med venner eller familie) reiser en helg på hytten handler turen mer om alkoholen enn selve hyggen (uten at folk drikker seg stappfulle!). Det er mer for "kosen sin del". Men jeg er lei av dette fokuset, og ikke minst å ødelegge dagen derpå. Jeg har lest forskjellige tråder og blogger om mennesker som planlegger et hvitt år, men ikke så mye om de som faktisk utførte det (mistenker at mange gir seg på det). Er det noen som har gjennomført et hvitt år eller har blitt totalt avholden?

Anonymous poster hash: 7b405...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan reagerte familie og venner? Hvordan var det å gå ut uten å drikke?

Jeg har bestemt meg for å legge alkoholen på hyllen ett år, jeg har både en drikkeglad familie og vennekrets, jeg er lei av drikkepresset. Dersom vi (med venner eller familie) reiser en helg på hytten handler turen mer om alkoholen enn selve hyggen (uten at folk drikker seg stappfulle!). Det er mer for "kosen sin del". Men jeg er lei av dette fokuset, og ikke minst å ødelegge dagen derpå. Jeg har lest forskjellige tråder og blogger om mennesker som planlegger et hvitt år, men ikke så mye om de som faktisk utførte det (mistenker at mange gir seg på det). Er det noen som har gjennomført et hvitt år eller har blitt totalt avholden?

Anonymous poster hash: 7b405...040

Tror jeg drukket to ganger i år, jeg var glad i å feste før , spytta aldri i glasset, men de siste årene frister det ikke. Ikke noe press i det hele tatt. Jeg bestemmer jo selv hva jeg ønsker

Anonymous poster hash: a49fb...d34

Skrevet

Jeg er nesten avholds, men det er fordi jeg blir så dårlig av alkohol at det ikke er verdt det. For meg har det ikke vært et problem, men familien min er blitt vant til det nå da. Vanskeligst på jenteturer etc, men det har egentlig gått greit da vi uansett ikke drar på grisefylla lenger... i andre settinger, type jobb etc er det null problem, jeg sier bare at jeg ikke drikker så mye alkohol, det er alltid et alkoholfritt alternativ.

Skrevet

Jeg jobbet 10 år i utelivsbransjen med tilhørende livsstil, men så gikk jeg lei. Ikke tatt noe avgjørelse på at jeg vil være avholds, men det har blitt til at jeg takker nei til alkohol og koser meg uten. Kan ta meg en glass rødvin hjemme et par ganger i året hvis jeg kommer på det. Var faktisk en del mas de første årene for folk evner ikke å forstå at man kan leve helt fint uten alkohol, men nå de siste to årene har det ikke vært noe stress (har vel og merke vært gravid deler av tiden og da). Kommer neppe til å begynne å feste igjen, synes livet er herlig hjemme og uten alkohol :) 

Skrevet

Jeg dr gravid men min mann er avholds. Han blir avholds gjennom graviditet og en god del tid av amme tiden. Dette er ett valg som er tatt for å få han unna alkoholen. Han var ikke alkoholiker men hadde en periode der han drakk altfor mye. Vi sluttet gradvis å drikke ca 5-6 måneder før graviditeten minsket vi alkoholen til "normalt" nivå. Så måtte han bevise for meg at han kunne gå ut sammen med meg uten å bli farlig drita. Dette gjorde han vel om igjen ca 6 ganger før jeg greide sånn smått å stole på han igjen. Jeg spøkte at når jeg greier å stole på deg blir jeg gravid. Han hadde en stor oppgave den siste (examen) og det var en festival i sommer. Vi hadde medbrakt alkohol og jeg sa til han at det er den vi deler ikke mer. Han holdt seg på matta og det var kun den vi drakk. Samme natt ble jeg gravid he he. Han har siden positiv test ikke rørt en dråpe. Var spent på julen men den gikk bra og jeg er super stolt av han. For han er det viktig å bli ett godt forbilde for babyen hans, og jeg håper vi nå har knekt koden til at han greier å fortsette å være seg selv uten all den alkoholen.

Anonymous poster hash: c788d...dd9

Skrevet

Ingen som har kommentert det. Hvorfor skal folk bry seg så mye om det? Om du ikke har bekjente som driver på med drikkepress da. Det har ikke jeg. Sist jeg drakk på en fest var i 2012, har vært på et par fester siden men edru. Fikk barn i 2013. Men er pga sykdom og medisiner at jeg ikke drikker alkohol nå, og det får helt fint! Savner en gang i blant et glass med vin men ikke sånn at det plager meg. Jeg klarer meg fint uten alkohol :)

Anonymous poster hash: 1c731...543

Skrevet

Jeg bestemte meg for å være avholds da barna var små. Syntes ikke de fortjente at jeg var bakfull. Ville prioritere barna. Nå kan jeg ta meg ett glass en sjelden gang i blant. i år har jeg drukket ved kanskje 5 anledninger og da kanskje 3 cider i sommer og noen glass vin 2 ganger i jula. (julebord)

For meg er dette mye.

Var totalt avholds kanskje 3-4 år. Etter det tar jeg litt en gang i blant.

Får fremdeles litt negative tilbakemeldinger som at : "du er så kjedelig" , "ta ett glass" . Følte en del drikkepress. Men etthvert virket dette mot sin hensikt. Jeg ble nesten enda mer vrang mot disse.

Mine barn kom først. 

Lykke til

Anonymous poster hash: f70aa...40f
Skrevet

Har vært totalavholden i ni år.

Gjør ikke noe nummer ut av det, sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 95a5b...e96

Skrevet

Ingen i min familie eller vennekrets som kommenterer det. Vi er ikke 14 år 😂

Anonymous poster hash: 829dc...b2a

Skrevet

Har vært så godt som avholds i mange år nå. Syns ikke alkohol i noen form smaker godt og jeg orker ikke å drikke for å bli brisen/full, det føler jeg at jeg har vokst fra. Heldigvis ingen som sier noe på det, ikke til meg i hvert fall - og hadde de gjort det hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymous poster hash: 23a6c...ed8

Skrevet

I vår familie er det ikke vanlig å drikke alkohol så ingen som reagerer i det hele tatt.

Er eller venner og bekjente som maser hull i hodet om at bare ett glass vin ikke skader eller bare en øl osv.

Anonymous poster hash: 093bd...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...