Anonym bruker Skrevet 25. desember 2016 #1 Skrevet 25. desember 2016 Vår datter har hele livet krevd mye oppmerksomhet av både barn og voksne. Hun skal være midtpunkt for alt og alle. Alt skal dreie seg rundt henne. Vi møter henne med en kombinasjon av tålmodighet, forklare "snilt" rett og galt og irettesettelse ("nå er det nok"). Vi elsker henne selvfølgelig men vi vet jo at hun er det barnet voksne skygger litt unna fordi hun krever så mye av voksne. Hun tar hele hånda på de. Hun er enten veldig aktiv,glad, støyete og krever oppmerksom eller så sutrer hun. Finnes liksom ikke noe mellomting. Noen erfaringer med dette? Hilsen to rådivlle Anonymous poster hash: 55a53...70b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2016 #2 Skrevet 25. desember 2016 Vår datter har hele livet krevd mye oppmerksomhet av både barn og voksne. Hun skal være midtpunkt for alt og alle. Alt skal dreie seg rundt henne. Vi møter henne med en kombinasjon av tålmodighet, forklare "snilt" rett og galt og irettesettelse ("nå er det nok"). Vi elsker henne selvfølgelig men vi vet jo at hun er det barnet voksne skygger litt unna fordi hun krever så mye av voksne. Hun tar hele hånda på de. Hun er enten veldig aktiv,glad, støyete og krever oppmerksom eller så sutrer hun. Finnes liksom ikke noe mellomting. Noen erfaringer med dette? Hilsen to rådivlle Anonymous poster hash: 55a53...70b Har god erfaring med bruk av ignorering på den type adferd. Dersom det ultimate målet for barnet er å få oppmerksomhet, må du huske at korrigeringer og irettesettelser også er oppmerksomhet - og funker derfor ikke. Så mitt råd, unngå å vise barnet oppmerksomhet (både positiv/negativ) til enhver tid, be barnet vente dersom det avbryter de voksne (og da ikke gå inn i en forklaring om hvorfor etc. for da har barnet fått det det vil - din oppmerksomhet, bare kort gjenta beskjed "vent"), ignorere noe av "se på meg" adferden der barnet egentlig ikke har noe å komme med men kun vil ha oppmerksomhet etc. Dersom barnet tar helt av med utagering/sutring/skriking, ville jeg gitt beskjed om at barnet kan ta seg en pause på rommet sitt hvis det ikke kan roe seg ned/aktivisere seg selv med noe meningsfullt, for deretter å gjennomføre dette dersom hun ikke hører etter et par advarsler. Cluet må være å ta fra henne belønningen - oppmerksomheten - når hun ikke klarer å oppføre seg/høre etter. Ikke tvil om at dette er en større utfordring for foreldre med ett barn, de har ikke noen de kan aktivisere seg sammen med, og blir fort litt overdrevent avhengige av voksenkontakt. Anonymous poster hash: 767a0...53d
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2016 #3 Skrevet 25. desember 2016 Har god erfaring med bruk av ignorering på den type adferd. Dersom det ultimate målet for barnet er å få oppmerksomhet, må du huske at korrigeringer og irettesettelser også er oppmerksomhet - og funker derfor ikke. Så mitt råd, unngå å vise barnet oppmerksomhet (både positiv/negativ) til enhver tid, be barnet vente dersom det avbryter de voksne (og da ikke gå inn i en forklaring om hvorfor etc. for da har barnet fått det det vil - din oppmerksomhet, bare kort gjenta beskjed "vent"), ignorere noe av "se på meg" adferden der barnet egentlig ikke har noe å komme med men kun vil ha oppmerksomhet etc. Dersom barnet tar helt av med utagering/sutring/skriking, ville jeg gitt beskjed om at barnet kan ta seg en pause på rommet sitt hvis det ikke kan roe seg ned/aktivisere seg selv med noe meningsfullt, for deretter å gjennomføre dette dersom hun ikke hører etter et par advarsler. Cluet må være å ta fra henne belønningen - oppmerksomheten - når hun ikke klarer å oppføre seg/høre etter. Ikke tvil om at dette er en større utfordring for foreldre med ett barn, de har ikke noen de kan aktivisere seg sammen med, og blir fort litt overdrevent avhengige av voksenkontakt. Anonymous poster hash: 767a0...53d Liten korrigering, hørtes ut som jeg mente at man aldri skal vise barnet oppmerksomhet. Det mente jeg selvfølgelig ikke. Mente bare at man ikke skal gjøre det hele tiden, og la barnet ha regien og bestemme over de voksne. Anonymous poster hash: 767a0...53d
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2016 #4 Skrevet 25. desember 2016 Takk, høres fornuftig ut. Jeg forstår hva du mener. Hun har det bare med å ta det til det ekstreme så jeg føler vi alltid blir leie.... HI Anonymous poster hash: 55a53...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå