Gå til innhold

Hjelp! Ny katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk oss en katt rett før jul.

Vi valgte en katt på 1,5år som skulle omplasseres pga for høyt antall katter hos eier (iflg eier). Grunnene til at vi valgte en voksen katt var bl.a. man vet hva man får (lynne), husren og mange voksne katter trenger nye hjem. Vi valgte å gå gjennom en privat person, da det ikke var katter som passet for en småbarnsfamilie hos dyrebeskyttelsen i nærheten.

Det har gått litt over to uker siden hun kom. Hun er ikke sterilisert, skal inn etter jul. Siste uken har hun begynt å oppsøke barna, hun kommer helt opp i fjeset mitt, legger seg på fanget og maler. Hun tusler rundt og virker veldig avslappet.

MEN (og dette begynner å bli et stort problem) - den tisser og bæsjer mye utenfor kattedoen. Rundt om i huset. I dag feks på teppet og i sengen på rommet til 2åringen, i en stol på soverommet mitt, i vedkassen og et hjørne i stua. I tillegg til kattedoen. Doen er ren, ny sand, står lett tilgjengelig til. Hun har siste dagene fått lov til å utforske 2.etasje (kun to rom). Om nettene er hun i stua og på kjøkkenet.

Hva gjør man? Jeg er drittlei - huset stinker. Vi har nok å gjøre om vi ikke skal gå å vaske etter katten hele dagen. I dag måtte vi vaske ALL duploen, fordi hun hadde tisset i duplooppbevaringsnettet. Føles som om hun aldri har vært husren i grunn.

Gode råd mottas med takk. Har hatt katter før (kattunger) og aldri hatt lignende problem.

Vurderer å levere katten tilbake. Som er trist, for vi liker den virkelig. Snill, rolig, toler at de små er litt intense (dvs trekker seg unna fremfor å vise aggressivitet) - passer oss kjempefint.

Er det frustrasjon fordi den ikke får gå ut?

Anonymous poster hash: ca12c...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at den har vært helt husren? Har eier hatt ordentlig oversikt over det, når han/hun har hatt så mange katter. Spørs om ikke dere må dotrene den som man ville gjort med en kattunge

Anonymous poster hash: f6a85...6cd
Skrevet

Jeg har tatt det opp med tidl eier, den var husren sa h*n. Det var ikke 100katter, men 5 stk. 2 skulle de beholde selv.

Men ja, tanken har slått meg. Råttent å lyve om slikt.

Vi måtte kaste et teppe som jeg kjøpte i høst. Ikke sånn kjempedyrt, men allikevel 1000kr ut vinduet.

Da må jeg inn å lese meg opp. For de kattungene jeg har hatt (en god stund siden) tok konseptet kattedo med en gang.

Den bruker jo kattedoen mye, begriper ikke hvorfor den må pisse og bæsje over alt?!

Anonymous poster hash: ca12c...914

Skrevet

Det kan være flere grunner til at katten gjør det. Hvis du stenger den på ett rom, vil den da bruke kattedoen? Kan det være plasseringen av doen den ikke liker? Sanda?

http://www.fod.no/forste-tiden-i-nytt-hjem/

Jeg tror jeg ville ha prøvd å la den ha mindre plass for å observere oppførsel da. Hvis det ikke hjelper ville jeg rett og slett levert den tilbake. Det er krevende ålære en voksen katt å bruke do. Da kan det være den ble tatt fra moren alt for tidlig (hvis hun var renslig), for det er jo noe den lærer ganske kjapt av moren...

Anonymous poster hash: dd5b7...104

Skrevet

Kan det være at den bare er usikker pga omplassering?

Vi måtte omplassere katten vår pga allergi. Jeg kan med hånden på hjertet si at den var 100% stueren. Den tisset andre steder enn i kassen to ganger; den ene fordi vi hadde fått lukket den inne i et rom uten kattedo. Og den andre fordi vi hadde besøk av noen barn son lekte med den og nektet den å gå når den viste tegn til å ville trekke seg unna.

I sitt nye hjem har pusen vår tisset og bæsjet inne flere ganger. Jeg forstår det ikke..

Anonymous poster hash: c6dd2...80f

Skrevet

Bortsett fra sykdom kan noe av dette være årsaken til at en husren katt begynner å gjøre fra seg inne:

Katten er separert for tidlig fra mammaen sin.

Katten har aldri lært seg romsrenhet.

Katten føler seg ensom, usikker og redd.

Katten er understimulert.

Bytte av eier.

Bytte av bosted.

Ett nytt familiemedlem, oftest en baby eller et nytt husdyr, som tar oppmerksomheten fra den allerede etablerte katten.

Mange høylytte barn i familien eller andre forstyrrende moment, slik at katten aldri får være i fred.

Skilsmisse i familien.

Dødsfall – familiemedlem eller dyrevenn

Uro fra fremmede kattedufter utenfra.

Anonymous poster hash: 803a3...efd

Skrevet

Er katten vandt med å bruke kasse da? Kattene vi har hatt i oppveksten min hadde aldri kasse inne. Den gav beskjed når den måtte ut å gjøre fra seg og blei da sluppet ut. Kan vel være at denne katten har hatt det på samme viset...

Anonymous poster hash: 9132b...593

Skrevet

Vi hadde nesten samme problem, ikke like ille. Vi hadde satt kattekassen ved siden av maten til katten. Tenkte greit å ha det på ett sted....Da vi flyttet kasse unna maten, sluttet katten å bæsje rett utenfor kassen....

Anonymous poster hash: 4598e...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...