Gå til innhold

Gave til en som ikke feirer jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av min datters beste venninner feirer ikke jul. De har en annen religion. Datteren min har uansett gitt henne samme gave søm de andre venninnene. Er det egentlig frekt?

Anonymous poster hash: e824c...9a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det tror jeg da ikke! Har noen muslimske venninner og jobber med flere som er muslimer ( om det er den religionen det er snakk om). Noen er sterkt troende og noen er ikke det, men alle ønsker meg god jul og jeg gir julegave til venninnene mine og til barna. De blir glade de! Hun som er mest religiøs ( og bare spiser halal-)baker pepperkaker, ungene er på juleavslutning osv. Samtlige tror på Jesus som en stor profet, men ikke som Guds sønn. I islam heter Jesus Isa.

Anonymous poster hash: b583d...c06

Skrevet

Ene barnet her gir og får gave av en muslimsk veninne. Det var jeg som ble overrasket når hun skulle gi julegave til henne, min datter syns det bare var teit jeg stusset. De feiret jo jul, de bodde jo i korge så det var jo ikke noe unormalt i det. Har funnet ut at de feirer jul, ikke helt likt som oss, men de har en julaften med gaver og kos.

Anonymous poster hash: 58e80...ee4

Skrevet

Min datter gir også julegave til sin muslimske venninne. Hun får ikke julegave tilbake, men de er liksom en vennegjeng, så alle venninnene får.

De er fult klar over at denne jenta ikke har tradisjon for å gi julegaver, men det driter de i heldigvis, de inkluderer henne også.

Foreldrene er imidlertid veldig opptatt av at jenta skal integreres i norsk skole og samfunn, så hun deltar på alt av juleforberedelser de har på skolen.

På nissefesten der alle gikk med rød nisselue, kledde de på jenta rød hijab. Det var kult synes jeg.

Men på 17. Mai tar de den av henne, da får hun gå i tog med håret løst og norsk flagg. De er så flotte folk altså!

Anonymous poster hash: 144f3...a35

Skrevet

Alle muslimske venner av barna får og gir gaver.

Skrevet

Har en venninne som ikke feirer jul. Hun er Jehovas Vitne. Jeg gir ikke gave til jul for jeg respekterer hennes tro og det at hun ikke feirer jul.

Anonymous poster hash: c8b75...c21
Skrevet

Det er bare hyggelig!!

Jeg vokste opp som jehovas vitne. Hatet at vi ikke feiret jul. Følte meg ekstremt utenfor. Satte veldig pris på at jeg fikk gaver fra mine venninner. ❤

Anonymous poster hash: c3689...2c8

Skrevet

Min datter gir også julegave til sin muslimske venninne. Hun får ikke julegave tilbake, men de er liksom en vennegjeng, så alle venninnene får.

De er fult klar over at denne jenta ikke har tradisjon for å gi julegaver, men det driter de i heldigvis, de inkluderer henne også.

Foreldrene er imidlertid veldig opptatt av at jenta skal integreres i norsk skole og samfunn, så hun deltar på alt av juleforberedelser de har på skolen.

På nissefesten der alle gikk med rød nisselue, kledde de på jenta rød hijab. Det var kult synes jeg.

Men på 17. Mai tar de den av henne, da får hun gå i tog med håret løst og norsk flagg. De er så flotte folk altså!

Anonymous poster hash: 144f3...a35

Så fantastiske de er!! 😊😊

Skrevet

Det er bare hyggelig!!

Jeg vokste opp som jehovas vitne. Hatet at vi ikke feiret jul. Følte meg ekstremt utenfor. Satte veldig pris på at jeg fikk gaver fra mine venninner. ❤

Feirer du jul nå i voksen alder?

Anonymous poster hash: c02d1...b26

Skrevet

Det er bare hyggelig!!

Samme her. Husker at første skoledag etter jul og nyttår var den verste. Alle snakket om hva de hadde gjort og hva de hadde fått. Jeg hadde aldri noe å fortelle da mine julaftener ble tilbringet på rommet mitt.

Anonymous poster hash: 81588...d56

Skrevet

Feirer du jul nå i voksen alder?

Anonymous poster hash: c02d1...b26

Ja. Mine foreldre gikk heldigvis ut av sekten da jeg var rundt 13-14 år. Vi har likevel aldri feiret "vanlig" jul hjemme. Men begynte med det da jeg ble sammen med mannen for 15 år siden, og spesielt etter at vi fikk barn. Vil aldri la barna mine oppleve det samme. Elsker å se spenningen og gleden de opplever hver eneste desember. ❤

Skrevet

Samme her. Husker at første skoledag etter jul og nyttår var den verste. Alle snakket om hva de hadde gjort og hva de hadde fått. Jeg hadde aldri noe å fortelle da mine julaftener ble tilbringet på rommet mitt.

Det verste er at jeg skjemtes veldig over å være så annerledes. Sa aldri rett ut at vi aldri feiret jul. Snakket det bare bort da jeg ble spurt.

Grudde meg ekstremt til hver jul, og var sjeleglad hver eneste januar. "Heldigvis et helt år til neste jul!"

Skrevet

Det verste er at jeg skjemtes veldig over å være så annerledes. Sa aldri rett ut at vi aldri feiret jul. Snakket det bare bort da jeg ble spurt.

Grudde meg ekstremt til hver jul, og var sjeleglad hver eneste januar. "Heldigvis et helt år til neste jul!"

Skrevet

Min muslimske, og dermed totalavholdende mann, fikk vin i julegave på jobben (har jobbet samme sted i ti år). Det ble litt feil.

Ps: Han skjønte jo at det var en standardgave alle fikk, så han takket pent, men gav flasken videre til et nabopar.

Anonymous poster hash: 830b7...12a

Skrevet

Alle i klassen min visste det. Det var fordi jeg var aldri med på juleforberedelsene på skolen, aldri på grøtfest eller adventsstund. Heller aldri med på bursdager osv. Derfor tok det ikke lange stunden før alle i klassen visste at jeg var jv.

Kunne aldri ha utsatt barna mine for dette. Jeg følte meg så alene i verden og hadde allerede på barneskolen tanker om at jeg heller ville dø enn å forsette å leve.

Skrevet

Alle i klassen min visste det. Det var fordi jeg var aldri med på juleforberedelsene på skolen, aldri på grøtfest eller adventsstund. Heller aldri med på bursdager osv. Derfor tok det ikke lange stunden før alle i klassen visste at jeg var jv.

Kunne aldri ha utsatt barna mine for dette. Jeg følte meg så alene i verden og hadde allerede på barneskolen tanker om at jeg heller ville dø enn å forsette å leve.

Samme her.

Grudde meg til hver eneste jul.

Anonymous poster hash: c4d69...4e6

Skrevet

Helt innafor det men ville ventet til etter nyttår med å gi gaven å pakket den inn i nøytralt innpakningspapir,altså ikke julepapir.

Anonymous poster hash: 4bbba...0a0
Skrevet

Vi bor i en av de mest innvandrer tette bydelene i Oslo.

Her feires alle religioner likt!

Da klassen til yngstemann skulle i kirken så leverte jeg akkurat da de skulle gå. Så fikk se hvem som skulle i kirken og hvem som skulle på alternativ samling. Nesten alle barna, muslimer, hindi, buddhister mm skulle i kirken.

Jeg kjenner meg ikke igjen i den "problemstillingen" som blir trukket frem i media og på Facebook. Her feires jula like mye som da jeg var liten.

Vi hadde to Lucia i år, hun ene brukte hijab. Foreldrene skaffet hvit hijab som matchet kjolen.

Vår muslimske nabo ga oss julemarsipan gris også 😁

Anonymous poster hash: 3170f...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...