Gå til innhold

Operere vekk mandlene hos 2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av deres barn operert bort mandlene når de var 2 år? Min jente er 25 mnd når hun skal operere vekk mandlene , og 11 kg. Er nervøs pga alder og vekt er under grensen de egentlig har på å fjerne mandlene .

Hvordan gikk operasjonen og tiden etter?

Anonymous poster hash: 1c363...8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niesa mi fjernet mandlene på den alderen. Hun var svært liten og tynn, så var nok rundt 11kg.

Men hun hadde hatt 8 antibiotikakurer på én vinter, og mandler som var så hovne at hun ikke klarte å svelge matbiter større enn et maiskorn. (Ikke rart hun var liten og tynn...).

Operasjonen gikk strålende, og hun var helt seg selv dagen etterpå. Litt øm i halsen. Men det var liksom det.

Var virkelig ikke noe stor historie for henne.

Operasjonen er veldig mye lettere for barn enn voksne. Voksne har jo smerter i et par uker. Barn er gjerne omtrent fine, med bare ørlite halsvondt dagen etter.

Hvis legene anbefaler operasjon, så går for det. Og etter all sannsynlighet vil det gå helt fint, og barnet vil få det bedre på kort tid.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 93e08...e12

Skrevet

Min gjorde det da hun akkurat hadde fyllt 2 år, det gikk strålende, hun var pigg med en gang etter operasjonen og hadde ingen plager etterpå.

Skrevet

Eldste min opererte vekk mandler og polypper da han var 19 mnd. Veide rundt 12 kg tror jeg. Han gjorde det på rikshospitalet i oslo. Alt gikk helt fint. Han hadde vondt i halsen en stund. Og måtte være hjemme fra bhg i to uker. Ikke fysisk aktivitet før det var gått tre uker, noe som ikke var så lett å forklare ham for han hoppet og spratt og klatret daglig i hverdagen. Nå er han 10 år.

Yngstemann opererte mandlene da han var 32 mnd og 13 kg. Han gjorde det i Kristiansand. Legene som opererte og som gav narkose ble fortalt at var dyktige og erfarne leger siden han egentlig var under anbefalt alder. Det gikk helt fint med yngstemann også. Han hadde vondt en stund, men så gikk det over. Han fikk smertestillende medisiner med seg hjem.

Anonymous poster hash: f9f65...ae3

Skrevet

Hos oss er grensen 9 kg ( men det er kun i forhold til anestesien). så han er jo godt innafor de vi opererer iallefall.

Anonymous poster hash: 18022...008

Skrevet

Min var halvannet år og 10 kg. De sa de burde være 15 kilo pga blodtap, men med 9 kurer med antibiotika på 8 mnd så var det ikke noe å vente på. (Hadde vært mye syk fra fødsel)

Gikk strålende, han var i fin form, noe høy crp på kvelden og dagen etter, men vi fikk dra hjem likevel. Var hjemme fra bhg i 2 uker og dett var dett

Anonymous poster hash: 60b1d...62b

Skrevet

Godt å høre at flere har god erfaring med det. Blir godt å få det gjort, samtidig som det er ganske skummelt med narkose og blødningsfaren i mitt hode.

Hi

Skrevet

Godt å høre at flere har god erfaring med det. Blir godt å få det gjort, samtidig som det er ganske skummelt med narkose og blødningsfaren i mitt hode.

Hi

Narkose er veldig trygt, det trenger du ikke bekymre deg om. Men litt skummelt med blødningsfaren, enig i det. Men de fleste blør jo ikke, så det går nok helt fint.

Skrevet

Hi

I forkant av operasjon fikk vi beskjed om at vi måtte passe på at han ikke gråt så mye, pga sårene. Han var sliten etter operasjon og vanskelig for å sovne. Slet med å få han til å sovne og selvsagt kom det en lege eller sykepleier idet han holdt på å sovne.... så enden på visa var at han hylte, lenge! Jeg var helt panisk og livredd for styrtblødninger og alt mulig. Gikk helt fint! Selv etter å ha skreket seg blå 6 timer etter operasjon :)

Skrevet

Narkose er veldig trygt, det trenger du ikke bekymre deg om. Men litt skummelt med blødningsfaren, enig i det. Men de fleste blør jo ikke, så det går nok helt fint.

Hun har vært i narkose en gang tidligere . For 1 år siden, når hun fjernet falsk mandel. Men like skummelt likevel syntes jeg 🙈 Tusen takk for svar.

Hi

Skrevet

I forkant av operasjon fikk vi beskjed om at vi måtte passe på at han ikke gråt så mye, pga sårene. Han var sliten etter operasjon og vanskelig for å sovne. Slet med å få han til å sovne og selvsagt kom det en lege eller sykepleier idet han holdt på å sovne.... så enden på visa var at han hylte, lenge! Jeg var helt panisk og livredd for styrtblødninger og alt mulig. Gikk helt fint! Selv etter å ha skreket seg blå 6 timer etter operasjon :)

Er veldig redd for at hun skal gråte mye jeg også. Men blir det for ille, så har de sagt de gir hun beroligende .

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...