Gå til innhold

Barn på julaften, ulik mengde gaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal være hjemme hos oss på julaften, vi har tre barn. Slekten er relativt stor, så jeg vet at våre barn bruker å få ganske mange gaver. Søskenbarnet som skal feire med oss, bor på et annet sted i landet, og foreldrene tar ikke med gaver de har fått der borte. Så dette barnet kommer til å få ganske få gaver på julaften. Nå mener svigerinnen min at våre barn bør åpne noen av gavene deres før kvelden, slik det ikke blir urettferdig for deres barn. Jeg mener dette fjerner litt av magien, og ønsker at alt skal åpnes i lag med resten. Hvordan løse dette?

Anonymous poster hash: 6aba5...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo uansett ikke urettferdig i og med at det andre barnet også får flere julegaver, bare ikke på samme tidspunkt. Jeg hadde nok latt barna åpen noen av smågavene fra oss bare for å kunne bekrefte overfor svigerinnen at vi har tatt hensyn til hennes synspunkter.  

Skrevet

I fjor feiret vi jul hos familie i utlandet. Jeg lot noen av gavene ligge igjen hjemme. Resultatet ble selvsagt at mine barn fikk færre gaver på julaften enn søskenbarna vi besøkte. Men ungene mine hadde fått forklart at det ble flere gaver på dem når vi kom hjem igjen. I tillegg fikk de en utenlandstur, det fikk ikke barna vi besøkte. Ergo, urettferdig, men sånn er livet. Ingen sure miner fra noen på julaften.  

Anonymous poster hash: a508c...7f2
Skrevet

Hvor gammel er barnet hennes? Hvis det er 5 eller større så er det veldig enkelt å forklare barnet at det ikke er mulig å ha med mange pakker på fly.

Anonymous poster hash: 5542f...38d

Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet ha latt dem åpne noen av gavene enten før eller etter, men er vant til at mitt barn blir lei før han kommer gjennom haugen på julaften uansett.

Men hadde reagert på at det nærmest ble forlangt av den andre parten, det hadde muligens ført til at jeg hadde satt meg på bakbeina og gjort det motsatte likevel. :P

Anonymous poster hash: 969bf...045

Skrevet

Barna er 2, 8 og 10, søskenbarnet er også 10, så er ganske store.

Skrevet

Jeg vil bare legge til at det ikke er hinsides med gaver, tipper rundt 10-15 på hvert av våre barn. Men det blir fort mange gaver på vår side siden det er tre barn.

Skrevet

Da skjønner den tilreisende tiåringen hvorfor det er ulikt antall gaver på julaften.

Skrevet

Her er det vi som reiser og har latt de fleste gavene ligge igjen hjemme. Noe vi har snakket med ungene om. Gavene ligger under treet og venter på oss. Slik at vi får plass til gavene som vi skal gi. De får jo også noen gaver der nede vi skal ha med hjem. Dette er noe de forstår. Hadde aldri i verden falt oss inn å forlange at søskenbarna måtte dele opp pakke åpningen. De er 6 og 8 år og har null problemer med å forstå dette. Da burde ikke en 10 åring ha problemer med å forstå heller, men regner med det er foreldrene som syr puter under armen på ungen istede for å snakke med ungen.

Anonymous poster hash: e775b...fb9

Skrevet

Hadde ikke tatt hensyn til dette. Hadde latt barna følge tradisjonen når det gjelder gaveåpning.

Anonymous poster hash: 5f1be...560

Skrevet

For en problemstilling. Den tanken har aldri streifet meg angående mine barn. Nå som jeg leser dette og tenker over det vet jeg at tantebarn får mye flere gaver fordi de har større familie på farssiden, men herregud, hva for rolle spiller det? Det er totalt uviktig.

Anonymous poster hash: 6ed45...d0c

Skrevet

Vi pleier alltid bare åpne gave fra de som er der på julaften. Resten tar vi i kjernefamilien sammen på 1.dag. (og evt én eller to om morgenen på julaften).

Om så det "bare" er 10-15 pakker pr barn, så ser jeg på mine barn at alt over 5-7 er alt for mye for dem på en gang. Da går det rundt i hodet deres.

Kanskje det blir annerledes når de blir eldre.

Men uavhengig av det, så er en 10åring så stor at den skjønner at han har gaver som venter hjemme.

Anonymous poster hash: 7bc49...64d

Skrevet

Hadde gjort som det hadde passet meg.

Mitt barn har sittet år etter år og sett på at andre barn får mye mer gaver enn henne. Det er fordi hun kun har meg og stefars familie og ingen i fars familie eller min gir gaver.

Hemmes stefettere har familie på begge sider så derfor får de mer gaver.

Mitt barn er nå i tenårene og har ikke tatt skade av å se at ikke alt på jorden er likt. Sikkert lærerikt også.

Så jeg hadde ikke brydd meg om hva svigerinnen sa her. Hun får forklare sin 10 åring at se ikke får plass til gavene på flyet.

Anonymous poster hash: 39453...c60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...