Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 Hei alle sammen to kjappe spørsmål fra meg, håper noen kan svare! 1) søkte på en jobb i slutten av nov., med søknadsfrist 1.des. Fikk mail med takk for søknaden, og at de skulle behandle når søknadsfristen var ute. Dette er nå 22 dager siden, har ikke hørt noe. Skal jeg sende en mail å spør? Evt. hva skriver jeg? 2) dette er en jobb jeg har såå lyst på, men fant nettopp ut at jeg er gravid. Er ca 4+5. Er dette noe jeg informerer om på et eventuelt jobbintervju? Eller er det noe jeg kan vente med å si til det blir synlig? Har han lov å "trekke jobben tilbake" om jeg nevner det når han eventuelt sier at jobben er min? Anonymous poster hash: 42284...694
Luksusdyret Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Hei alle sammen to kjappe spørsmål fra meg, håper noen kan svare! 1) søkte på en jobb i slutten av nov., med søknadsfrist 1.des. Fikk mail med takk for søknaden, og at de skulle behandle når søknadsfristen var ute. Dette er nå 22 dager siden, har ikke hørt noe. Skal jeg sende en mail å spør? Evt. hva skriver jeg? 2) dette er en jobb jeg har såå lyst på, men fant nettopp ut at jeg er gravid. Er ca 4+5. Er dette noe jeg informerer om på et eventuelt jobbintervju? Eller er det noe jeg kan vente med å si til det blir synlig? Har han lov å "trekke jobben tilbake" om jeg nevner det når han eventuelt sier at jobben er min? Anonymous poster hash: 42284...694 Hei! 1. Hvis fristen var 1. desember og du enda ikke har hørt noe, kan det bety to ting - enten er stillingen allerede besatt, eller så er det offentlig organ som har kompliserte ansettelsesprosesser med ansettelsesråd, innstillinger og så videre, slik at saksbehandlingstiden er lang. Ta en telefon og forhør deg. 2. Du er overhode ikke pliktig til å opplyse om at du er gravid. Graviditet skal ikke være relevant for ansettelsesprosessen, likevel har det skjedd mange ganger at gravide er blitt forbigått på grunn av andre, ganske tynt begrunnede forhold. I tillegg er det såpass tidlig i svangerskapet at faren for spontanabort fortsatt er relativt stor (selv om vi selvfølgelig håper at det går tipp topp for deg ). Du har plikt til å opplyse om graviditet en viss tid før du skal ut i permisjon, men det er ikke før i 5.-6. måned så vidt jeg husker. Arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om du er gravid eller planlegger å bli gravid, når du er inne på jobbintervju. Han har heller ikke lov til å "trekke jobben tilbake" hvis du nevner graviditet ETTER å ha fått tilbud om jobb, da graviditet ikke er relevant for ansettelsesprosessen. Man kan heller ikke forvente at alle vet om graviditet i uke 4, mange finner ut av det en del senere, og de fleste venter til uke 12 med å si at de er gravide.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Siden du ikke har hørt noe enda vil jeg anta at du ikke blir kalt inn på intervju. Jeg ville ikke opplyst om en graviditet før du har signert kontrakten. Anonymous poster hash: 5ad62...1e6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar begge to. Er ikke noe ivrig på å ringe, det blir eventuelt en mail men er usikker på hva jeg skal skrive. Men er det ikke vanlig å få et svar uansett? Enten en innkalling eller et avslag? Anonymous poster hash: 42284...694
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar begge to. Er ikke noe ivrig på å ringe, det blir eventuelt en mail men er usikker på hva jeg skal skrive. Men er det ikke vanlig å få et svar uansett? Enten en innkalling eller et avslag? Anonymous poster hash: 42284...694 Om det er 250 søkere til stillingen er det slett ikke alle som gidder svare alle som ikke fikk stillingen. Anonymous poster hash: d20d3...e55
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar begge to. Er ikke noe ivrig på å ringe, det blir eventuelt en mail men er usikker på hva jeg skal skrive. Men er det ikke vanlig å få et svar uansett? Enten en innkalling eller et avslag? Anonymous poster hash: 42284...694 Om det er 250 søkere til stillingen er det slett ikke alle som gidder svare alle som ikke fikk stillingen. Anonymous poster hash: d20d3...e55
Luksusdyret Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar begge to. Er ikke noe ivrig på å ringe, det blir eventuelt en mail men er usikker på hva jeg skal skrive. Men er det ikke vanlig å få et svar uansett? Enten en innkalling eller et avslag? Anonymous poster hash: 42284...694 I staten/kommunen er det vanlig, i det private er det mindre vanlig. Særlig hvis det er mange søkere.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #8 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar begge to. Er ikke noe ivrig på å ringe, det blir eventuelt en mail men er usikker på hva jeg skal skrive. Men er det ikke vanlig å få et svar uansett? Enten en innkalling eller et avslag? Anonymous poster hash: 42284...694 Som regel får man avslaget etter at en person er ansatt, dvs potensielt ganske lenge etterpå. Anonymous poster hash: 5b94c...0d6
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Skrevet 22. desember 2016 Ok, så da er egentlig håpet ute med andre ord? HI Anonymous poster hash: 42284...694
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 Er det privat eller offentlig? Jeg jobber for en privat bedrift og våre ansettelsesprosesser kan ta laaang tid. F.eks. hvis noen som skulle vært med på prosessen er på jobbreise eller syke. Andre ganger kan det gå kjapt. Uansett må vi alltid vente minst tre måneder på personen, så vi pleier ikke stresse med det. Nå er det jo snart jul, ogs. Hvis jeg var deg ville jeg bare søkt på andre jobber i mellomtiden. Vi pleier ikke sende avslag til de som ikke fikk jobben, er altfor mange som søker. Anonymous poster hash: 6fcae...53d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå