Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 2 barn Huslån, betaler 16 000,- per mnd Biler: 8000 per mnd i lån Annet lån 2000,. per mnd Bor usentralt så må ha bil, begge bilene har tapt seg mer i verdi enn hva vi har igjen på lån så vil uansett sitte igjen med noe restlån og vi selger og kjøper en billig bil. Ellers har vi ikke bhg eller sfo kostnader, men får på en etterhvert. Jeg ønsker å studere til å bli lærer, og kjenner mange med huslån, billån og normale inntekter som klarer det, at en studerer. Men jeg får det ikke til å stemme. Faste utgifter blir jo fort på 35-40 000 per mnd. Vi har utbetalt ca 63 000,- per i dag. Vi betaler godt ned på huslånet fordi vi ønsker 1-2 barn til om noen år og må dermed over i enebolig og da trenger vi egenkapital. Men vi kan jo i teorien søke om avdragsfritt mens jeg studerer. Men skjønner enda ikke åssen det skal gå seg til. Noen som vet om det er mulig å få til, eller om jeg bare må glemme det? Hvordan klarte dere som var etablert med høye lån å studere. Min manns søster studerer, vet mannen tjener ca 500,- og de har to nyere biler med lån og huslån på ca 2,5, samt 2 barn i bhg. Hun jobber litt utenom, men ikke mye. Begriper ikke helt dette:) Anonymous poster hash: 729d7...1e4
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Du var jo fryktelig høye låneutgifter. Anonymous poster hash: b1bf7...6bc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Herregud, det var jo vilt høye lånekostnader! Både huslån, billån og andre lån (studielån?). Dere bør flytte inn til sentrum, i liten leilighet, selge begge bilene (kjøpte dere TO nye biler? som nå er verdt mindre enn lånet?!?) og kutte levekostnadene deres betraktelig. Dere må leve som studenter dersom du skal studere, og du må nok jobbe ved siden av. Klart det går! Og læreryrket er trygt, og ganske godt betalt. Hva jobber du som i dag? Og hva har du i årslønn? Anonymous poster hash: 9445b...9cf
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 Dere har veldig høye utgifter til bil. Hvor mye restgjeld vil dere ha dersom dere selger bilene. Hvis dere kjøper to bruktbiler til 100 000 hver koster dette til sammen ca 3000 i måneden (Scandiabanken). Dere skal ha rimelig høy restgjeld for at det likevel ikke lønner seg å selge bilene og kjøpe noen rimeligere. Anonymous poster hash: a381a...7a1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 Vi kan ikke flytte, har barn på skolen, og sentrum er svindyrt. Ja vi har to billån, ene er elbil da så sparer veldig mye på bom og drivstoff ettersom jeg må gjennom 2 bommer og har 3 mil hver vei til jobb (samme dersom jeg skal på skolen). Det var egentlig derfor vi kjøpte den. Den har dessverre tapt seg i verdi, så vil nok sitte med 50 000 i restgjeld på den. Den andre er familiebilen,vi kjøpte den for 350 000,- for et par år siden, da var den 2 år gammel. Vi har råd til det nå, går helt fint i hverdagen go vi har en ok økonomi. men hvis jeg skal studere så må vi nok selge familiebilen og kjøpe en mye billigere bil. Bakdelen er jo at vi da sitter igjen med sikkert 50-70 000 på den og. Vi har lånene på 7 år, og har 4,5 år igjen på det ene og 5 år på det andre men de taper seg jo fort som bare det. Men alle naboer og venner av oss, med ca like inntekter (vanlige jobber)og huslån har jo også to nyere biler, og de færreste nyetablerte klarer vel å spare 500000 til biler? Annet lån er et bedriftslån (ferdig om 1-2 år). Jeg har grei jobb i dag, tjener ca 530 i året, men mistrives og ønsker å gjøre noe annet. Økonomisk fornuftig er det ikke, men jeg skal jo jobbe i over 35 år til mest sannsynlig, og føler jeg må utdanne meg snart, er i midten 30 årene. Ser også på andre, mor går hjemme i ulønnet perm eller studerer/jobber deltid, far er f eks snekker, de har 3 barn (bhg og sfo). Renoverer huset, kjører nyere biler og reiser på sydenferier flere ganger i året. Jeg begriper ikke at det er mulig? Føler dette gjelder omtrent alle rundt her vi bor, veldig mange mødre jobber deltid, og de fleste har helt normale jobber, bhg, lærer, sykepleier og mennene er jo også i vanlige yrker som gir ca 5-600 000. Vi kunne betalt 11000 i stedet på huslånet, men velger å betale mer for å få det ned. Anonymous poster hash: 729d7...1e4
Appelsinpiken Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Vi kan ikke flytte, har barn på skolen, og sentrum er svindyrt. Ja vi har to billån, ene er elbil da så sparer veldig mye på bom og drivstoff ettersom jeg må gjennom 2 bommer og har 3 mil hver vei til jobb (samme dersom jeg skal på skolen). Det var egentlig derfor vi kjøpte den. Den har dessverre tapt seg i verdi, så vil nok sitte med 50 000 i restgjeld på den. Den andre er familiebilen,vi kjøpte den for 350 000,- for et par år siden, da var den 2 år gammel. Vi har råd til det nå, går helt fint i hverdagen go vi har en ok økonomi. men hvis jeg skal studere så må vi nok selge familiebilen og kjøpe en mye billigere bil. Bakdelen er jo at vi da sitter igjen med sikkert 50-70 000 på den og. Vi har lånene på 7 år, og har 4,5 år igjen på det ene og 5 år på det andre men de taper seg jo fort som bare det. Men alle naboer og venner av oss, med ca like inntekter (vanlige jobber)og huslån har jo også to nyere biler, og de færreste nyetablerte klarer vel å spare 500000 til biler? Annet lån er et bedriftslån (ferdig om 1-2 år). Jeg har grei jobb i dag, tjener ca 530 i året, men mistrives og ønsker å gjøre noe annet. Økonomisk fornuftig er det ikke, men jeg skal jo jobbe i over 35 år til mest sannsynlig, og føler jeg må utdanne meg snart, er i midten 30 årene. Ser også på andre, mor går hjemme i ulønnet perm eller studerer/jobber deltid, far er f eks snekker, de har 3 barn (bhg og sfo). Renoverer huset, kjører nyere biler og reiser på sydenferier flere ganger i året. Jeg begriper ikke at det er mulig? Føler dette gjelder omtrent alle rundt her vi bor, veldig mange mødre jobber deltid, og de fleste har helt normale jobber, bhg, lærer, sykepleier og mennene er jo også i vanlige yrker som gir ca 5-600 000. Vi kunne betalt 11000 i stedet på huslånet, men velger å betale mer for å få det ned. Anonymous poster hash: 729d7...1e4 Studer deltid da kan du kanskje klare å jobbe 50% ved siden av, og der hjelper jo veldig på økonomien
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 Få ned låneutgiftene på bilene (selge, kjøpe rimeligere), evt få bakt billånet inn i huslånet. Ta avdragsfritt om du studerer fulltid. Jeg tar master nå, og vi har avdragsfritt i 1-2 år, avhengig om jeg kommer til å jobbe deltid mens jeg skriver masteroppgaven. Alt går, følg drømmene. Anonymous poster hash: b1f69...0f0
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #8 Skrevet 22. desember 2016 De fleste jeg kjenner har ikke to nye biler samtidig som de jobber deltid og reiser på sydenferie flere ganger i året. Det slår meg uansett at du ser veldig mye på hva andre har, eller rettere sagt, tilsynelatende har. Om de faktiske lever slik du tror kan det tenkes at de har vunnet, fått eller arvet penger, eller de kan være nedsylta i forbrukslån og kredittgjeld. Uansett må jo dere forholde dere til deres egen situasjon. Jeg er helt for etter/videre utdanning, og ble nettopp selv ferdig med en ny mastergrad (tatt vedsiden av jobb). Topp det, men det må jo gå opp økonomisk. Den mest praktiske løsningen virker å være å selge bilene og kjøpe billigere, jobbe deltid og evt. betale mindre på huslånet. Anonymous poster hash: a381a...7a1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Skrevet 22. desember 2016 Jeg jobber 50% mens jeg går grunnskolelærerutdanning 100% via nett og samlinger. Vi har en bruktbil som koster oss totalt 2000 i lån og forsikring i mnd, den som ikke MÅ ha bilen tar bussen. Betaler 11500 i mnd på huslånet, og har en i bhg og en i SFO. Jeg får utbetalt ca 13 000 fra jobben (lærervikar) og 10 000 er lån og stipend. Mannen har utbetalt 23 000. Vi klarer oss helt fint. Anonymous poster hash: b8a06...e80
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 Men det er jo knakende uinteressant hva "andre" gjør, det er nemlig ikke sånn at du kan kreve å ha, eie og gjøre alt det alle andre gjør. Anonymous poster hash: b1bf7...6bc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #11 Skrevet 22. desember 2016 Det høres ut som du har venner som har arvet penger, eller tatt gode økonomiske valg tidligere i livet. Ev. har de forbrukslån. Det som betyr noe er hvordan dere lever, og det virker som dere har svært mye lån. Anonymous poster hash: 9445b...9cf
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Skrevet 22. desember 2016 Jeg tok videreutdanning for et par år siden, var da 100% student i ett år. Jobbet ikke ved siden av men hadde studielån. Mannen hadde på den tiden utbetalt rundt 22000 i måneden og jeg fikk rett under 10000 fra Lånekassen. 2 barn i bhg/sfo, 2 biler (ene med lån på ca. 130000 den gangen, den andre nedbetalt). Boliglån betalte vi ca 9000 i måneden på. Grunnen til at dette gikk var jo at vi hadde spart opp en buffer i forkant, så vi slapp å gå i minus fra første måned, for utgiftene var jo de samme. I tillegg var vi begge innstilt på at dette kun var for et år, så vi hadde ikke utskeielser av noe slag det året. Gikk helt fint. Anonymous poster hash: 74193...954
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 Hi her, misforstod kanskje litt det siste innlegget litt. Vi er ikke misunnelig på hva andre har, vi har det godt vi:) Men det forundrer meg liksom bare litt. Skjønner liksom ikke helt at de får det til. Men ja, er nok både forbukslån, arv og at de kom tidlig inn på boligmarkedet kanskje. Vi har som regle 25000 igjen når alt er betalt, så vi lever godt. Totalsummen på lån er jo ikke mer enn 3,1 mill, så det er jo ikke 3 ganger inntekten en gang. men vi betaler jo mye. Mulig vi kan bake inn det ene billånet etterhvert slik at det blir mer å gå på. Takk for svar:) Anonymous poster hash: 729d7...1e4
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #14 Skrevet 22. desember 2016 Planen din høres urealistisk ut når dere har så høye utgifter. Lærerutdanning er minimum fire år. Den nye lærerutdanningen er en femårig master. Du vil stille sterkere med den med tanke på fast stilling. Men så skal du ha ett eller to barn til. Siden du er i midten av trettiårene må det vel skje mens du er student, og det vil vel forlenge studietiden? Bankene har også blitt en del strengere på avdragsfrihet, vil ikke tro dere kan få det i 5-7 år. Samtidig skal dere flytte i enebolig og det koster sikkert mer enn den boligen dere bor i nå. Skal det være gjennomførbart er det sikkert lurt å kvitte seg med billånene frem til du skal begynne studiene. Om dere har 25000 til overs hver måned burde det ikke være et problem å nærme seg null om ikke altfor lang tid. Det er lurere å betale ned billån før boliglån pga renten. Anonymous poster hash: ff0ef...e57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå