Gå til innhold

DE nye tlf-klokkene til barn???!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes vi egentlig om disse? Føler det er blitt veldig populært her i området hvartfsll. Med GPS-tracking og allslags. Andre enn meg som får helt avsmak?:(

Anonymous poster hash: 521ee...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at det høres fantastisk ut at jeg kan finne fireåringen på kartet når hun forsvinner rundt hushjørnet- og flott at hun kan ringe meg. Vurderer å kjøpe det :)

Anonymous poster hash: ec3cc...73b

Skrevet

Hvordan virker de?

Anonymous poster hash: d54a2...f42

Skrevet

Hva synes vi egentlig om disse? Føler det er blitt veldig populært her i området hvartfsll. Med GPS-tracking og allslags. Andre enn meg som får helt avsmak? :(

Hvorfor får du avsmak? Pga at du kan overvåke barnet? Eller fordi det er en poppisgreie?

Skrevet

Jeg har ei som er 6 og har vurdert det, men syns det er litt tidlig. Jeg tenker at om det kan utsette behovet for å kjøpe mobil er det bra. På mobilen får de så mye annet som man ikke har kontroll på og som de ikke trenger. GPS tracking har ikke vært noe behov siden hun ikke flyr rundt på egenhånd. Syns kanskje trackingen er litt mye, men ellers synes jeg det virker som en fin ting..

Anonymous poster hash: 62424...2b6

Skrevet

Vi har kjøpt sånn til datteren vår til jul. Hun har en alvorlig, kronisk sykdom, men hun har behov for å være selvstendig som alle andre barn. Den kommer til å gi både oss og henne en ekstra trygghet i hverdagen, og vi gleder oss til å ta den i bruk. Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skal gi avsmak. Man velger selv om man vil bruke gpsen, og man unngår bruk av mobiltelefon noen år til. Der har man jo mye mindre kontroll.

Anonymous poster hash: 4c2f0...e0c
Skrevet

5-åringen vår har en, men det er bare ringefunksjonen som brukes av og til. Mest på gøy, for han er jo stort sett sammen med oss om han ikke er i barnehagen. (Der bruker han den selvsagt ikke.) Men han synes det er stor stas. ;)

Men om vi hadde brukt gps funksjonen så ser jeg ikke problemet, en 5-åring bør man jo uansett vite hvor er.

Anonymous poster hash: 4ea32...2f3
Skrevet

Overrasket av at alle dere som har svart er såpass positive egentlig. Kanskje det bare er jeg som reagerer.

Tror det jeg reagerer mest på er dette med kontroll. At vi liksom alltid skal ha kontroll på hvor barna våre befinner seg hen. Jegforstår såklart poenget, men jeg vet ikke om slike metoder vil gjøre en bekymret mor mindre bekymret egentlig. Synes de bør få ha såpass med frihet, når de blir så store at de får gå til skole/venner selv, st vi skal vise dem den tilliten uten å overvåke dem. La dem få drømme seg bort litt og ta noen avstikkere på skoleveien av og til, uten at mamma vet om det ig blir hysterisk. Hvem gjorde vel ikke det? Det var jo så mye spennende å se på vei hjem fra skolen😊 Og også Lære dem å ta ansvar selv for når de må gå hjem, ikke bare vente til mamma ringer.

Er de så små at de ikke er ute på egenhånd uansett skjønner jeg i alle fall ikke vitsen. Hvorfor har dr behov for at noen skal ringe til dem da? De er jo uansett med en voksen som har tlf.

Hi

Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at vi skal ha kontroll på hvor de yngre barna befinner seg... Hele poenget er jo at de er for yngre barn. Det er lett å ringe hjem, lett å bli ringt til - lett å finne barn som har tatt seg en avstikker og kanskje glemt tiden litt vel lenge og foreldrene snart ikke har annet valg enn å ringe politiet? Eller hva om noe faktisk skjer og det ikke bare er snakk om å ha glemt tiden?

Mini er for liten enda men når han blir større vil en slik klokke definitivt være aktuelt! :D små barn med egen smarttelefon gir meg myyye mer avsmak. ;)

Anonymous poster hash: c92a1...8fa

Skrevet

Overrasket av at alle dere som har svart er såpass positive egentlig. Kanskje det bare er jeg som reagerer.

Tror det jeg reagerer mest på er dette med kontroll. At vi liksom alltid skal ha kontroll på hvor barna våre befinner seg hen. Jegforstår såklart poenget, men jeg vet ikke om slike metoder vil gjøre en bekymret mor mindre bekymret egentlig. Synes de bør få ha såpass med frihet, når de blir så store at de får gå til skole/venner selv, st vi skal vise dem den tilliten uten å overvåke dem. La dem få drømme seg bort litt og ta noen avstikkere på skoleveien av og til, uten at mamma vet om det ig blir hysterisk. Hvem gjorde vel ikke det? Det var jo så mye spennende å se på vei hjem fra skolen Og også Lære dem å ta ansvar selv for når de må gå hjem, ikke bare vente til mamma ringer.

Er de så små at de ikke er ute på egenhånd uansett skjønner jeg i alle fall ikke vitsen. Hvorfor har dr behov for at noen skal ringe til dem da? De er jo uansett med en voksen som har tlf.

Hi

De har jo ikke behov for det, men det er gøy. Hos oss er det mest som en leke. ;) Eneste gangene vi faktisk har nytte av den er når vi er på lekeland, da kan jeg ringe til ham når maten kommer så han kan leke mens vi venter på den. Ikke livsnødvendig, men en liten praktisk detalj. ;) Kjøpte på ebay for under en hundrelapp da, ser ikke så stor nytteverdi i det at jeg ville betalt norske priser for en.

Anonymous poster hash: 4ea32...2f3

Skrevet

Hvilken aldersgruppe er den tenkt til?

Anonymous poster hash: d54a2...f42

Skrevet

7-åringen får det nå til jul.

Han er veldig vimsete av seg. Hadde aldri klart å holde styr på en mobil. Han har begynt å gå alene hjem fra SFO, og det er bare et kort stykke langs en sti. Skjer stadig vekk at han ikke er kommet hjem 45 minutter etter at han skal ha gått fra SFO. Da hadde det vært veldig greit med slik klokke.

I tillegg kan han ha en tendens til å løpe gråtende hjem igjen på morgenen på vei til skolen fordi han plutselig blir lei seg. Bare flaks vi har vært hjemme de morgenene det skjer.... aner ikke hva som hadde skjedd om vi allerede hadde dratt på jobb. Da er det greit å vite at han har mulighet til å ringe oss.

GPS'en har jeg vel egentlig ikke tenkt noe særlig over, og har ingen planer om å overvåke han. Men i og med at han er så vimsete kan det sikkert være greit å ha når vi er ute på reise. I tilfelle noe skulle skje.

Så tommel opp for slike klokker! 👍🏼👍🏼

Anonymous poster hash: 9f501...0bc

Skrevet

Jeg er enig med HI. Disse klokkene kommer fordi voksne har et kontroll-behov og skaper en avhengighet over å ha kontroll over barna sine. Små barn bør man vite hvor er uansett, og større barn bør få gradvis mer frihet uten å bli overvåket. Dersom det er spesielle behov (som innlegget over med kronisk sykdom), ser jeg at det kan være en fin ting.

Anonymous poster hash: 31b06...ad5

Skrevet

Syns det er toppers. Ble dratt inn i en bil som barn og gjort ting med. Det ble faktisk en relativt stor sak siden jeg ikke ble funnet på nesten 1 døgn. Skulle ønske jeg hadde en slik..

Anonymous poster hash: 15f85...1e6

Skrevet

Sønnen vår på 7,5 får en slik. Han dkal begynne å gå hjem fra skolen. Han har asperger og for han så er det en trygghet.

Ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke den gps funksjonen. Er nok mest ringe og at han kan ringe oss.

Han klarer ikke passe på en mobil.

Anonymous poster hash: 30b58...080

Skrevet

For barn med diagnoser feks så skjønner jeg jo at det er annerledes og kanskje lurt. Men for helt friske barn så synes jeg liksom at vi skylder dem friheten og å oppleve en barndom uten telefoner og GPS-tracking til en hver tid.

Selvfølgelig finnes det tilfeller der dette kan være nyttig. Men generelt sett så tror jeg heller at foreldre får mer igjen for å lære barna å holde innetider og konsekvenser av å komme for sent hjem. og at bekymrede foreldre heller trenger å lære seg å slippe barna sine og lære dem å klare seg selv, enn å "kontrollere" dem....

men det er min mening😊

Skrevet

Ønsker en til min datter. Trygghet i starten når hun begynner å leke ute selv! Ville aldri brukt det på et større barn bare for å vite hvor det var Osv... poenget ( for meg) er trygghet for oss og barnet selv.

Anonymous poster hash: db315...e2c

Skrevet

6 åringen min har en sånn. Genialt å kunne ringe han når han er ute å leker med venner. Da har han en telefon han ikke bare kan slenge fra seg og miste uten videre. Gps har jeg kun brukt hvis han avviser når jeg ringer. Og hver gang viser det seg at han er på steder han ikke får lov å oppholde seg. Men det er heldigvis sjelden

Anonymous poster hash: e3a72...a59

Skrevet

Gps-tracking på barn = IKKE ok.

Anonymous poster hash: e01f9...233

Skrevet

Vår 6-åring får i kveld. Det eneste hun kan gjøre med den er å ringe og sende meldinger til de numrene vi har lagt inn (foreldre, besteforeldre og en onkel). Hun er litt alene hjemme innimellom, så tanken er at hun skal kunne ringe oss når hun er alene, eller til besteforeldre som bor et stykke unna. Hun får ikke ha den med på skolen enda, er bare til bruk hjemme. GPS'en synes jeg ikke noe om. Jeg har ikke satt meg inn i om det går an å skru den av, men om det går an så gjør vi det. Foreløpig er det ikke noe problem, siden hun uansett bare skal bruke den hjemme. Jeg syntes egentlig det var litt tidlig, men når man ikke har hustelefon som "før i tiden", så er det kjekt at hun har noe å ringe med når vi ikke er hjemme 😊

Anonymous poster hash: 47a09...11f

Skrevet

Syns de virker bra. Tenkte min datter på seks skal få. Så kan hun ringe om det er noe.

GPS er vel bra? Bruker den jo bare om det er nødvendig.

Anonymous poster hash: fd7a8...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...