Gå til innhold

Litt nedslående foreldresamtale i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt født i midten av desember, han har nylig fylt 3 år. Han begynte i barnehagen i august, og har gitt uttrykk for at han trives fra dag en. I dag hadde vi første samtale med pedleder, og det viser seg at han er på sidelinjen i lek, og er umoden sammenlignet med andre barn i gruppen. Han er roligere enn de andre guttene, og kommer seg ikke inn i leken. Han tar lett på vei for ting, blir lett sinna og gråter. Han sliter med å vente på tur etc. Jeg lurer på hva vi kan gjøre for å hjelpe ham til å bli bedre? Vi er sosiale med andre familier, har ofte besøk, men ser at han er mer opptatt av eldre barn eller voksne. Jeg får så vondt av ham, pedleder sa han vandrer hit og dit, og at de ser at han har lyst å leke med gutta, men ikke vet hvordan. Er det håp om at det kan bli bedre med tiden? Så vondt at han leker alene på siden av de andre....

Takknemlig for svar/tanker❤️

Hilsen godt voksen førstegangsmor

(Språket er veldig godt utviklet, så det ligger ikke der..)

Anonymous poster hash: 11da1...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe barnehagen må jobbe med, jobber selv i en barnehage hvor ett nytt barn har slitt med å komme inn i leken og har i den situasjon delt barnegruppa og veiledet barnet inn i leken, brukte mye tid på dette, og barna synes det var gøy med slike lekegrupper, og etter hvert kom barnet mer og mer inn i leken.

Anonymous poster hash: e57c6...ad1

Skrevet

Hva sa barnehagen at de skulle gjøre da? Jeg tenker dere burde ha en felles plan og en åpen dialog hele veien. Sannsynligvis vil det gå seg til, men det skader jo ikke at de ansatte i bhg hjelper han å lære seg hvordan han kan nærme seg de andre på en adekvat måte.

Anonymous poster hash: 50a2f...a9d

Skrevet

Har nok sammenheng med at han beggynte så sent i bhg. De andre ungene har kommet inn i kodene langt tidligere.

Dere kan ordne møter med andre unger på hans alder også på fritiden og hjelpe han med hvordan leke med jevnaldrende.

Spør gjerne pedleder om hjelp.

Anonymous poster hash: 4c5b3...c35
Skrevet

Sønnen min har gått i barnehagen siden han var 2 år å han sliter også med hvordan han skal leke med andre barn selv om han nå er 5 år.

Virker som han forsatt ikke helt forstår de sosiale kodene dessverre.

Håper det ordner seg fortere for sønnen deres.

Anonymous poster hash: 3e82d...b21

Skrevet

Sånn er det dessverre ofte med barn som starter sent i barnehage. De er ofte vant med å være med voksne.

Gi han litt tid! Han trenger tid til å komme inn i rytme, rutiner, bli kjent og lære de sosiale kodene.

Foreldre forstår dessverre ikke hvor viktig barnehage er for barns sosiale liv. Det er der barna har sin jobb, utvikler samhold til andre, lærer sosiale koder, vennskap osv. Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass.

De andre barna har 2 års forsprang i vennskap ogbarnehageliv. Gutten din har jo bare gått der i 4måneder.

Jeg ville invitert noen gutter fra barnehagen hjem så de fikk bli bedre kjent. (Med foreldre og en av gangen)!

Anonymous poster hash: 1a127...c84

Skrevet

Vi har en gutt født i midten av desember, han har nylig fylt 3 år. Han begynte i barnehagen i august, og har gitt uttrykk for at han trives fra dag en. I dag hadde vi første samtale med pedleder, og det viser seg at han er på sidelinjen i lek, og er umoden sammenlignet med andre barn i gruppen. Han er roligere enn de andre guttene, og kommer seg ikke inn i leken. Han tar lett på vei for ting, blir lett sinna og gråter. Han sliter med å vente på tur etc. Jeg lurer på hva vi kan gjøre for å hjelpe ham til å bli bedre? Vi er sosiale med andre familier, har ofte besøk, men ser at han er mer opptatt av eldre barn eller voksne. Jeg får så vondt av ham, pedleder sa han vandrer hit og dit, og at de ser at han har lyst å leke med gutta, men ikke vet hvordan. Er det håp om at det kan bli bedre med tiden? Så vondt at han leker alene på siden av de andre....

Takknemlig for svar/tanker❤️

Hilsen godt voksen førstegangsmor

(Språket er veldig godt utviklet, så det ligger ikke der..)

Dette er det jo bhg som skal gjøre noe med, ikke du? 😳 Hva kan du gjøre med det? Fjernstyre han fra jobben? Hørtes ikke ut som en veldig god ped.leder dette synes jeg. Hvis han virket fornøyd hjemme så er det jo ingenting dere kan gjøre. Det kan godt hende han er umoden for alderen, men at en 2/3-åring blir fort sint og frustrert, det er jo helt normalt. Uansett er han førstefødt og har ikke eldre søsken å strekke seg etter, så det er ikke så rart om andre barn ligger foran. Det er enormt stor forskjell på barn med og uten søsken. Den utviklinga er det ikke så mye å gjøre med heller. Den må nesten få gå sin gang. Utviklingen skal ikke forseres, men må få ta den tiden det tar.

Anonymous poster hash: 131e4...861

Skrevet

Dette er nok en "bivirkning" av at han begynte såpass sent i barnehage. De ansatte i barnehagen må selvfølgelig hjelpe han med å komme inn i lek, øve på å vente på tur og lignende. Får han støtte fra de voksne så vil nok dette gå seg til.

Anonymous poster hash: cfb09...237

Skrevet

Det er selvfølgelig barnehagen sitt ansvar å hjelpe han med det sosiale. Men for oss så fungerte det veldig bra og be to av guttene i avdelingen på samme alder(hver for seg). Da løsnet det veldig for vår gutt på 3 år

Skrevet

Men han er jo født seint på året, klart han da ikke er like moden som en som er født tidlig på året!

Har dere sjekket synet hans?

Fant ut at vår eldste hadde veldig dårlig syn når han var 4 1/2 år og han oppførte seg veldig likt som din gjør..

Skrevet

Mitt barn var også slik på den alderen, har fått diagnosen ADHD nå i 6 årsalderen ...... begynte i bhg 2 år gammel!

Anonymous poster hash: cfbd0...b3b

Skrevet

Mitt barn var også slik. Da han var seks år fikk han diagnosen nonverbale lærevansker. Men det trenger ikke å være en diagnose hos ditt barn. Barnet ditt gir uttrykk for at han trives, det gjorde ikke mitt barn. Han ville absolutt ikke i bhg og viste ingen glede når jeg hentet heller.

Anonymous poster hash: 7f618...db7
Skrevet

Vi har tre barn. De har begynt i barnehagen som 3 og 4 år gamle. De har aldri hatt verken problemer med å komme med i lek eller noe. Enten er han bare litt forsiktig av seg eller er det mer bak. Barnehagen burde observere mer - evt kontakte ppt.

Anonymous poster hash: cb37e...cce

Skrevet

Hi her.

Takk for slle svar og tanker! Det betyr mye.

De hadde ikke noen veldig konkret plan, annet enn å fortsette å ta ut i smågrupper. Det er ikke så ofte hver enkelt er ute i disse gruppene, etter det jeg forstod. Han leker sammen med andre, men med nye fra gang til gang, og er ofte på sidelinjen som sagt.

Tenker vi bør sjekke syn og hørsel, så det er gjort. Å invitere hjem til oss var lurt, det er lenge siden sist. Han var hos dagmamma sammen med fire andre fra han var ett år, så han har da vært sosial. Men fikk ikke bhgplass før i høst.

Er litt satt ut nå som ting har sunket inn. Jeg har mange ganger spurt hvordan det går i bhg, og personalet har aldri nevnt dette. Da hadde vi vært på banen med en gang, alt jeg ønsker for gutten min er ar han skal ha venner og trives. Jeg lurer på hvor mye han merker selv at han kommer til kort..? Veldig vondt om han går hver dag og føler seg utilstrekkelig. Han sier ofte til meg og stefaren (faren er død) at "jeg og du er bestevenner". Og han har tidligere snakket en del om at jeg og stefaren skal få komme i bursdagen hans.. Undrer meg om dette har vært snakket om blant guttene, og at min sønn ikke har skullet fått komme... Mange tanker dette. Mannen er bortreist, så jeg får ikke luftet det med noen andre....

Skrevet

Det er i 3 årsalderen at barn begynner å danne vennerelasjoner. Det kan bli litt trøblete da de enda ikke er så modne. Min erfaring er at det er typisk at 3 åringene er opptatt av å ha bestevenn uten å skjønne helt hva vennskap er. Jeg ville kontaktet bhg igjen og si fra om at dette bekymrer deg og at du gjerne ser at de setter fokus på vennskap. Hvordan være en god venn, inkludere andre osv. du kan også kreve av de at bhg har ekstra fokus på å hjeloe gutten din til å komme inn i lek, det er jo der han er mest i hverdagen. Hilsen helsesøster student

Anonymous poster hash: 9e9ed...044

Skrevet

Hi her.

Takk for slle svar og tanker! Det betyr mye.

De hadde ikke noen veldig konkret plan, annet enn å fortsette å ta ut i smågrupper. Det er ikke så ofte hver enkelt er ute i disse gruppene, etter det jeg forstod. Han leker sammen med andre, men med nye fra gang til gang, og er ofte på sidelinjen som sagt.

Tenker vi bør sjekke syn og hørsel, så det er gjort. Å invitere hjem til oss var lurt, det er lenge siden sist. Han var hos dagmamma sammen med fire andre fra han var ett år, så han har da vært sosial. Men fikk ikke bhgplass før i høst.

Er litt satt ut nå som ting har sunket inn. Jeg har mange ganger spurt hvordan det går i bhg, og personalet har aldri nevnt dette. Da hadde vi vært på banen med en gang, alt jeg ønsker for gutten min er ar han skal ha venner og trives. Jeg lurer på hvor mye han merker selv at han kommer til kort..? Veldig vondt om han går hver dag og føler seg utilstrekkelig. Han sier ofte til meg og stefaren (faren er død) at "jeg og du er bestevenner". Og han har tidligere snakket en del om at jeg og stefaren skal få komme i bursdagen hans.. Undrer meg om dette har vært snakket om blant guttene, og at min sønn ikke har skullet fått komme... Mange tanker dette. Mannen er bortreist, så jeg får ikke luftet det med noen andre....

Men da er det ikke nok at de tar han med i smågrupper en sjelden gang. De må jobbe aktivt med å få han med i lek og hjelpe han inn i leken. De må hjelpe han i kommunikasjonen med de andre barna og "usynlig" veilede han når han er i leken. Be om mer konkrete tiltak som de skal gjøre i barnehagen, dette må de jobbe med.

Anonymous poster hash: 60ed6...0bd

Skrevet

Vi har tre barn. De har begynt i barnehagen som 3 og 4 år gamle. De har aldri hatt verken problemer med å komme med i lek eller noe. Enten er han bare litt forsiktig av seg eller er det mer bak. Barnehagen burde observere mer - evt kontakte ppt. Anonymous poster hash: cb37e...cce

Signerer denne jeg, mine barn begynte i barnehagen ca 2 år og har bare gått 2 dager i uka. Hun er nå 4 og leker veldig fint med alle barna i barnhagen, nye barn på lekeplassen Osv. Tror ikke dette ligger i at han begynte senere enn gjennomsnittet. Ville sjekket syn, hørsel og hørt hvilken plan barnehagen har for å hjelpe.

Anonymous poster hash: da289...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...