Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Høres sikkert ikke bra ut, men det rant over her. Etter gjentatte beskjeder om å gå på badet og de bare tuller, løper rundt og hyler fikk jeg nok. Sa at nå er det nok og der står de og ler meg opp i ansiktet, tar de bort fra hverandre for å prate og de fortsetter å le. Får absolutt nok og tar tak i armen og inn på rommet og ber de gå i seng, ingen tannpuss og de mistet bamsene sine for i natt. Ikke pedagogisk riktig i det hele tatt, men nå sprakk jeg. De hører ikke etter i det hele tatt, blir sprø. Vet ikke hva jeg vil med dette, for i morgen er det vel pån igjen, vi er i en litt ond sirkel med mye kjefting nå, vil ha slutt på det, men vet ikke hvordan? De tester grenser så til de grader. Noen tips her? Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Just keep up with the good work. Helt innafor,kanskje de etterhvert skjønner at du mener alvor. Anonymous poster hash: 69f13...2a0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Så store barn forstår konsenkvenser, du satte et eksempel, lov å håpe at de skjønner alvoret. Ingen barn dør uten en tannpuss. Anonymous poster hash: e8a19...f37
sug lut Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Helt greit. Nyt freden og ta et glass vin.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Men hvor lenge skal det holde på? Blir sprø. Alt for mye kjefting og syns ikke det er noe hyggelig. Er ikke første gang ting blir tatt fra de, de får en advarsel før bamsene blir tatt, men griner som bare det når det skjer. Allikevel fortsetter de dagen etter. Hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Skjønner ikke greia med å ta bamsene? De vil ikke legge seg, og du fjerner et incentiv for å være i senga? For øvrig helt greit å vise hvor skapet skal stå. Anonymous poster hash: e77a5...373
Marriet Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 (endret) Jeg har det nesten sånn hver eneste kveld med snart treåringen. Innimellom går det strålende, men veldig ofte er det en kamp. Han vil ikke avslutte lek, herjer, ler når han får tilsnakk, ler når jeg tar han under armen eller i hånden og marsjerer på badet. Vil ikke pusse, lukker munnen, holder hendene foran, hyler og bærer seg, med et flir om munnen. Noen kvelder er jeg tålmodigheten selv hva dette tullet angår. Andre kvelder not so much. Sånn som idag. Bruker å synge for han når han ligger i sengen. I kveld orka jeg ikke det. Og jeg forklarte hvorfor. Han ble selvsagt lei seg, men jeg gjorde det ikke. Selvom han sikkert hadde blitt stille dersom jeg gjorde det. Tough love må til innimellom. EN dag lærer de. EN dag går det over. Det er min filosofi. Barndommen er en evig runddans av faser. Man må bare holde ut og ikke minst fokusere og nyte de gode øyeblikkene. En streng og tydelig mamma er ikke en slem mamma. Endret 21. desember 2016 av Marriet
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Å ta vekk en bamse som kanskje gir trygghet i sengen,syns jeg ikke er greit! Men syns det var helt innafor å hive de i seng ved sånn oppførsel. Anonymous poster hash: 6012d...5b7
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Slapp av,de må roe seg og det har du klart. Tulling rundt tannpuss løste vi nylig ved å skille dem. Først går den ene så den andre. Egentlig fant jeg ut med mine to tette gutter at man skal skille dem. De er bestevenner,leker alltid sammen,gjør alt sammen. De trenger tid fra hverandre. Jeg sender dem til besteforeldre hver for seg,de er sammen noen ganger men hvis jeg ser at de tar helt av da besøker en besteforeldre,den andre gjør ting med meg. Eller en går tur med meg,den andre er med faren osv. De ønsker å dele rom men om de ikke hører etter,går dem ene i andre soverom. Anonymous poster hash: 946d5...6ad
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Skjønner ikke greia med å ta bamsene? De vil ikke legge seg, og du fjerner et incentiv for å være i senga? For øvrig helt greit å vise hvor skapet skal stå. Anonymous poster hash: e77a5...373 Det var ikke det at de ikke ville legge seg, men alt ble bare tull. Bamsene er det eneste de bryr seg om hvis de blir tatt, har ikke noen favoritt leke osv... hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Jeg ville ikke tatt bort bamsen, men ellers ville jeg ikke vært noe "snillere". Det som fungerer best på mine er å gi beskjed 5-10 minutter før leggetid at de må avslutte det de driver med. Deretter en beskjed om å gå på badet. Om de da ikke hører med en gang blir jeg sint med en gang. Ikke flere advarsler. Med mange advarsler vet ikke ungene når du egentlig mener det du sier. De må venne seg til at når du gir en beskjed så må de følge den, nå vet de at de ikke trenger å gjøre noe gøy du blir sint. Da venter de selvfølgelig på det. Anonymous poster hash: 29be1...9c6
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 Men hva skal konsekvensen være da når de ikke har noe annet som de bryr seg om blir tatt fra de? Her får de og beskjed en god stund før de skal ta kveldstellet så de blir ikke plutselig avbrutt fra noe. Dette gjelder i mange andre situasjoner og. Blir bare litt rådvill het, vil jo ikke være sint mamma. Takk for svar dere. Hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83
skinnfilla Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 Men hva skal konsekvensen være da når de ikke har noe annet som de bryr seg om blir tatt fra de? Her får de og beskjed en god stund før de skal ta kveldstellet så de blir ikke plutselig avbrutt fra noe. Dette gjelder i mange andre situasjoner og. Blir bare litt rådvill het, vil jo ikke være sint mamma. Takk for svar dere. Hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83 Grei reaksjon,men skjønner ikke hvorfor du på død og liv må ta noe fra de? Er det ikke bare å hive de i seng og ferdig?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 Helt greit å sende dem rett i seng. Tullete å ta bamsene. En bamse er ikke det samme som en favorittleke, det er noe som gir trygghet. Å ta bort et barns trygghet som straff er mildt sagt upedagogisk. Anonymous poster hash: 2d7b2...1c3
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 Er mest fascinert av at så store barn fortsatt er avhengig av bamse i senga 😱 Anonymous poster hash: 7e566...c69
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 Er mest fascinert av at så store barn fortsatt er avhengig av bamse i senga 😱 Anonymous poster hash: 7e566...c69 Dumme nek Anonymous poster hash: 05889...68e
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 Har selv ett barn på 5 år å han er veldig avhengig av bamsen sin om trygghet i sengen sin. Så hadde aldri i livet vært så ondskapsfull at jeg hadde tatt den fra han bare for å straffe han! Anonymous poster hash: 6012d...5b7
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #18 Skrevet 22. desember 2016 Ok, da var jeg ondskapsfull, greit nok. Men man hører om de som blir fratatt ipad, telefoner, leker osv....de har ikke noe sånt som vil bli en "straff". Noe må de vel få som konsekvens, eller hva gjør dere andre da? Hadde en episode nå i dag tidlig, sa med vanlig stemme at de kunne gå på badet og kle på seg, skal på sfo, da skreik 8 åringen NEI til meg flere ganger og ble sittende. Hun er så ufordragelig til tider. Også må de jo krangle om alt da, som søsken gjør. Hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #19 Skrevet 22. desember 2016 Er mest fascinert av at så store barn fortsatt er avhengig av bamse i senga 😱 Anonymous poster hash: 7e566...c69 Mine på 10-13 har fortsatt bamsene sine. Anonymous poster hash: 5ac9c...b63
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #20 Skrevet 22. desember 2016 Ok, da var jeg ondskapsfull, greit nok. Men man hører om de som blir fratatt ipad, telefoner, leker osv....de har ikke noe sånt som vil bli en "straff". Noe må de vel få som konsekvens, eller hva gjør dere andre da? Hadde en episode nå i dag tidlig, sa med vanlig stemme at de kunne gå på badet og kle på seg, skal på sfo, da skreik 8 åringen NEI til meg flere ganger og ble sittende. Hun er så ufordragelig til tider. Også må de jo krangle om alt da, som søsken gjør. Hi Anonymous poster hash: cb6eb...d83 Da må du jo følge henne på badet og bli der til hun er ferdig. Har du prøvd å legge en og en? Anonymous poster hash: 03c03...f0e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #21 Skrevet 22. desember 2016 Høres sikkert ikke bra ut, men det rant over her. Etter gjentatte beskjeder om å gå på badet og de bare tuller, løper rundt og hyler fikk jeg nok. Sa at nå er det nok og der står de og ler meg opp i ansiktet, tar de bort fra hverandre for å prate og de fortsetter å le. Får absolutt nok og tar tak i armen og inn på rommet og ber de gå i seng, ingen tannpuss og de mistet bamsene sine for i natt. Ikke pedagogisk riktig i det hele tatt, men nå sprakk jeg. De hører ikke etter i det hele tatt, blir sprø. Vet ikke hva jeg vil med dette, for i morgen er det vel pån igjen, vi er i en litt ond sirkel med mye kjefting nå, vil ha slutt på det, men vet ikke hvordan? De tester grenser så til de grader. Noen tips her? Anonymous poster hash: cb6eb...d83 Hvis man hele tiden er "pedagogisk riktig" og leker venninne med barna sine, blir det ikke noe særlig til mennesker ut av barna når de blir voksne. Anonymous poster hash: 358ca...830
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #22 Skrevet 22. desember 2016 Nei, det er sant. Er ikke mye pedagogisk riktig som gjøres heller, men skriver man ikke det her så blir man omtrent hengt..hehe.. Jo, de er på badet en og en, men det var før de skulle gå på badet en og en. Takk for svar dere Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Caelyn Skrevet 22. desember 2016 #23 Skrevet 22. desember 2016 Du kan da ikke sammenligne en bamse i senga med en iPad, mobil og lignende! Greit å hive ungene i seng uten f.eks tannpuss og ekstra dill, men bamsene syns jeg de burde få beholde. Min på 9 er fortsatt veldig glad i bamsen sin og den skal ligge ved siden av hodeputa hver natt.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #24 Skrevet 22. desember 2016 Nei, greit nok, skal ikke sammenligne det. Men hva kan da brukes som straff/konsekvens? Trenger litt råd her Anonymous poster hash: cb6eb...d83
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2016 #25 Skrevet 22. desember 2016 Hos oss fungerer såkalt positiv forsterking mye bedre enn straff / konsekvens. Altså forsøke å ignorere negativ oppførsel, og rose masse så fort de gjør noe riktig. Ikke alltid så lett å gjennomføre, for man kan jo bli gal av raseri når de ikke hører etter😵 Anonymous poster hash: 44577...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå