Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Vi har fem barn, og vi forsøker å gjøre barna våre bevisst på inkludering. At ikke en stikker av sammen med sin bestevenn og lar et tredje barn stå igjen alene, enten det er på vei hjem fra skolen, eller det er i nabolaget.Det virker dessverre ikke som om andre foreldre tenker det samme. Det er mye regler om en på besøk m gangen, og at den som står igjen må tåle det. Jeg ser på det litt som om for eksempel om jeg var i byen å shoppet med to venninner så inviterer jeg ikke bare med den ene hjem på kaffe etterpå. Er vi tre stykker så inviterer jeg med begge videre.Er det to barn som leker sammen, så lar jeg ikke mitt barn gå å invitere bare det ene opp til seg. Det er da veldig vondt for det barnet som står igjen. Det har nylig skjedd et av mine barn, som ble veldig lei seg. Er det bare jeg som tenker slik, at dette er del av å lære folkeskikk? Anonymous poster hash: 9228c...519
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Problemet her inne er vel at du stort sett får svar fra de som inkluderer... her har yngstemann både 3 og venner inn samtidig. Ofte 2 til overnatting også. Vet egentlig ikke hvordan de andre har det, men mulig det er grunnen til at ungene trekker hit... Anonymous poster hash: d8436...b39
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Vi har samme politikk som du, og har opplevd det du beskriver fra andre.....heldigvis ikke så mange ganger for de fleste foreldre er oppegående. Jeg pleier å "kaste ungene ut" om det blir for mange her hjemme, og lyd- og rotenivå er over min grense. Mine unger får ikke si ja til en og nei til en annen. Men de får si nei til besøk. Jeg synes det er litt vanskelig også, fordi jeg har forståelse for at enkelte går bedre sammen enn andre. Det er f.eks en gutt som kommer til oss innimellom som rett og slett "ødelegger" leken. Han er en destruktiv og hersete unge som få vil leke sammen med. Når han er i tospann går det greit, men straks de er flere blir det vanskelig. Jeg skjønner at ungene vegrer seg mot å være med dette barnet (de er 8-9 år). Og jeg kan ikke stå over dem klar til å gripe inn heller. Anonymous poster hash: 673b3...ae3
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Er du sikker på de reglene om bare en på besøk osv kommer fra foreldrene? Det er vel ikke så uvanlig at barna bruker det for å kunne gjøre som de vil. Ene nabojenta her vil f.eks. gjerne ha gutten min for seg selv, og jeg har ved et par anledninger overhørt henne hviske til ham "Si at du bare får lov å ha en på besøk om gangen." Da inviterer jeg bare resten inn også, og surmuler hun så får hun beskjed om at da kan hun heller gå hjem selv. Kanskje strengt, men jeg tåler ikke sånn oppførsel. De er små enda, så det er jo enkelt å få med seg hva som skjer og overstyre, det blir vel verre å ha kontroll på sånt når de blir større. Anonymous poster hash: aa88a...940
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Vi har en sånn regel. Dvs, når barna skal ha med seg venner hjem fra skolen og vi ikke er hjemme får de bare ha med 1 av gangen. Det har vært veldig populært å være med hjem til oss, eldste hadde ofte med seg flere hjem hver dag. Det endte nesten med katastrofe hver gang. Jenta mi er veldig pliktoppfyllende og ble superstressa av besøk som ikke kunne oppføre seg iht hennes/våre regler. De har for lengst funnet både godteriskuffen og lager i kjelleren, de forsyner seg av skuffer og skap, begynner å lage mat, roter overalt uten å ville rydde etter seg, plager dyra våre etc. En gang ble det nesten brann! Til slutt måtte vi sette foten ned. Det er de samme jentene som kommer hit fortsatt, men en og en oppfører de seg ordentlig og det er hyggelig å ha besøk. Flere sammen girer de hverandre opp og det blir helt umulig for jenta mi å håndtere. Det er helt klart episoder der noen blir lei seg for å få nei, men jenta mi er flink til å observere dette og inviterer da vedkommende dagen etter. Anonymous poster hash: b66cd...adc
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Noen driver slik heromkring også. Vi slo oss sammen vi andre og ba ungene takke nei og heller motinvitere. Som regel gikk de bortskjemt unga sure hjem til seg selv alene, så vi sendte bare de voksene en sms om at når x, x og x er ute og leker sammen er det uaktuelt og splitte gjengen bare pga regide regler eller vrang vilje. Nå er x og x her, din x er også hjertelig velkommen! Det har også skjedd at ei venninne av min datter har vært på besøk hos ei tredje venninne, hvor min datter har ringt på og fått beskjed av de voksene eller ungen at hun ikke er velkommen inn. Da har den besøkende venninnen gått rett etterpå og heller kommet hit, hvor vi igjen har invitert den venninnen som sitter igjen alene. Vi har tre unger og praktiserer det samme for alle tre! Situasjonen har bedret seg betraktelig! Jeg nekter og la noen barn få et slikt ufint maktkort på sin hånd, for jammen har de lært og bruke det også og oppfører seg fy så ufyselige med og skifte mening om hvem de vil være med eller ikke frem og tilbake... ufint! Anonymous poster hash: e2122...735
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Vi har regel om kun en med hjem de dagene jeg jobber. Har fri to dager i uka og da er det fritt frem. Men er jeg på jobb er det kun en med hjem. Vi har tre barn og alle vil hele tiden ha med noen hjem. Særlig yngste på 9 er veldig populær i klassen og kan ofte kommer hjem med tre fire venninner. Blir det tøys da er det telefon på jobb med en gang og det orker jeg ikke. Derfor kun en med hjem. Anonymous poster hash: 76506...143
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Jeg er for å innkludere,og det lærer jeg 4 åringen her. Jeg er høysensitiv,og da liker jeg best å være sammen med en og en. Både da jeg var liten og nå. Men da var det heller jeg som ble /gjorde selv at jeg ble utelatt . Ikke tredjeparten,selvfølgelig. Så barn er ikke nødvendigvis slemme fordi de vil leke en og en. Men det kommer an på måten ting blir gjort/sagt. Anonymous poster hash: a57ab...280
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Jeg forstår ikke hvorfor de ikke vil være med mitt barn, hvordan de kan være så stygge. Å bruke et barn som nest best, og så stikke fra å la den "nest beste" være igjen alene. Og gjerne ha foreldrene sin velsignelse.Tenker at vi foreldre har en viktig oppgave her, å motivere og sette grenser. Heldigvis er det ikke regelen at det er slik for mine barn, men det er en jente i nabolaget som ofte har det slik, og det får ikke min datter være med på. Anonymous poster hash: 9228c...519
sug lut Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 hvis du er på shopping med to venninner har du valgt begge to selv. Det er overhodet ikke sammenliknbart. At man går på samme skole i samme klasse og med samme skolevei til samme tid er ikke et valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå