Gå til innhold

Hvem sitt ansvar. Vakt på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega skulle ta vakten min i morgen, men har blitt syk. Jeg har allerede proppet daen med planer og sjefen sier at vakten er mitt ansvar. Stemmer dette?

Anonymous poster hash: 9862f...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sjefen godkjent byttet eller har bare du og kollegaen avtalt at hun går?

Anonymous poster hash: 09e30...cf0

Skrevet

Ikke om byttet er godkjent av leder og ført inn i vaktplanen, da er det sjefens ansvar å finne vikar. Han kan beordre deg på jobb om det ikke finnes andre vikarer da, men når man beordres på jobb mener jeg man har krav på overtidslønn?

Skrevet

Ikke om byttet er godkjent av leder og ført inn i vaktplanen, da er det sjefens ansvar å finne vikar. Han kan beordre deg på jobb om det ikke finnes andre vikarer da, men når man beordres på jobb mener jeg man har krav på overtidslønn?

Beordring gir overtid kun dersom vakta utløser overtid i utgangspunktet.

Derfor det er då upopulært.

Skrevet

Hvis byttet er godkjent av sjefen, så er det sjefen sitt problem.

Anonymous poster hash: 60c1e...169
Skrevet

Ble stille fra hi.

Kanskje det ikke var et godkjent bytte? Da er det nok ditt ansvar å gå den vakta gitt...

Skrevet

Hadde lignende problemstilling i høst. Kollega hadde allerede jobbet vakten for meg, så ble jeg syk da jeg skulle jobbe hennes skift. Sjefen hadde godkjent dette muntlig, men ville ikke notere det i turnusprogrammet vårt. Derfor fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar da jeg ringte og sa jeg hadde omgangssyken. Måtte selv ringe rundt for å finne vikar, hvis det ikke gikk måtte jeg kommer og gjøre alternative oppgaver for å unngå smitte.

Helt horribelt. For det første var jeg knapt i stand til å ringe kollegaer, og å komme på jobb (i helsevesenet) med omgangssyke, det hører jo ikke hjemme noen plass. Heldigvis kunne hun jeg byttet med jobbe sitt opprinnelige skift, og jeg måtte jobbe en annen vakt for henne.

Sjefen hadde jo godkjent byttet muntlig, men nå skjønner jeg hvorfor de ikke vil offisielt godta vaktbytte, de vil ikke ha noe ansvar...

Anonymous poster hash: 1ee40...c37
Skrevet

Jeg ringte sjefen og hun fikset det uten noe om og men. Så det ble jeg veldig glad for, men nå vet jeg iallfall hvordan reglene er til en evt. annen gang.

Takk for svar :)

HI

Skrevet

Hadde lignende problemstilling i høst. Kollega hadde allerede jobbet vakten for meg, så ble jeg syk da jeg skulle jobbe hennes skift. Sjefen hadde godkjent dette muntlig, men ville ikke notere det i turnusprogrammet vårt. Derfor fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar da jeg ringte og sa jeg hadde omgangssyken. Måtte selv ringe rundt for å finne vikar, hvis det ikke gikk måtte jeg kommer og gjøre alternative oppgaver for å unngå smitte.

Helt horribelt. For det første var jeg knapt i stand til å ringe kollegaer, og å komme på jobb (i helsevesenet) med omgangssyke, det hører jo ikke hjemme noen plass. Heldigvis kunne hun jeg byttet med jobbe sitt opprinnelige skift, og jeg måtte jobbe en annen vakt for henne.

Sjefen hadde jo godkjent byttet muntlig, men nå skjønner jeg hvorfor de ikke vil offisielt godta vaktbytte, de vil ikke ha noe ansvar...

Anonymous poster hash: 1ee40...c37

I ditt tilfelle ville det jo vært din kolleags ansvar siden det var hennes vakt opprinnelig.

Det var en merkelig sjef...

Skrevet

I ditt tilfelle ville det jo vært din kolleags ansvar siden det var hennes vakt opprinnelig.

Det var en merkelig sjef...

Kan hende det er derfor vi har så godt arbeidsmiljø 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...