Gå til innhold

Noen overvektige her som har født?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bmi på 34 før jeg ble gravid, er nå gravid i uke 36 og har gått opp 7 kg til nå.

Ble henvist til ekstra ultralyd pga høy bmi og var på sykehuset til ul sist uke da jeg var 35+5 uker på vei, babyen ble estimert til å være 2,5 kg da. Helt innenfor normalen sa legen. Hadde time til jordmor idag og symfysemålet mitt har stagnert litt, men ikke mye og ikke noe å bekymre seg for ifølge jordmor. Hun sa jeg ikke ville få noe kjempebaby, rundt 3,5 kg hvis jeg føder rundt termindato.

Kom hjem og ser jeg har fått ny time til ultralyd og ny vekstestimering når jeg er i uke 38. Ringte sykehuset og fikk snakket med legen. Hun sa da at overvektige har større sjangse til å få store barn og derfor tar de en ny vekstestimering i uke 38, er dette normalt? Babyen var jo helt innenfor normalen sist uke, jeg har gått opp 7 kg som er innenfor normalen iflg jm og lege og jordmor sa jo også at babyen min ikke blir en megababy utifra symfysemålet og vekstestimering.

Legen nevnte at bmi'en min nå er 36,6(siden jeg har gått opp 7 kg) og nevnte noe med fødsel om bmi over 40 og legge inn noe før fødsel(?) et eller annet med epidural/smertestillende skjønte ikke helt hva hun sa. Men så sa hun at jeg har jo født to ganger før så det var en fordel. Noen med lik bmi som meg som har født og skjønner hva legen mente? Ble det tatt noen ekstra forhåndsregler når dere fødte? Var det bare jordmor til stedet under fødsel eller lege også? Googlet litt, men det burde jeg kanskje ikke gjort for nå ser jeg jo for meg at det blir mye styr og greier..

Anonymous poster hash: c9964...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var en del kilo overvektig da jeg ble gravid. Over 30 i bmi. La på meg 12 kilo i sv skapet og fikk et barn på 3100g.

alt gikk helt fint :)

Anonymous poster hash: 8cf3d...c70

Skrevet

Jeg begynte med en bmi på 31 og da jeg fødte hadde jeg en bmi på 40 (!).  Første barn.

Fikk ingen ekstra ultralyd eller annen oppfølging annet enn glukosetest rundt uke 25. 

Ungen veide 3.9 ved fødsel, normal fødsel med lystgass som  smertelindring. 

Ble satt en kanyle(?) ting i hånda når jeg kom inn på føden i tilfelle noe gikk galt og det ble operasjon. Fikk inntrykk av at dette var normalt å gjøre med alle. Den ble ikke brukt. 

Er gravid igjen og har ikke hørt noe snakk om ekstra oppfølging. Heldige du :)  

Anonymous poster hash: 8cd17...789
Skrevet

Hadde BMI på 42. Ble lagt inn epidural på forhånd tilfelle det skulle ende med keisersnitt. Ble satt i gang for babyen hadde snudd seg sidelengs. De snudde den og tok vannet. Fødselen var hard men varte bare noen timer. Baby var 3875g så helt normal :)

Anonymous poster hash: cde4c...f19
Skrevet

Hvordan ellers skulle jeg få ut ungen hvis jeg ikke fødte den?

Hadde lystgass som smertelindring. Ingenting annet. Fikk veneflon kun for å få noe for å få fortgang på fødselen.

Anonymous poster hash: 4f6b9...b6c

Skrevet

Veide over 100 når jeg fødte . 3698 kg unge :)

Anonymous poster hash: 50f18...158

Skrevet

Veide over 100 når jeg fødte . 3698 kg unge :)

Gram iallefall 😂😂😂

Skrevet

Var overvektig alle gangene, første gang var jeg 113, andre gang 94, tredje gang 124. De veide hhv 2800, 3800 og 4800. Så strengt tatt burde unge nr 1 veid mer enn nr 2...

Anonymous poster hash: 5d1cf...1fc

Skrevet

Bmi over 40, ekstra ultralyder og samtale med anestesilege ang epidural. Fikk en på 3800g og 53 lang. Fikk også epidural men pressriene kom fort etter at den virket kanskje 5 min.

Fødte også for 3 år siden samme bmi, fikk også noen ekstra ultralyder for vekstestimering. Og estimert til 4200g ved termin. Fødte uken før og han var også 3800g

Anonymous poster hash: edf59...81f

Skrevet

Hvordan ellers skulle jeg få ut ungen hvis jeg ikke fødte den?

Hadde lystgass som smertelindring. Ingenting annet. Fikk veneflon kun for å få noe for å få fortgang på fødselen.

Anonymous poster hash: 4f6b9...b6c

Mente overvektige som allerede har født, ikke overvektige som er gravide pr idag liksom..

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...