Gå til innhold

Katten vifter med halen.... forstår ikke...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Katten er litt redd. Kjøpt fra dyrebeskyttelsen. Den er voksen, godt voksen. Jente tror jeg. Katten oppsøker meg, vil bli klappet, gnir seg inntill meg, står ved meg så lenge jeg klapper den - men det vifter litt forsiktig med halen. Trodde katter var sinte når de viftet med halen?? 

Katten er redd. Går jeg forbi den med lette skritt går ned nesten i "kne", liksom som den er redd. Den har bodd her 4 dager. Katten var mye mer kosen de aller første dagene. Den spiste HELE tiden...den spiser mye enda. Kjøpt et godt for som var veldig dyrt - så kanskje det var litt godt ;):) 

Hvordan går jeg katten trygg? Er det mulig? Tror noen ikke har vært greie mot den... Den løper ut nå jentene har besøk og det blir med "liv" i hus... kommer inn igjen med en gang besøkende har gått. 

Oppsøker meg hele tiden, men vil ikke sitte på fanget - kun sitte ved siden. Den maler når jeg klapper den... 

 

 

 

Uff... måtte kjappe meg å skrive før leggetid for jentene. Håper noen vet... jeg har ikke peiling på katt. Men har lest katter vifter med halen når de ikke er fornøyd... :( 



Anonymous poster hash: d69dc...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde katter før og de viftet med halen når de var sint eller misfornøyd med noe.

Fant dette: "Halen – Halen i været betyr at katten trives med situasjonen. Halen raskt opp og ned (vertikalt) når den passerer et menneske er en slags hilsen, noe i retning av vårt «Hei». En katt som logrer med halen (horisontalt) vil ikke leke. Tvert imot vil den ha andre individer lengre unna. Hvis ikke det skjer, kan den angripe. Om katten vifter med halen når man koser med den, så kan det hende katten har fått nok kos, og heller vil ligge i fred."

 

https://snl.no/katters_atferd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om katten er redd,usikker,irritert.Ta tiden til hjelp.Håper dere vil få en god kontakt.Jeg har jobbet på et hjelpesenter for dyr.Der fikk de bare tørrfor.Så skjønner pusen er veldig sulten.Skjem pusen bort.Den har ikke hatt det lett.



Anonymous poster hash: ee6fd...1a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten trenger tid, kan være det tar kort tid eller lang tid før den blir trygg. De fleste katter som kommer fra dyrevernsorganisasjoner har litt baggasje og det er ikke uvanlig at de blir stresset når de kommer til nye mennesker.

Dette kommer til Ålgård seg til :)

Noen katter ikke å ligge på fang eller bli bært, men de liker gjerne kos på andre måter, slik som du beskriver-ved å sitte ved siden av deg og bli kost med.

 

 

Anonymous poster hash: 3bc06...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare bruke tid da... får håpe den ikke skal være redd resten av livet... Prøvde gi den noe middagspølse, men ville heller ha tørrfor. Spiser helt vanvittig... Den er litt lubben, så kanskje vant med å spise mye. 

Det renner litt fra øynene og... er det vanlig? Litt "rødaktig".... 

HI



Anonymous poster hash: d69dc...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får bare bruke tid da... får håpe den ikke skal være redd resten av livet... Prøvde gi den noe middagspølse, men ville heller ha tørrfor. Spiser helt vanvittig... Den er litt lubben, så kanskje vant med å spise mye.

 

Det renner litt fra øynene og... er det vanlig? Litt "rødaktig"....

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Hvorfor i alle dager har du kjøpt katt når du ikke har peiling? Jeg tror ikke på deg, dyrebeskyttelsen selger ikke til helt uerfarne, og hvertfall ikke redde katter til et hjem med mye bråk og barn.

 

Anonymous poster hash: 8d77e...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager har du kjøpt katt når du ikke har peiling? Jeg tror ikke på deg, dyrebeskyttelsen selger ikke til helt uerfarne, og hvertfall ikke redde katter til et hjem med mye bråk og barn.Anonymous poster hash: 8d77e...0cf

Jo, de selger også til helt uerfarne. Jeg har selv jobbet frivillig hos forskjellige dyrevernsorganisasjoner, så dette VET jeg.

 

Når det gjelder øynene, så kan du koke litt vann som du avkjølt og vaske øynene til katten med, morgen og kveld. Hvis ikke dette hjelper, må du ta katten til veterinær og få øyedråper/salve til den.

 

Anonymous poster hash: 3bc06...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har du kjøpt katt når du ikke har peiling? Jeg tror ikke på deg, dyrebeskyttelsen selger ikke til helt uerfarne, og hvertfall ikke redde katter til et hjem med mye bråk og barn.

 

Anonymous poster hash: 8d77e...0cf

 

Bråk... det er jo et familiehjem. 

 

Høres ut som du misliker jeg kjøpte en katt... de var i allefall 20 katter til der oppe, jeg kunne velge og vrake. Jeg tok den som tok mest kontakt med meg. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi den middagspølse og ikke slipp den ut før det har gått fire uker. Mys med øynene når du snakker med den. Ikke vis det hvis du er usikker, send kjærlig energi til katten. En katt bør egentlig også tilvennes et og et rom i huset. 😻

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi den middagspølse og ikke slipp den ut før det har gått fire uker. Mys med øynene når du snakker med den. Ikke vis det hvis du er usikker, send kjærlig energi til katten. En katt bør egentlig også tilvennes et og et rom i huset.

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

 

Oi... jeg har gjort alt feil da... Den går ut og inn her. Men er kun i hagen foreløpig. Er kort tid ute, kanskje 10 minutter... ellers er den på i 1. etasje og 2. etasje. Nå sover den i sengen til den ene jenten min.... 

 

Vet ikke om jeg vil stenge katten inne på et rom nå... kjenner det blir vanskelig... Er du helt sikker på at det er lurt nå?

 

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oi... jeg har gjort alt feil da... Den går ut og inn her. Men er kun i hagen foreløpig. Er kort tid ute, kanskje 10 minutter... ellers er den på i 1. etasje og 2. etasje. Nå sover den i sengen til den ene jenten min....

 

Vet ikke om jeg vil stenge katten inne på et rom nå... kjenner det blir vanskelig... Er du helt sikker på at det er lurt nå?

 

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Nei, jeg ville kanskje ikke gjort det nå, men den kan forsvinne hvis du fortsetter å slippe den ut. "GPS'en" til katten er ikke innstilt før etter noen uker. 😊 Har den tissekassen inne? Kjøp litt våtfôr av god kvalitet og se om den vil ha det?

 

Det er ikke sikkert at katten egentlig er så utrygg, men det er kanskje litt for mye nytt på en gang. Veldig godt tegn at den maler.

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett "My cat from hell" på TLC. 😜 Dette lærte jeg:

 

Vifting med halen betyr at pus er overstimulert. Den har følsom kropp og lange stryk kan bli for mye, prøv feks heller å klø pus bare på kinnet om hun vifter med halen. Det kan hjelpe.

 

Utrygge katter blir redde om du bøyer deg over den. Prøv å få hyller etc som pusen kan sitte på i høyden. Om hun får overblikk blir hun tryggereå i rommet.

 

Anonymous poster hash: d6f60...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville kanskje ikke gjort det nå, men den kan forsvinne hvis du fortsetter å slippe den ut. "GPS'en" til katten er ikke innstilt før etter noen uker. Har den tissekassen inne? Kjøp litt våtfôr av god kvalitet og se om den vil ha det?

 

Det er ikke sikkert at katten egentlig er så utrygg, men det er kanskje litt for mye nytt på en gang. Veldig godt tegn at den maler.

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

 

Våtfor? Ok... har kjøpt noe "Canin-for", han spiser og drikker hele tiden. Må jeg ha bløtfor også? En gang til dagen da? Du virker som har peiling... Det har ikke jeg. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Våtfor? Ok... har kjøpt noe "Canin-for", han spiser og drikker hele tiden. Må jeg ha bløtfor også? En gang til dagen da? Du virker som har peiling... Det har ikke jeg.

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Du MÅ ikke ha det, men mange katter setter pris på det. Trenger ikke gi det hver dag, men som en godbit innimellom. Jeg gir til mine katter hver dag fordi de elsker det. 😊

 

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke ha det, men mange katter setter pris på det. Trenger ikke gi det hver dag, men som en godbit innimellom. Jeg gir til mine katter hver dag fordi de elsker det.

 

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

 

Hvilke våtfor anbefaler du? :)

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilke våtfor anbefaler du? :)

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

Applaws, Bozita e.l er bra mat. Det spørs hvor mye penger du vil legge i det. Sjekk litt på animail.no😊 Ofte er det ulikt hva katter liker også, så det lønner seg å prøve seg litt frem. Ikke gi katten menneskemat, det er for salt, men den kan spise ren fisk eller kylling uten krydder. Eller evt en eggeplomme😊

 

Anonymous poster hash: ca4c7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage et lite "hus" til katten, et eget sted den kan få være litt i fred. Gjerne litt bortgjemt eller i høyden slik at den kan føle seg trygg?

 

Anonymous poster hash: a0ead...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er veldig kresen og vil ikke ha noe særlig annet enn tørrfor. Utenom Gourmet Perle med fisk, den elsker hun. http://www.123levert.no/image/dyremat/katt/36573-36573.jpg

Men det er ikke noe jeg anbefaler å gi hver dag. Her får hun det i blant, og blir superlykkelig hver gang. Til daglig er et godt tørrfor veldig fint.

 

At den ikke vil sitte på fanget trenger ikke å bety at det er noe galt, det er kanskje bare sånn den er. Ikke alle katter er like kosete. Min katt er 16 og jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene hun har ligget i fanget mitt. Men hun elsker kos på hennes premisser, det vil si når hun ligger ved siden av meg. At den maler er jo et tydelig tegn på at den er fornøyd. At den vifter med halen samtidig kan bety at den er usikker og litt på vakt, ikke gjør noen brå bevegelser.

 

Pass på at den har plasser inne hvor den kan gjemme seg litt bort og være i fred. Katter liker å følge med og ha oversikt, så en plass i vinduskarmen så den kan kikke ut er fint.

 

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart at du ikke har fått beskjed om at hun må være inne en god stund fremover og hvilket kjønn det er. Jeg regner med at den er sterilisert og id merket siden den kommer fra dyrebeskyttelsen.



Anonymous poster hash: 343ed...1a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bråk... det er jo et familiehjem.

 

Høres ut som du misliker jeg kjøpte en katt... de var i allefall 20 katter til der oppe, jeg kunne velge og vrake. Jeg tok den som tok mest kontakt med meg.

 

HI

 

Anonymous poster hash: d69dc...4e6

At det var mange katter der betyr likevel ikke at DU har noe å by et kjæledyr.

 

Anonymous poster hash: 6f367...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at du er flink, at du bryr deg om å lære, viser at du kommer til åbli en flott kattemamma.

Veldig fint av deg å adoptere en voksen pus, det erveldig mange pauser som trenger et hjem!

 

Noen tips:

Lengre øyekontakt kan ses som en utfordring, men prøv å blinke saakte til pus, og se deretter vekk. det er en vennlig hilsen som betyr at du liker den. Blinker pus tilbake har du fått et "kattekyss"

 

Du trenger ikke gi våtfor hver dag, men katter anser god mat som en gave, som er med å bygge bånd mellom dere. Det finnes også kattesnop for spesielle anledninger.

 

Ha et par plasser litt i høyden der pus kan ligge og slappe av,legg feks et teppe oppå en kommode eller sett fram ei pappeske.

 

Klapp eller klø pus med små bevegelser, feks kløing bak øret og strykibg rundt hodet. Gni hendene dine inntil pusekinnene, der har de luktkjertler.

 

Viser pus magen er det et tegn på at den stoler på deg, men vær forsiktig med å klappe den på magen, da dette er et veldig instinktivt sensitivt område.

 

Hvis pus slikker deg, betyr det at den anser deg som familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den spiser mye og ofte kan du jo regulere dette ved å ikke ha mat framme til den hele tiden. Om den er frisk og ikke underernært så trenger den jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...