Gå til innhold

Bytte av vakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem. Jeg hadde egentlig en vakt i julen som jeg har byttet bort med en kollega for mange måneder siden. Dette byttet har vært godkjent av ledelsen, og jeg har allerede jobbet inn vaktbyttet. Nå kan plutselig ikke vedkommende jobbe likevel da det plutselig ble barselspermisjon for vedkommende (far). Nå sier sjefen at det er mitt ansvar å finne noen til denne vakten. Er det det? Det synes jeg høres veldig urimelig ut. Jeg vet ikke om noen som kan ta den, og skal jeg ta den selv, må jeg bryte opp juleferien og bestille nytt fly hjem.

(Ps, skjedde noe feil så det ble opprettet to to emner. Vet ikke hva som skjedd. Fint om moderator kan slette dem)

Anonymous poster hash: beb42...d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vaktbyttet lagt inn elektronisk i turnusen? Hvis det er det, og i tillegg godkjent av ledelsen, hadde ikke dette vært noe problem for deg hadde du jobbet på min arbeidsplass. Da hadde det blitt arbeidsgiver sitt problem å skaffe vikar.

Du sier i tillegg at du allerede har jobbet inn vakta, da synes jeg det er rart at du blir beordret til å jobbe.

Først ville jeg tatt en ordentlig prat med sjefen slik han forstår at dette skaper urimelige problemer for deg. Hvis du ikke når frem, ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt.

Skrevet

Byttet er elektronisk godkjent i turnusen, ja. Problemet er at det ikke finnes vikarer. Jeg har allerede dratt på ferie. Finnes det noe jeg kan vise til skriftlig?

Skrevet

Byttet er elektronisk godkjent i turnusen, ja. Problemet er at det ikke finnes vikarer. Jeg har allerede dratt på ferie. Finnes det noe jeg kan vise til skriftlig?

Jeg mener at dette er en klar sak. Det er ikke ditt problem så lenge det ligger inn i turnus. Vet ikke om det finnes regler på det, men det er ihvertfall sedvane her.

Ville tatt en telefon til lønns-og personalseksjonen. Ev til lederen et nivå over.

Skrevet

Høres pussig ut 😱 Ingen vits å bytte for å reise bort da jo...enn om den du bytter med blir syk? Hos oss (sykehus) er bytte et bytte og ledelsen som må skaffe folk og evt beordre noen hvis det blir aktuelt.

Anonymous poster hash: ef3b8...d08

Skrevet

Så lenge byttet er godkjent av ledelse er det sånn at han som har permisjon (i dette tilfellet) er eier" av vakta. Da må arbeidsgiver leie inn for ham, det blir da "perm"-vikar. Hvis du skal gå vakta blir du vikar for ham.

Sjefen kan sikkert beordre deg til dette, men i dette tilfellet er det slett oppførsel av arbeidsgiver. Høres ut som han prøver å skyve sitt ansvar over på deg.

Skrevet

Så lenge byttet er gjort elektronisk og ledelsen har godkjent det, er det ledelsens problem. Det hadde jeg ikke gitt meg på. God ferie!

Skrevet

Dette er godkjent fra ledelsen så det er ikke ditt problem.

Her må sjefen jobbe selv hvis han ikke finner noen andre.

Men skjønner at det er vanskelig å stå på ditt når sjefen beordrer deg tilbake.

Uansett må du ikke finne på å bestille nytt fly og avbryte juleferien.

Skrevet

Han har foreløpig ikke beordret meg tilbake. Jeg har bare fått beskjed om at jeg har ansvar for å dekke den vakten, noe jeg mener er helt urimelig. Nei, jeg har ingen planer om å bestille noe fly før jeg faktisk blir beordret, og da skal jeg i tilfelle ha overtidsbetalt for den vakten. Sjefen hadde aldri tatt vakten selv, det er han ikke oppdatert nok for.

Skrevet

Tror sjefen din må sette seg inn i dette her, merkelig at h*n skal ha deg til å skaffe vikar for å dekke vakten når turnus allerede er dekket:o

Anonymous poster hash: a53a9...46a

Skrevet

Ikke ditt ansvar, du har jobbet den vakten du skal..

Anonymous poster hash: e5b14...caf

Skrevet

Jeg tror ikke det står noe i lovene om jobbytte, men det kan stå noe i tariffavtalen. Sjekk der og eventuelt med tillitsvalgte hvilke rettigheter du har her. Det kan hende dette er ditt problem.

Anonymous poster hash: b230a...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...