Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #1 Skrevet 19. desember 2016 Skulle hvis han kunne valgt selv aldri snakket om økonomi. Mener at hvis vi reiser på ferie og han betaler, så er dette hemmelig. Hvis jeg får låne penger til å gå til tannlegen så er dette hemmelig. Hvis han kjøper seg ny bil hos forhandler med min bil som innbytte og min mor f.eks lurer på hvor bilen min er, så kan jeg bare si at "samboer har kjøpt den av meg" hvis hun da spør "hvorfor det?" så skal jeg svare henne "det skal du bare drite i og hvis du absolutt skal vite hvorfor kan du spørre ham selv. Seriøst? hva er farlig med å fortelle sin egen mor at samboer kjøpte seg ny bil og de kunne ta min i innbytte noe som passet meg ypperlig fordi jeg ville selge den. Jeg SKJØNNER det virkelig ikke. Noen andre som kanskje kan forklare meg bedre hva som er problemet, enn det han gjør? Han sier bare at ingen har noe som helst med hans økonomi å gjøre. Vi har vært sammen i flere år og har 1 barn sammen. Temaet økonomi har alltid vært betent, men dette som kom frem i dag synes jeg er helt ekstremt Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #2 Skrevet 19. desember 2016 Seriøst, hvorfor deler du økonomi med en slik mann? Fikk du penger for bilen din da den ble byttet inn? Eller fikk du en eierandel i nybilen? Den mannen virker så ustabil når det kommer til økonomi at min første tanke er at han skjuler noe for deg. Og den språkbruken han mener du skal bruke mot din mor - hadde vært nok til at jeg mistet respekten for ham, fordi han tydligvis ikke har respekt for andre. Veldig usunt forhold. Anonymous poster hash: f5d89...aaf
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #3 Skrevet 19. desember 2016 Det med bilen har ikke skjedd enda, men mulig at en forhandler kan ta den i innbytte når han skal kjøpe seg ny bil. Jeg ble bare veldig sjokkert over de tingene han sa nå, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Har flyttet meg ut på sofaen, orker ikke å sove med ham i natt Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #4 Skrevet 19. desember 2016 Det med bilen har ikke skjedd enda, men mulig at en forhandler kan ta den i innbytte når han skal kjøpe seg ny bil. Jeg ble bare veldig sjokkert over de tingene han sa nå, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Har flyttet meg ut på sofaen, orker ikke å sove med ham i natt Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Hvis du skal la din bil gå som innbytte så må du sørge for at du får pengene bilen din er verdt. Eller at dere begge står som eier i den nye bilen. Noe sier meg at han ikke vil gå med på det, kanskje si at bilen jo er til familien og at dere alle nyter godt av det, han tar hovedbelastningen med billån osv. Jeg hadde ikke stolt på den mannen, økonomi har tydeligvis vært et problem hele veien, og han blir visst ikke bedre. Og de holdningene hans. Dere har barn sammen. Få ham med i parterapi. Vil han ikke så bør du vurdere hele forholdet. Han virker å manipulere deg med de kommentarene han kommer med. Anonymous poster hash: f5d89...aaf
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #5 Skrevet 19. desember 2016 Bilen min er belånt med det de tar den i innbytte med, så han skal ikke betale meg noe hvis vi hadde gjort det på den måten. Bare enklere for meg å bli kvitt den på den måten, så han hjelper meg samtidig som han får den bilen han vil ha. Og, vi har vært i parterapi, med rundt 12-13 timer tilsammen siden februar. Enkelte ting har blitt bedre, men så har det kommet nye ting. Han går nå alene, og hvis det ikke hjelper, må vi gå hver til vårt. Men dette som kom nå i kveld, skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Synes bare det er ekstremt uforståelig. Kanskje vi rett og slett bare er for ulike til at ting noensinne kan fungere normalt. Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #6 Skrevet 19. desember 2016 Tabuområder skaper ikke et godt forhold. Anonymous poster hash: 8fd28...ce7
Nyttårs barn Skrevet 19. desember 2016 #7 Skrevet 19. desember 2016 (endret) Er ikke alle som synes at økonomi er noe man snakker åpent om. Hadde en utenlandsk kollega for noen år siden som syntes det var uhørt at folk f.eks spurte hva de hadde gitt for huset sitt. Når det er sagt så høres mannen din litt paranoid ut. Endret 19. desember 2016 av Nyttårs barn
Appelsinpiken Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 Slik er mannen min også. Og ikke bare når det gjelder økonomi. Jeg bare ser på han, og svarer "jeg er jente, jeg deler ting" Han skjønner ikke hvorfor vi "legger oss borti" andres farger på kjøkkenet, eller type bil eller... The list goes on
prekæs Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 Hvis du har en bil i ditt navn og du gir verdien av bilen til samboer for at han skal kjøpe seg en bil i sitt navn, så har du verken bil eller verdien av den ved brudd. Du gir mao ikke samboer bilen din med mindre den nye bilen står i ditt navn. Skjønner? Du har som samboer ingen rettigheter til hans eiendeler ved brudd, selv om du har bidradd med penger.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 Bilen min er belånt med det de tar den i innbytte med, så han skal ikke betale meg noe hvis vi hadde gjort det på den måten. Bare enklere for meg å bli kvitt den på den måten, så han hjelper meg samtidig som han får den bilen han vil ha. Og, vi har vært i parterapi, med rundt 12-13 timer tilsammen siden februar. Enkelte ting har blitt bedre, men så har det kommet nye ting. Han går nå alene, og hvis det ikke hjelper, må vi gå hver til vårt. Men dette som kom nå i kveld, skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Synes bare det er ekstremt uforståelig. Kanskje vi rett og slett bare er for ulike til at ting noensinne kan fungere normalt. Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Det er jo ikke innbytte av bil da Anonymous poster hash: 91a8e...bb2
Mostly Harmless Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Skjønte ikke helt det med bilen. Skal summen han får i innbytte for din bil gå til å betale ned billånet ditt? Ellers er vel de pengene tapt for din del, og han vil holde hele bilhandelen skjult for at ingen skal stille spørsmål ved det. Ellers tenker jeg det er unødvendig at du skal gå rundt og "skryte" av at han spanderer ferie eller låner deg penger dersom det gjør ham utilpass, men det er ingen grunn til at du skal måtte være ufin mot din mor. Bilhandelen angår deg også, så der kan han ikke forlange at du lyver eller tåkelegger bare fordi han vil det. Da får han heller kjøpe bil selv uten å involvere deg og din bil, og så kan han selv fortelle folk at de bare kan drite i hva den kostet.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Bilen min er belånt med det de tar den i innbytte med, så han skal ikke betale meg noe hvis vi hadde gjort det på den måten. Bare enklere for meg å bli kvitt den på den måten, så han hjelper meg samtidig som han får den bilen han vil ha. Og, vi har vært i parterapi, med rundt 12-13 timer tilsammen siden februar. Enkelte ting har blitt bedre, men så har det kommet nye ting. Han går nå alene, og hvis det ikke hjelper, må vi gå hver til vårt. Men dette som kom nå i kveld, skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til. Synes bare det er ekstremt uforståelig. Kanskje vi rett og slett bare er for ulike til at ting noensinne kan fungere normalt.Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Men hvis du ikke får pengene fra innbyttet til å betale billånet, så sitter jo du igjen med billånet uten bil? Hvordan skal det hjelpe han? Han får jo ikke billigere bil da? Anonymous poster hash: 9bb62...e6d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 Han får ikke billigere bil nei. Jeg skal selge bilen min uansett. Det er lettere å bli kvitt den hvis en forhandler kan ta den i innbytte + mellomlegg, kontra det å bare selge den. En forhandler gir ofte bedre pris på bilen når man kjøper en ny bil hos de. La oss si at det er 170 000 i lån på bilen. De tar bilen min for 170 000, altså går jeg i 0. Min samboer betaler de 170 000, + mellomlegg opp til den nye bilen. Han får ikke bilen noe billigere, men det er snakk om å bruke 400 000 på en arbeidsbil. Det er lettere å godta hvis min bil blir solgt i samme slengen. Det er ikke snakk om å gå å skryte om å låne penger, min bestevenninne vet at jeg ikke har mye penger. Hvis jeg forteller at jeg skal fikse tenner for 15 000 så er det normalt for henne å spørre om hvordan jeg skal få betalt det. Og det at det da ikke er lov til å si at jeg får låne pengene av min samboer synes jeg er helt merkelig. Så da skal jeg i følge ham enten lyve for min bestevenninne eller si "det kan du bare drite i" Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 Han får ikke billigere bil nei. Jeg skal selge bilen min uansett. Det er lettere å bli kvitt den hvis en forhandler kan ta den i innbytte + mellomlegg, kontra det å bare selge den. En forhandler gir ofte bedre pris på bilen når man kjøper en ny bil hos de. La oss si at det er 170 000 i lån på bilen. De tar bilen min for 170 000, altså går jeg i 0. Min samboer betaler de 170 000, + mellomlegg opp til den nye bilen. Han får ikke bilen noe billigere, men det er snakk om å bruke 400 000 på en arbeidsbil. Det er lettere å godta hvis min bil blir solgt i samme slengen. Det er ikke snakk om å gå å skryte om å låne penger, min bestevenninne vet at jeg ikke har mye penger. Hvis jeg forteller at jeg skal fikse tenner for 15 000 så er det normalt for henne å spørre om hvordan jeg skal få betalt det. Og det at det da ikke er lov til å si at jeg får låne pengene av min samboer synes jeg er helt merkelig. Så da skal jeg i følge ham enten lyve for min bestevenninne eller si "det kan du bare drite i" Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Skal han ta over lånet ditt da? Eller betale deg 170 000 så du får betalt det ned? Eller skal dere ikke gjøre noe i forhold til lånet, det står fremdeles på deg og nybilen på han? Anonymous poster hash: 78ebb...62a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 Han får ikke billigere bil nei. Jeg skal selge bilen min uansett. Det er lettere å bli kvitt den hvis en forhandler kan ta den i innbytte + mellomlegg, kontra det å bare selge den. En forhandler gir ofte bedre pris på bilen når man kjøper en ny bil hos de. La oss si at det er 170 000 i lån på bilen. De tar bilen min for 170 000, altså går jeg i 0. Min samboer betaler de 170 000, + mellomlegg opp til den nye bilen. Han får ikke bilen noe billigere, men det er snakk om å bruke 400 000 på en arbeidsbil. Det er lettere å godta hvis min bil blir solgt i samme slengen. Det er ikke snakk om å gå å skryte om å låne penger, min bestevenninne vet at jeg ikke har mye penger. Hvis jeg forteller at jeg skal fikse tenner for 15 000 så er det normalt for henne å spørre om hvordan jeg skal få betalt det. Og det at det da ikke er lov til å si at jeg får låne pengene av min samboer synes jeg er helt merkelig. Så da skal jeg i følge ham enten lyve for min bestevenninne eller si "det kan du bare drite i" Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Han er jo idiot hvis han trur han kan legge munnkurv på deg. Anonymous poster hash: 8fd28...ce7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 Skal han ta over lånet ditt da? Eller betale deg 170 000 så du får betalt det ned? Eller skal dere ikke gjøre noe i forhold til lånet, det står fremdeles på deg og nybilen på han? Anonymous poster hash: 78ebb...62a Da må de 170 000 for min bil betales inn på mitt lån slik at det blir slettet da bilen ikke kan selges med heftelse Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 Jeg skal snakke med ham etterpå, skjønner virkelig ikke hva problemet er. Han mener at jeg har vært klar over at han mener disse tingene fordi han har sagt at økonomi er privat og han ikke er interessert i at andre skal vite hva han tjener. Og det er helt greit. Men for meg er ikke det ensbetydende med at jeg ikke får lov til å fortelle min egen mor engang at han hadde kjøpt ny bil og de hadde tatt min bil i innbytte hvis hun hadde spurt hvor bilen min ble av hen. Og det ville hun ha spurt om. Jeg ser ikke poenget i å skulle lyve for henne eller unnlate å fortelle hele sannheten. Jeg har et veldig fint forhold til min mor og det har også han. Så det er liksom ikke pga det. Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Browncoat Skrevet 19. desember 2016 #18 Skrevet 19. desember 2016 Jeg skal snakke med ham etterpå, skjønner virkelig ikke hva problemet er. Han mener at jeg har vært klar over at han mener disse tingene fordi han har sagt at økonomi er privat og han ikke er interessert i at andre skal vite hva han tjener. Og det er helt greit. Men for meg er ikke det ensbetydende med at jeg ikke får lov til å fortelle min egen mor engang at han hadde kjøpt ny bil og de hadde tatt min bil i innbytte hvis hun hadde spurt hvor bilen min ble av hen. Og det ville hun ha spurt om. Jeg ser ikke poenget i å skulle lyve for henne eller unnlate å fortelle hele sannheten. Jeg har et veldig fint forhold til min mor og det har også han. Så det er liksom ikke pga det. Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Akkurat det med bilen ser jeg ikke helt hvordan funker eller hvorfor du skal si at de har tatt din bil i innbytte mot en ny bil til samboer. Slik du sier det så gjør du det bare sånn fordi det er den enkleste måten å bli kvitt din bil på. Det mest riktige vil være å si at den ble solgt for å betale ned lånet, for det er vel det som skjer i praksis? Ved innbytte av bil så er det vel sånn at forhandleren får den gamle bilen mot at den nye blir litt billigere, og det er slikt "innbytte" i den sammenhengen vanligvis vil bli tolket. Men her så sier du at det ikke har noen innvirkning på det samboer må betale for sin bil, det blir bare for å betale ned det som står igjen på ditt lån, dvs hans nye bil og din gamle bil har ikke noe med hverandre å gjøre. Samtalen kan gå f.eks. slik: Mor: hva har skjedd med bilen din, da? Du: Jeg solgte den (ev. leverte den inn til forhandler) og betalte ned lånet, det ble litt dyrt. Mor: Men trenger du ikke bil da? Du: Samboer har kjøpt ny bil så da får jeg låne den hvis det trengs. Hva er galt med dette? Hvis du samtalen i stedet går slik, som du tenker: Mor: hva har skjedd med bilen din, da? Du: jeg byttet den inn slik at samboer fikk kjøpt seg ny bil og jeg betalt ned lånet på den. Da sitter nok mor igjen med et inntrykk av du har betalt deler av bilen til samboeren din, noe du sier ikke er tilfelle. Og det vil nok bli mer naturlig for henne å begynne å spørre om denne nye bilen som hun da tenker at du er eller burde vært medeier i.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #19 Skrevet 19. desember 2016 Hvis mamma hadde spurt meg hvor bilen min ble av, så ser jeg ikke problemet med å fortelle henne sannheten. Er det jeg ikke skjønner. Selvfølgelig kan jeg velge å ordlegge meg annerledes for å skjule at han har hjulpet meg, men jeg skjønner ikke hva som er farlig med at folk vet at han kjøpte en bil og at forhandler tok min i innbytte slik at jeg ble kvitt mitt lån. Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #20 Skrevet 19. desember 2016 Hvis mamma hadde spurt meg hvor bilen min ble av, så ser jeg ikke problemet med å fortelle henne sannheten. Er det jeg ikke skjønner. Selvfølgelig kan jeg velge å ordlegge meg annerledes for å skjule at han har hjulpet meg, men jeg skjønner ikke hva som er farlig med at folk vet at han kjøpte en bil og at forhandler tok min i innbytte slik at jeg ble kvitt mitt lån. Anonymous poster hash: 4019c...0a3 rettelse: hva er farlig med at min MOR vet dette? Og hvorfor skal han bli sur for at jeg forteller min egen mor sannheten? Anonymous poster hash: 4019c...0a3
Browncoat Skrevet 19. desember 2016 #21 Skrevet 19. desember 2016 Hvis mamma hadde spurt meg hvor bilen min ble av, så ser jeg ikke problemet med å fortelle henne sannheten. Er det jeg ikke skjønner. Selvfølgelig kan jeg velge å ordlegge meg annerledes for å skjule at han har hjulpet meg, men jeg skjønner ikke hva som er farlig med at folk vet at han kjøpte en bil og at forhandler tok min i innbytte slik at jeg ble kvitt mitt lån. Anonymous poster hash: 4019c...0a3 rettelse: hva er farlig med at min MOR vet dette? Og hvorfor skal han bli sur for at jeg forteller min egen mor sannheten? Anonymous poster hash: 4019c...0a3 Fordi folk vil sannsynligvis anta at du har vært med på å finansiere hans bil, eventuelt utnyttet deg. Det er jeg ikke så sikker på selv egentlig, man får vel vanligvis mer penger for å selge en bil enn å bytte den inn? Og det er jo litt rart at bilen er verdt nøyaktig samme sum som det du har igjen på lånet. Håper du har undersøkt dette ordentlig selv. Men sånn tilbake til poenget, jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg å beskrive prosessen så nøyaktig for hvordan du ble kvitt bilen din. Bare si at du har solgt den / levert den inn til forhandler for å betale ned lånet. Å si at den ble byttet inn er litt misvisende i denne situasjonen og enten så sitter de igjen med inntrykket av at han har lurt deg, eller så blir det masse spørsmål om hvordan prosessen har foregått, blant annet hva den nye bilen kostet, hva betalte han, hva fikk du igjen for din bil osv. Kanskje han bare er mer privat enn deg og ikke er komfortabel med å at du legger ut om hans økonomi til dine venner og familie, så enkelt. Kan du ikke bare respektere det?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #22 Skrevet 19. desember 2016 For meg er det uforståelig at du ikke skjønner din samboers behov for at hans økonomi ikke er noe du burde plapre i vei om til dine venninner og slekt..? Det er tydelig at du er en litt løs kanon når det gjelder privat informasjon så din samboer er nok litt føre var. Jeg forstår godt at han ikke vil at du skal fortelle og snakke om hans økonomi til folk. Hvorfor skal du det? Eksemplene dine er jo virkelig dårlige. Hvorfor MÅ du fortelle din venninne at du låner penger av din samboer til tannlegeregningen?? Jeg syns det høres ut som om du er en sånn som ikke holder ekteskapelige ting innenfor ekteskapet men betror venninner og mor alt mulig som egentlig er kun deg og din samboers private informasjon. Anonymous poster hash: 2e486...3d7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #23 Skrevet 19. desember 2016 Fordi folk vil sannsynligvis anta at du har vært med på å finansiere hans bil, eventuelt utnyttet deg. Det er jeg ikke så sikker på selv egentlig, man får vel vanligvis mer penger for å selge en bil enn å bytte den inn? Og det er jo litt rart at bilen er verdt nøyaktig samme sum som det du har igjen på lånet. Håper du har undersøkt dette ordentlig selv. Men sånn tilbake til poenget, jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg å beskrive prosessen så nøyaktig for hvordan du ble kvitt bilen din. Bare si at du har solgt den / levert den inn til forhandler for å betale ned lånet. Å si at den ble byttet inn er litt misvisende i denne situasjonen og enten så sitter de igjen med inntrykket av at han har lurt deg, eller så blir det masse spørsmål om hvordan prosessen har foregått, blant annet hva den nye bilen kostet, hva betalte han, hva fikk du igjen for din bil osv. Kanskje han bare er mer privat enn deg og ikke er komfortabel med å at du legger ut om hans økonomi til dine venner og familie, så enkelt. Kan du ikke bare respektere det? Jeg blir heller ikke helt klok på dette "innbyttet" du snakker om... Sikker på at ikke du fortsatt blir sittende med 170 000 i lån, mens samboeren din får sin nye bil delfinansiert av din bil? Har han 170 000 å gi deg til nedbetaling av lånet? Eller må han ta opp lån for å betale ned ditt lån? I såfall ser jeg ikke poenget med dette innbyttet, man kan vel ikke bare ta opp et lån på 170 000 uten sikkerhet i noe heller, skal han refinansiere huset (deres hus?) for å få penger til å nedbetale ditt lån? Eller skal han ta opp forbrukslån? Noe lukter ikke helt riktig her... Kan det være en grunn til at han ønsker dere skal være så hemmelighetsfulle rundt dette..? Anonymous poster hash: 78ebb...62a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #24 Skrevet 19. desember 2016 Har du like mye lån på bilen som det bilen er verdt, Hi? Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket med en uavhengig forhandler hva de er villige til å gi for bilen din. Hele opplegget virker veldig pussig - enig med hun over som sier at noe ikke lukter riktig her. Gjør dine egne undersøkelser ang. verdien av din egen bil. Lag også en skriftlig avtale med samboer, for i prinsippet så må han gi deg et gjeldsbrev eller gå med på å ta over ditt lån (og da må dere jo snakke med banken). En mann som er så sær som det han er når det kommer til økonomi, han hadde jeg ikke stolt på kom til å betale deg pengene. Hvordan han han tenkt å overføre pengene til deg? Du må sikre deg selv slik at du har en skriftlig avtale med ham og også en dato om når du skal ha pengene for bilen på din konto. Hvis du ikke gjør det risikerer du at han bare må vente til neste måned... eller neste år en gang.... Du bør også sjekke med din bank opp mot lånet du har. Du er ansvarlig for billånet du har tatt opp. Og få for all del en skriftlig avtale med samboer om dette om dere gjør det på den måten du skisserer. Få på forhånd også en uavhengig vurdering av bilens verdi av en helt annen bilforhandler (uten at din samboer vet om det). Om samboer ikke vil gi deg en skriftlig kontrakt om at han må betale deg bilens verdi innen dato xx.xx.xx, da kan du rett og slett ikke la ham bruke bilen som innbytte. Det virker på det du skrev et sted at samboer skal kjøpe arbeidsbil, men vil ha en dyrere bil enn han ellers ville kunnet kjøpe - og at det "tar seg bedre ut" når han legger inn en bil i innbytte. Den argumentasjonen stinker. Hvem ser det "bedre" ut for? Har han egentlig penger for å betale deg? Og om han har pengene, kommer han til å betale deg? Og om han betaler deg, vil han gjøre det til avtalt tid? Med hele sin framferd gir han et inntrykk av en person jeg ikke ville stolt på! Og du sier han respekterer din mot - tull! Da hadde han ikke bedt deg svare henne så stygt! Rimelig sikker på at du blir manipulert av denne mannen. Ikke bli overrasket om du plutselig sitter med sammen lånet, men ingen bil. Har du ingen skriftlig og bindende avtale med ham da så kan du bare takke deg selv. Anonymous poster hash: f5d89...aaf
Superdolly Skrevet 19. desember 2016 #25 Skrevet 19. desember 2016 Har du like mye lån på bilen som det bilen er verdt, Hi? Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket med en uavhengig forhandler hva de er villige til å gi for bilen din. Hele opplegget virker veldig pussig - enig med hun over som sier at noe ikke lukter riktig her. Gjør dine egne undersøkelser ang. verdien av din egen bil. Lag også en skriftlig avtale med samboer, for i prinsippet så må han gi deg et gjeldsbrev eller gå med på å ta over ditt lån (og da må dere jo snakke med banken). En mann som er så sær som det han er når det kommer til økonomi, han hadde jeg ikke stolt på kom til å betale deg pengene. Hvordan han han tenkt å overføre pengene til deg? Du må sikre deg selv slik at du har en skriftlig avtale med ham og også en dato om når du skal ha pengene for bilen på din konto. Hvis du ikke gjør det risikerer du at han bare må vente til neste måned... eller neste år en gang.... Du bør også sjekke med din bank opp mot lånet du har. Du er ansvarlig for billånet du har tatt opp. Og få for all del en skriftlig avtale med samboer om dette om dere gjør det på den måten du skisserer. Få på forhånd også en uavhengig vurdering av bilens verdi av en helt annen bilforhandler (uten at din samboer vet om det). Om samboer ikke vil gi deg en skriftlig kontrakt om at han må betale deg bilens verdi innen dato xx.xx.xx, da kan du rett og slett ikke la ham bruke bilen som innbytte. Det virker på det du skrev et sted at samboer skal kjøpe arbeidsbil, men vil ha en dyrere bil enn han ellers ville kunnet kjøpe - og at det "tar seg bedre ut" når han legger inn en bil i innbytte. Den argumentasjonen stinker. Hvem ser det "bedre" ut for? Har han egentlig penger for å betale deg? Og om han har pengene, kommer han til å betale deg? Og om han betaler deg, vil han gjøre det til avtalt tid? Med hele sin framferd gir han et inntrykk av en person jeg ikke ville stolt på! Og du sier han respekterer din mot - tull! Da hadde han ikke bedt deg svare henne så stygt! Rimelig sikker på at du blir manipulert av denne mannen. Ikke bli overrasket om du plutselig sitter med sammen lånet, men ingen bil. Har du ingen skriftlig og bindende avtale med ham da så kan du bare takke deg selv. Anonymous poster hash: f5d89...aaf Jeg er veldig enig i dette. Sørg for en skriftlig avtale så du ikke ender opp med lån, men uten bil og uten eierskap i den nye bilen. Hele greia høres veldig merkelig ut for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå