Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Hun går i 2.klasse. hun har mange venner,både gutter og jenter. Hun er flink på skolen,ligger innenfor det normale. Lærere skryter av at hun er pliktoppfyllende og grei. Men - hun vil ikke på skolen. Hun føler hun ikke passer inn, er redd for å gjøre feil, redd for at hun ikke har fått med seg beskjeder (f. Eks at de andre vet hva de skal gjøre i timen, mens hun ikke har fått det med seg. Eller at de andre vet at drt skal være brannøvelse, men det vet ikke hun) Hun er redd for at det skal skje en ulykke på skolen, i form av at noen skader seg ved ett uhell eller at noen skal være slemme med andre. (Dytte de osv) Jeg tror hun ønsker å være en "falk". En som hr oversikt over alt som skjer. Men det er vanskelig og hun føler at hun svikter eller ikke er god nok. Hun er også en som fort kan "sladre" Om læreren har sagt de skal skrive med blyanten og "per" skriver med en farge, sier hun ifra. Hun sier alltid ifra på en ydmyk og forsiktig måte, men uansett. Den nye læreren hr også presisert klart og tydelig at ALLE skal passe på seg selv og ikke bry seg så veldig om hva andre gjør. Dette var en av de første reglene den nye læreren hadde innført i klassen etter at hun kom for noen uker siden... Så.... hva gjør jeg med dette???? Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Høres ut som hun sliter med selvtilliten/ utrygg og trygger seg av rutiner/ orden rundt seg. Søk artikler etc om hvordan styrke barnets selvtillit? Anonymous poster hash: 241a9...1db
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Dytter... Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Virre Vips Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Begynn å gjør "feil". - Oi, i dag glemte mamma å kjøpe middag - hva gjør vi nå? Jo - da går vi ut å spiser. Jaja, det er lov å gjøre feil. Og, når hun gjør "feil", glemmer noe etc så la det gå. "glemte du gymtøyet, ikke noe å gjøre med det - skal vi leke hytte med sofaputene, mens vi blåser i gjøre leksene til i morgen?" Bryt litt opp, og øv på å ikke ha kontroll, ikke gjøre alt rett og være spontane.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Jeg tror jeg hadde kontaktet helsesøster på skolen for å få råd. Det høres nesten ut som en form for angst. Hun er redd for negative ting som KAN skje, og vil helst unngå å være der disse tingene kan skje. Om hun får være hjemme oftere og oftere, fordi hun ikke vil/tør å dra på skolen, så kan hun fort utvikle angst for ting i hjemmet/rundt dere i familien. Hun kan for eksempel frykte at noe skal skje deg eller pappaen noe mens dere er på jobb (hun har ikke kontroll der), eller at dere skal bli syke etc. Det er viktig å ta tak i dette før det utvikler seg! Helsesøster eller fastlege kan hjelpe. Lykke til. Anonymous poster hash: 52521...2d5
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Jeg tror jeg hadde kontaktet helsesøster på skolen for å få råd. Det høres nesten ut som en form for angst. Hun er redd for negative ting som KAN skje, og vil helst unngå å være der disse tingene kan skje. Om hun får være hjemme oftere og oftere, fordi hun ikke vil/tør å dra på skolen, så kan hun fort utvikle angst for ting i hjemmet/rundt dere i familien. Hun kan for eksempel frykte at noe skal skje deg eller pappaen noe mens dere er på jobb (hun har ikke kontroll der), eller at dere skal bli syke etc. Det er viktig å ta tak i dette før det utvikler seg! Helsesøster eller fastlege kan hjelpe. Lykke til. Anonymous poster hash: 52521...2d5 Hun hr allerede uttrykt at hun er redd det skal skje noe med oss... små, små tegn som jeg ser nå. Hun kan ikke sove borte lenger. Det kunne hun før. Nå gråter hun og vil hjem,for hun savner meg. Skal ringe skolen/helsesøster i morgen! Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Hun går i 2.klasse. hun har mange venner,både gutter og jenter. Hun er flink på skolen,ligger innenfor det normale. Lærere skryter av at hun er pliktoppfyllende og grei. Men - hun vil ikke på skolen. Hun føler hun ikke passer inn, er redd for å gjøre feil, redd for at hun ikke har fått med seg beskjeder (f. Eks at de andre vet hva de skal gjøre i timen, mens hun ikke har fått det med seg. Eller at de andre vet at drt skal være brannøvelse, men det vet ikke hun) Hun er redd for at det skal skje en ulykke på skolen, i form av at noen skader seg ved ett uhell eller at noen skal være slemme med andre. (Dytte de osv) Jeg tror hun ønsker å være en "falk". En som hr oversikt over alt som skjer. Men det er vanskelig og hun føler at hun svikter eller ikke er god nok. Hun er også en som fort kan "sladre" Om læreren har sagt de skal skrive med blyanten og "per" skriver med en farge, sier hun ifra. Hun sier alltid ifra på en ydmyk og forsiktig måte, men uansett. Den nye læreren hr også presisert klart og tydelig at ALLE skal passe på seg selv og ikke bry seg så veldig om hva andre gjør. Dette var en av de første reglene den nye læreren hadde innført i klassen etter at hun kom for noen uker siden... Så.... hva gjør jeg med dette???? Anonymous poster hash: 1cfbf...34e Høres ut som skolevegring? Kan være mange grunner til det, men ta det opp med helsesøster, helsestasjon, ppt, el. Anonymous poster hash: 534cb...907
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Lav selvtillit? Lav selvfølelse? Prestasjonsangst? Det første jeg tenkte var prestasjonsangst. Men jo mer jeg leser det du skriver så høres det ut som om hun har en eskalerende tvangspreget atferd? Anonymous poster hash: 43584...ab8
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 Min datter er mye større, men har fått diagnosen skolevegring. Fått god oppfølging av skolen og ppt. Ta kontakt med helsesøster for hjelp! Anonymous poster hash: 5f724...c7e
Yellow Brick Road Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 Min datter er mye større, men har fått diagnosen skolevegring. Fått god oppfølging av skolen og ppt. Ta kontakt med helsesøster for hjelp! Anonymous poster hash: 5f724...c7e Skolevegring er ingen diagnose, det er symptom. Det er årsaken som må taes tak i, enten den er alvorlig eller vanskelig å behandle eller noe mye enklere som er lettere å gjøre noe med. HI, Angst ligger ofte bak skolevegring og angst fører ofte til et kontrollbehov hos barnet. Barnet kan selvfølgelig ha angst uten å få skolevegring også. Men uansett høres det ut som at datteren din sliter. Ta kontakt med skolen og / eller helsesøster sånn at dere kan få hjelp videre. Jo fortere man kan få tatt tak, jo bedre er det. Og skulle det vise seg at det ikke er noe alvorlig, at det bare er en periode hun er inne i, så er det jo bare å puste lettet ut.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 Snakker med mannen min om dette nå, og kom på ett pr episoder til. Hun skulle til ei venninne, men bråstopp midt i gården. Hun begynte å hylgrine, og sa at hun fikk "tanker i hodet" Når hun var hjemme ville hun til venninnen, men når hun vr hos venninnen ville hun være hjemme. Dette skjedde to ganger. Den andre gangen gjaldt det butikken. Hun viste ikke om hun ville være med eller ikke. Hun fikk "tanker i hode igjen. Herregud - hbordan kan jeg ha oversett dette???? 😣🙈😔😢 Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 Snakker med mannen min om dette nå, og kom på ett pr episoder til. Hun skulle til ei venninne, men bråstopp midt i gården. Hun begynte å hylgrine, og sa at hun fikk "tanker i hodet" Når hun var hjemme ville hun til venninnen, men når hun vr hos venninnen ville hun være hjemme. Dette skjedde to ganger. Den andre gangen gjaldt det butikken. Hun viste ikke om hun ville være med eller ikke. Hun fikk "tanker i hode igjen. Herregud - hbordan kan jeg ha oversett dette???? 😣🙈😔😢 Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e Samtidig så er hun en standhaftig liten jente med stå-på vilje som ikke ligner grisen! På skolen er hun bare "flink jente". Men hjemme er det tampong i gulvet, stenging med døren og alt av følelser. Også mye latter og kos. Rett og slett hele pakka... Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 Samtidig så er hun en standhaftig liten jente med stå-på vilje som ikke ligner grisen! På skolen er hun bare "flink jente". Men hjemme er det tampong i gulvet, stenging med døren og alt av følelser. Også mye latter og kos. Rett og slett hele pakka... Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e Tramping! Ikke tampong 😂😂😂 Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #14 Skrevet 18. desember 2016 Sånn er min datter også. Jeg kontaktet helsesøster som tar henne inn til samtaler ved jevne mellomrom. De snakker mye om at det er lov å gjøre feil og jobber med hvordan hun tenker i ulike situasjoner. Hun føler det er godt å snakke med helsesøster og det har begynt å hjelpe. Anonymous poster hash: cc5cf...67e
Elisun Skrevet 18. desember 2016 #15 Skrevet 18. desember 2016 Oii. Vi har det litt likt. Min andre klassing har plutselig begynt litt sånn ig. Vil helst være med meg, kan grine på sfo, vanskelig for å sove osv. Hun sier også at noe skjer i hode som hun ikke vet hva er...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 Oii. Vi har det litt likt. Min andre klassing har plutselig begynt litt sånn ig. Vil helst være med meg, kan grine på sfo, vanskelig for å sove osv. Hun sier også at noe skjer i hode som hun ikke vet hva er... Akkurat som min datter 🙈 Skal ringe helsesøster i dag. Hi Anonymous poster hash: 1cfbf...34e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 Det har litt med alderen å gjøre også. I 7-8 års alderen oppdager de at verden ikke er så trygg og liten som de følte den var da de gikk i barnehagen. Gikk gjennom litt av det samme i fjor med min 2 klassing. Hun turde ikke gå ut alene, være alene hjemme, sove hos andre osv. Vi har trygget, pushet litt og trøstet. Nå går hun i 3 kl og er blitt mye "tøffere". Funnet "sin plass" på skolen og blitt tryggere på hele situasjonen. Anonymous poster hash: 84b60...e02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå