Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Som maser om å få ting. Hva gjør/sier dere? Har en 12 åring som maser om å få gamingpc til 12000kr. Jeg blir gal snart!!!! Har sagt til'n at jeg ikke har råd, men han bare fortsetter... gir meg tips eller gode råd, vær så snill før jeg havner på galehus. Anonymous poster hash: 672ea...e14
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Min 13-åring maser ikke noe. Hadde han gjort det, hadde jeg sagt at dersom han fortsatte med en slik oppførsel, fikk han nok svært lite. Så voksne barn skal ikke mase om ting. Det må de læres opp til. Anonymous poster hash: d995b...2f4
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Min 13-åring maser ikke noe. Hadde han gjort det, hadde jeg sagt at dersom han fortsatte med en slik oppførsel, fikk han nok svært lite. Så voksne barn skal ikke mase om ting. Det må de læres opp til. Anonymous poster hash: d995b...2f4 Hvordan lærer han opp til det? Skjønner at jeg har gjort mye feil og mye av det er min skyld. Kan du gir meg tips hvordan eller hva jeg skal si til han? Anonymous poster hash: 672ea...e14
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Mine på 11 og 12 maser heller aldri. Vet ikke om det ligger i personlighet eller oppdragelse (eller en blanding), men vi har alltid vært klare på at nei betyr nei. Vi er ellers ja-mennesker, og sier ja til det vi kan si ja til, men selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Anonymous poster hash: 2ccbe...38d
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Hvordan lærer han opp til det? Skjønner at jeg har gjort mye feil og mye av det er min skyld. Kan du gir meg tips hvordan eller hva jeg skal si til han? Anonymous poster hash: 672ea...e14 Du må jo bare si at det ikke er greit å mase om ditt og datt. "Da blir ikke jula hyggelig, og fortsetter du med dette får du ikke noe særlig. "Dersom hun/han fortsetter så gjennomfører du det. (Det er viktig.) Er det noe du ikke har råd til må du forklare det tydelig for barnet, og si at det kan ønske seg noe annet. Mine barn ønsker seg jo både ny telefon og datamaskin, men jeg har fortalt at det har vi ikke råd til og de kan fint klare seg med dem de har. Så da vet de at de ikke kan forvente seg disse tingene, og må ønske seg noe annet om de skal få noe de har lyst på. Om de ikke ønsker seg noe, så kan du jo gi gavekort eller kjøpe noe de trenger. Anonymous poster hash: d995b...2f4
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Du må jo bare si at det ikke er greit å mase om ditt og datt. "Da blir ikke jula hyggelig, og fortsetter du med dette får du ikke noe særlig. "Dersom hun/han fortsetter så gjennomfører du det. (Det er viktig.) Er det noe du ikke har råd til må du forklare det tydelig for barnet, og si at det kan ønske seg noe annet. Mine barn ønsker seg jo både ny telefon og datamaskin, men jeg har fortalt at det har vi ikke råd til og de kan fint klare seg med dem de har. Så da vet de at de ikke kan forvente seg disse tingene, og må ønske seg noe annet om de skal få noe de har lyst på. Om de ikke ønsker seg noe, så kan du jo gi gavekort eller kjøpe noe de trenger. Anonymous poster hash: d995b...2f4 Takk for svar. Har prøvd å si til'n flere ganger, men skjønner at jeg må være sterk. Anonymous poster hash: 672ea...e14
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Sier enkelt og greit at nei, det får han ikke av meg, men at han kan spare. Vi har funnet ut hvor mye penger han har mulighet til å få av meg i lommepenger, til bursdager og jul, og hvor mange år han må spare for å få råd til den. Da må han ikke bruke en krone på noe annet. Han skjønner da verdien av penger og at man faktisk må jobbe for å få noe sånt. Alt de maser om å få til vanlig (gaming PC er så usannsynlig at de noengang kommer til å få av meg så de har sluttet å mase) sier jeg at de kan ønske seg. Anonymous poster hash: 0e0af...69e
Anyne Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 Gi beskjed om at det er uaktuelt å få noe så dyrt av deg, men at han kan spare lommepenger og tjene penger på småjobber og dermed kjøpe den selv.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 Gutten min på12 ønsker seg og gamingpc, men han maser ikke. Jeg har gitt klar beskjed at han ikke får en slik pc til jul, så slipper han bli skuffet på julaften! Kjøp en lommebok til han. Lag en liste over hvordan han kan tjene penger hjemme: (feks støvsuge tapp og gang kr 5, klippe plen kr 10, måke snø kr 20, gå med flaskepant så fårhan panten osv). Det finnes vel en app som er for sparing også? Så når han har spart 12000kr kan han kjøpe den! Anonymous poster hash: ea4f0...e9b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 Min 12-åring maser heller ikke. Han skjønne ri hvert fall ganske fort hva som er realistisk og ikke-realistisk å lnske seg/be om. Vet ikke om det har med oppdragelsen å gjøre, for jeg kan faktisk være ganske ettergivende og inkonsekvent, men det har heldigvis ikke hatt negativ innvirkning på ham på den måten i hvert fall. Men du kan jo si at han kan begynne å spare til det selv. Han kan gjhøre oppdrag for deg, hjelpe besteforeldrene med ting, lufte hunder for naboene osv. Så du du si at hvis han klarer å tjene så og så mye, kan du bidra med resten. Anonymous poster hash: b7d2d...240
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Min datter ønsket seg i Phone 7. Sa det var helt uaktuelt at hun fikk det da hun har iPhone 6 som fungerer. Sa at hun kan heller ønske seg penger så kan hun kjøpe selv. Hun har allerede spart opp 4000. Og hun får penger av de fleste til jul. Hun har også tatt på seg en liten jobb. Hun tjener penger på og handle og gå tur med hunden til en eldre dame. Be han om og spare opp selv. Da får de en viss ide om hvor meninger det er. Anonymous poster hash: fcf11...77f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Han har vel erfart at det lønner seg å mase, du har gitt etter før så han regner med at bare han maser nok kommer du til å gi etter nå også? Min 12 (snart 13) åring ønsker seg også gaming-pc, men han maser ikke, han sparer. Storebror kjøpte seg for konfirmasjonspengene, så lillebror er temmelig misunnelig. Så han sparer iherdig og håper han slipper vente helt til han blir konformert om to år Anonymous poster hash: 736dc...83a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 Har tre barn på 5,10 og 13 år. De maser aldri om noe. Hadde de gjort det så hadde de aldri fått den tingen de maste om i allefall. Anonymous poster hash: 9855b...49b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 Da gir du han jobber. Be han gå til naboene og spørre om de trenger hjelp til måking, gressklipping, små-handling, maling, osv. Så ser han jo hvor mye man må jobbe for å kjøpe så dyre ting. Samtidig får han ønske seg penger til bursdag. Alt må spares. Ville også sagt at han kan bare glemme at du skal kjøpe den pc til han. Om han fortsetter å mase, kan han se bort ifra andre ting også. For mas er ikke greit! Anonymous poster hash: 7102e...d89
Nullstress;) Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 Når han blir 13 kan han begynne å jobbe. Sønnen min selger vg hver lørdag. Tjener ca 250 kr hver gang. Det er på salg av 25 aviser.
Lykke~liten Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 Hva med å lære han at ting koster penger? Spør om han vil spare til det selv? Gi han penger til jul? Be han ønske seg penger av besteforeldre Osv. Blir det ikke nok kan han ønske seg penger igjen til bursdag. Kanskje han da selv ser hvor mye 12000 er og føler litt mestring med å klare å spare selv?
Plutselig_gravid Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 Jeg har fire barn. Eldstemann på 13 år maser og gnåler om å få ting (som en gamingpc). Han tar ikke et nei for et nei. Har aldri gjort det. Enda er vi konsekvent. Det er utrolig slitsomt.Han har heller aldri klart å spare til noe som helst. Penger han får mellom hendene forsvinner på spontankjøp. Som skolebrød eller noe han har lyst på der og da. Ting må liksom skje med en gang, i det sekundet han tenker på det han vil ha/gjøre. De tre andre barna maser aldri om noe som helst og er rå på sparing. Og de er yngre enn han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå