Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Jeg jobber med et prosjekt som vår øverste eder også er med i, men ikke så aktivt som meg. Min nærmeste leder er ikke med i det direkte og vekt derfor lite om det. På denne arbeidsplassen hersker det en uskreven regel om at det ikke er "lov" å kommunisere med øverste leder direkte. Akkurat her skaper det et problem fordi nærmeste leder ikke kjenner prosjektet ut og inn, derfor blir det en del misforståelser når han skal videreformidle begge veier. Når disse misforståelsene skjer, er det jeg som må stå for dem. Jeg har blant annet fått unøyaktige instrukser slik at retningslinjer ikke ble fulgt (jeg har ikke tilgang på retningslinjene). Jeg ønsker å kunne snakke med øverste leder direkte, men er redd for at det skal bli tatt ille opp og slå tilbake på meg. Jeg har alt gjort en blemme og sendt øverste leder en mail direkte i startfasen, det slo meg ikke at det skulle via en mellomleder som ikke satt i denne prosjektgruppen. Da ble jeg satt på plass og fikk aldri svar på spørsmålet jeg stilte. Hvordan fungere slikt på deres arbeidsplasser? Anonymous poster hash: 66131...a4c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Jeg kommuniserer aldri med øverste leder (i mitt tilfelle en direktør). Unntaket er selvfølgelig når øverste leder med med i eller leder et prosjekt som jeg jobber i. Det er jo helt naturlig at prosjektrelatert snakker med hverandre og ikke vi andre ledere som ikke er med i prosjektet! Å ikke ha tilgang til retningslinjene høres jo veldig uprofesjonelt ut. Hvordan kan man følge retningslinjer man ikke har tilgang på? Så kommer det selvsagt an på hva du skal spørre øverste leder om. Er det et spørsmål som KUN han/hun kan svare på? Hva med de andre prosjektdeltakerne - hvorfor kan ingen av de svare? Hvorfor ikke sende spørsmålet ut til alle deltakerne i prosjektet? Å gå direkte til en leder i en virksomhet, som egentlig ikke er så veldig involvert i prosjektet, med et spørsmål relatert til ett bestemt prosjekt, høres,its snodig ut. Hos oss involveres aller en prosjektgruppe i diskusjoner og problemstillinger. Sammen finner vi de beste løsningene. Spørsmål blir sendt hele gruppen slik at alle kan komme med innspill! Anonymous poster hash: 1274f...cb6
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Jeg kommuniserer aldri med øverste leder (i mitt tilfelle en direktør). Unntaket er selvfølgelig når øverste leder med med i eller leder et prosjekt som jeg jobber i. Det er jo helt naturlig at prosjektrelatert snakker med hverandre og ikke vi andre ledere som ikke er med i prosjektet! Å ikke ha tilgang til retningslinjene høres jo veldig uprofesjonelt ut. Hvordan kan man følge retningslinjer man ikke har tilgang på? Så kommer det selvsagt an på hva du skal spørre øverste leder om. Er det et spørsmål som KUN han/hun kan svare på? Hva med de andre prosjektdeltakerne - hvorfor kan ingen av de svare? Hvorfor ikke sende spørsmålet ut til alle deltakerne i prosjektet? Å gå direkte til en leder i en virksomhet, som egentlig ikke er så veldig involvert i prosjektet, med et spørsmål relatert til ett bestemt prosjekt, høres,its snodig ut. Hos oss involveres aller en prosjektgruppe i diskusjoner og problemstillinger. Sammen finner vi de beste løsningene. Spørsmål blir sendt hele gruppen slik at alle kan komme med innspill! Anonymous poster hash: 1274f...cb6 Enkelte ting må hele veien opp til øverste leder for å godkjennes. Problemet er at han "godkjenner" på grunnlag av det mellomleder videreformidler, men når det er misforstått eller unøyaktig gjengitt er det ikke alltid øverste leder tenker at han har godkjent det vi har bedt om. Diskusjoner etc. foregår slik du sier. Anonymous poster hash: 66131...a4c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Vanligvis må vi følge linjen, men hvis direktøren er prosjekteier eller leder for styringsgruppen, og jeg er prosjektleder, kan jeg snakke direkte med henne. Deres organisering høres uvanlig og uhensiktsmessig ut. Er du prosjektlederen? Hvem er prosjekteier? Har dere styringsgruppe? Anonymous poster hash: 2fb12...8b2
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 I prosjekter er det prosjektlinjen som gjelder. I vanlig arbeid er det din egen linje som gjelder. Det betyr at du kommuniserer med prosjektleder, prosjekteier eller prosjektgruppen når det gjelder ting i prosjektet. Hvis sjefen din tror at prosjektting skal gå via han, har han misforstått. Jeg jobber med slike problemstillinger til daglig. Anonymous poster hash: d93a6...a46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå