Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Har en gutt på snart 3 år. Sen språklig, sier en del ord og det er det. Er to språklig. Han er også vært en del motorsik forsinket, tatt en del igjen men fortsatt noe han henger etter med. Ppt har nettopp startet på utredning. Flere der ute med samme som kan trøste meg med at ting vil falle på plass.🤔 Anonymous poster hash: 07d0f...604
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 At det tar lengre tid med språket for tospråkelige barn er helt vanlig. Ang motorikk er det store variasjoner. Jeg kjenner flere barn som har vært litt sene, f.eks ikke gått før de var 19 mnd uten at noe er i veien og de har hatt normal utvikling videre, så det behøver ikke nødvendigvis å bety noe eller vedvare. Men det kan også være tidlige tegn på forskjellige tilstander og detfor er det viktig at det utredes og følges opp hvis et barn viser tegn til forsinkelser. Det er også viktig for å evt kunne funne de beste måtene og støtte og hjelpe barnet til å komme videre i utviklingen selvom det ikke er noe som feiler barnet.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Når man er tospråklig er det helt normalt at man henger litt etter språklig. Og så må jeg jo si at barn generelt utvikler seg så forskjellig. Han kan være litt treig bare eller kanskje det viser seg å være et problem. Kanskje løsner alt av seg selv i løpet av kort tid. Uansett er det KJEMPEBRA at ppt har kommet på banen slik at man kan legge til rette for han. Det er enda mye som kan gjøres før han begynner på skolen. Forresten så henger det motoriske sammen med det språklige. Veldig mange av barna som sliter språklig har også et eller annet problem knyttet til det motoriske. Om det skulle vise seg at han har et mer alvorlig språklig problem, så går det bra det også. Jeg har en sønn som har forsinket språkutvikling. Han går på skolen nå. Det manglende språket er liksom bare en del av ham og har alltid vært det. Han klarer seg likevel godt på skolen, både faglig og sosialt. Han har hatt spesialpedagogisk og logopedisk hjelp siden barnehagen og vil ha behov for det i flere år til (mest sannsynlig). Jeg prøver å bare være positiv og tenke at det er ikke det verste problemet han har. Det kunne vært så mye verre, ikke sant? Og så trøster jeg meg med at han snakker da rent til konfirmasjonen okke som. Det ordner seg nok for barnet ditt også HI Anonymous poster hash: ba30b...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå