Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Ser mye her inne om Syria, syriske flyktninger, hva kan man gjøre for syrerene... Er engasjementet bare en motesak? Hva med feks Jemen, hvor det dør et barn hvert 10.minutt? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krig/millioner-sulter-i-jemen-naa-er-det-full-stans-i-hveteimporten/a/23874864/ Anonymous poster hash: 7731b...0f8
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tror du har et poeng, det er en form for motesak. Bare det at ingen har kommentert denne tråden på over to timer sier litt. I Jemen er åtte av ti barn underernærte - det er en komplett katastrofe ikke bare for disse, men også for fremtidige generasjoner der. Hvert tiende minutt dør et barn av sult. Syria får det meste av oppmerksomheten. Men ser vi på de som ble evakuerte fra Aleppo i dag så meldte WHO at nesten ingen av dem var underernærte. Det er flott at de er blitt evakuerte, og ingen tvil om at de må ha levd i et frykthelvete innestengt i en by som ble så bombet. Likevel, de har ikke sultet ihjel. I Jemen er 19 millioner i fare for å sulte ihjel, WHO har bare fått inn hjelpetiltak til en million. Mye av problemet i Jemen er jo det å få inn mat til folk. Men ser man på tallene fra i fjor, hvor mange færre WHO ville kunne hjelpe i nærområder pga. mindre støtte fra f.eks. land som Norge - fordi hjelpetiltak til flyktningene som kom til Norge blir omdefinert til bistandspenger og ergo brukes i Norge og langt mindre i landene som trenger det. Jeg la ut beregniner som viste dette tydelig og var skeptisk til å bruke så mye penger på de som tross alt var priveligerte og ikke de som trengte det mest (for all del, jeg unner dem hjelpen de har fått, men det var ikke de som var mest trengende). Men jeg tror det er mye som spiller inn. En bisarr motesak, "nærhet" til de som lider (det er enklere å få medfølelse for personer i nød som banker på døren vår enn personer i et land mange ikke en gang vet hvor ligger...), media, og også storpolitikk og økonomi. Jemen er trolig det verste tilfellet av nød i verden i dag. Og får bare en bitteliten brøkdel av oppmerksomheten sammenlignet med f.eks. Syriastriden. Det er veldig, veldig feil! Anonymous poster hash: 5f5e0...ede
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #3 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tror ikke det. Jeg tror de som bryr seg om Syria også er de som bryr seg om Jemen og andre katastrofeområder, samt helse og oppvekstvilkår for barn, jenters utdanning, dyrevelferd, rusmisbrukere etc, men man må nødvendigvis vite om krisene for å engasjere seg. Jeg følger mange humanitære organisasjoner på Facebook og Instagram, men må si at Jemen og Syria engasjerer ekstra nå, på grunn av de prekære situasjonene der nå, og selvfølgelig på grunn av dekningen i media. Samtidig synes jeg det er grusomt (skjønt på en annen skala) med barn som gruer seg til jul på grunn av foreldres alkoholinntak og vold. Anonymous poster hash: 03c73...044
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #4 Skrevet 17. desember 2016 Handler ikke om "mote". Det handler om 1) dimensjoner - vi snakker om den største humanitære katastrofen etter 1945, med 5 millioner på flukt og enda mange flerecenm det som internt fordrevne - og 2) nyhetsflow. Selv om teknologien hjelper oss, er noen land mer utilgjengelige og nyhetene derfra blir bremset. Noen har interesse av å bremse dem (f eks de styrtrike Emiratene og Saudi) og har også muligheten. I en krig er sannheten det første dødsoffer. Anonymous poster hash: 9de63...87e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #5 Skrevet 17. desember 2016 Det er Jemen som er den største humanitære katastrofen, ikke Syria. Det er desverre slik at den som roper høyest er den som får hjelp. Anonymous poster hash: 0d6c9...64d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #6 Skrevet 17. desember 2016 Det er Jemen som er den største humanitære katastrofen, ikke Syria. Det er desverre slik at den som roper høyest er den som får hjelp. Anonymous poster hash: 0d6c9...64d "Roper høyest" Altså? Du mener at det "ropes" fra syriske krigsofre? Er du ikke riktig klok? Anonymous poster hash: 9de63...87e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 Det er Jemen som er den største humanitære katastrofen, ikke Syria. Det er desverre slik at den som roper høyest er den som får hjelp. Anonymous poster hash: 0d6c9...64d Jeg må innrømme at jeg også kunne være tilbøyelig til å være så frekk og rope litt hvis jeg var sperret inne med mine barn og mange andre i en bygning som ble beskutt. Sikkert skamløst av meg. Anonymous poster hash: 03c73...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå