Gå til innhold

Samisk barnetv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som ser på det?

Her i huset kan de godt se filmer uten å skjønne språket, så det ligger ikke der, men samisk barnetv har aldri fenget noen av ungene. Det er jo stort sett stygge figurer med all verdens skumle grimaser og alt er brunt og trist. Er det en kulturting som gjør at dette fenger den samiske befolkningen?

Anonymous poster hash: 9b5f2...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer oppriktig på om samiske barn liker samisk barnetv? I mine (og barna mines) øyne er det bare et virvar av uforståelig handling.

Anonymous poster hash: 1ef13...a2f

Skrevet

Samisk Barne-TV er utrolig viktig i arbeidet med å bevare de ulike samiske språkene som morsmål. De skal også ivareta samisk kulturarv iform av sagn, eventyr og tradisjoner. Mye produseres på lavbudsjett av distriktskontorer og kan selvfølgelig ikke måle seg med dyre BBC- eller sentrale NRK-produksjoner. Men jeg antar de også ønsker å være en motvekt til glossy kommersielle programmer og presentere et alternativ. Kanskje hadde det vært mindre brunt i dine øyne om du hadde forstått språket...? ;-)

Skrevet

Samisk Barne-TV er utrolig viktig i arbeidet med å bevare de ulike samiske språkene som morsmål. De skal også ivareta samisk kulturarv iform av sagn, eventyr og tradisjoner. Mye produseres på lavbudsjett av distriktskontorer og kan selvfølgelig ikke måle seg med dyre BBC- eller sentrale NRK-produksjoner. Men jeg antar de også ønsker å være en motvekt til glossy kommersielle programmer og presentere et alternativ. Kanskje hadde det vært mindre brunt i dine øyne om du hadde forstått språket...? ;-)

Ja, meget mulig, men jeg ser da andre serier som er tekstet. Jeg skjønner absolutt viktigheten av å bevare samisk kultur, men dette fenger ingen av ungene mine så mitt spørsmål er om det fenger målgruppen som vel hovedsakelig er samiske barn? Er det gjenkjennbart for dem og lar de seg engasjere?

Det hjelper ikke med de beste intensjoner om målgruppen svikter.

Hi

Anonymous poster hash: 9b5f2...c00

Skrevet

Mine unger synes samisk barne tv er fryktelig kjedelig. Tror ikke det har noe med språket å gjøre...

Anonymous poster hash: a2467...86b

Skrevet

Min datter som liker å se på det.

Anonymous poster hash: b5b89...4f0

Skrevet

Min datter liker samisk barnetv.

Hun skjønner ikke ett pøkk, men elsker å se på.

Hun er 8 år nå, har bestandig likt det. Hadde håpet hun skulle plukke opp noen samiske fraser, men hun har vist arvet spåkøret til mora...

Anonymous poster hash: e7dda...408

Skrevet

Min sønn har heller ikke sansen.

Som liten så jeg med stor glede både finsk, tyrkisk, gresk og serbokroatisk (!) barne-TV på SVT1. Hadde sikkert noe med begrenset tilbud å gjøre 😊

Synes imidlertid at samisk barne-TV er skikkelig pussige saker ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...