Gå til innhold

Forkjølelse og matlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skikkelig forkjølet. Egentlig hadde jeg tenkt å lage brente mandler i dag. Er det greit i forhold til smitte?

Forkjølelse smitter jo med dråpesmitte og ved berøring. Noe smittestoff må jeg regne med at det blir på maten, men når den ikke skal spises på noen dager overlever vel ikke viruset på mat og ikke smitter det via fordøyelsen heller?

Er det egentlig noen rasjonell grunn til å unngå å lage mat når man er forkjøpet?

Anonymous poster hash: 9b8b6...e66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge forkjølelsesvirus overlever på brente mandler.

Jeg pleier å tenke sånn at det vi skal spise selv innad i familien, kan jeg godt lage selv om jeg er forkjøla (holder selvsagt normal hygiene og lar være å nyse i grytene, altså!). Maten blir jo varmebehandlet og det er uansett vanskelig å unngå å dele bakterier oss imellom.

Men selv om det er lite sannsynlig at det er virus og bakterier igjen på mandlene, tror jeg faktisk at jeg ville ha ventet til jeg var rimelig frisk. Det er liksom noe med det å skulle servere sjuka si til andre, hvis du skjønner.

Men jeg pleier å bli veldig neseforkjøla, nyser i ett sett, og nesa renner i ett sett. Så jeg er jo en vandrende virusbombe når jeg er sjuk. Hvis man er litt sånn 'hoster litt om natta-forkjøla', så tenker jeg at det ikke er så farlig.

Skrevet

Jeg er skikkelig forkjølet. Egentlig hadde jeg tenkt å lage brente mandler i dag. Er det greit i forhold til smitte?

Forkjølelse smitter jo med dråpesmitte og ved berøring. Noe smittestoff må jeg regne med at det blir på maten, men når den ikke skal spises på noen dager overlever vel ikke viruset på mat og ikke smitter det via fordøyelsen heller?

Er det egentlig noen rasjonell grunn til å unngå å lage mat når man er forkjøpet?

Anonymous poster hash: 9b8b6...e66

Man kan jo ikke sulte selv om man er forkjølet, man må jo ha mat

Anonymous poster hash: 9b5a8...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...