Gå til innhold

Hjelp, jeg får ikke i meg mat! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt et par mnd nå med særdeles dårlig matlyst, noe som i følge legen min skyldes depresjon. Nå er det helt krise. Jeg greier ikke få i meg noen ting, ikke en halv yoghurt en gang uten å reagere med kvalme eller at jeg får skikkelig vondt i magen og må rett på do. De fysiske kreftene blir stadig mindre, og jeg føler meg helt elendig. Jeg orker ikke lenger lufte hunden eller leke med ungene. Jeg vil spise, men får det ikke til! Kjenner nesten aldri at jeg er sulten, og blir mett av en liten kjeks...

Så derfor håpet jeg at noen har noen gode tips til meg. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg prøve å spise? Vil bare bli "normal" igjen...

Anonymous poster hash: cf7ea...bbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du drar til legen. Næring må du ha og for å bli "normal" i hodet så må hjernen din ha nok til å fungere optimalt. Ring og bestill legetime nå.

Anonymous poster hash: 2088f...849
Skrevet

Prøv forresten litt flytende også, smoothie o.l. Det er kjempeviktig å få satt i gang med normal spising så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 2088f...849
Skrevet

du reagerer fysisk med kvalme og må lpe rett på do fordi du har spist for lite over tid. Det er lite legen din kan hjelpe deg med annet enn å råde deg til å spise og drikke og tips deg om næringsdrikke du kan få kjøpt på apoteket. De finnes i mange ulike smaker og noen er gode, du får i deg fullverdig kost med 4-6 stk i løpet av dagen. Volumet er lite, spesielt hvis du kjøper compact. 

Det legen derimot kan bidra med er å se deg, lytte til det du sier og evt sende en henvisning hvis depresjonen er såpass at du trenger mer hjelp, evt tipse deg om ulike lavterskeltilbud i din kommune/ditt nærområdet. 

Det er en kneik å komme over når det gjelder mat, men du må faktisk gjennom det. Hvis du ikke tar tak nå blir det verre og vanskeligere å snu det. Vil anbefale at du setter opp faste tidspunkter der du skal spise f. eks en halv yoghurt eller et halv knekkebrød og i tillegg drikker du en næringsdrikk. Da får du i deg den næringen som er nødvendig, og du dropper ikke det fysiske med å faktisk spise. 

Etter 20 år med spiseforstyrrelser og depresjoner har jeg vært gjennom slike faser flere ganger, 

Mine beste tips: 

- kjøp næringsdrikker på apoteket (Jeg foretrekker compact med kaffesmak, evt sjokolade/karamell). 

- tving deg til å spise noe med mer subtans, f. eks knekkebrød, bare for å tygge på noe. 

- oppsøk fastlege eller andre for å bli sett/hørt og skaff deg videre mulighet til et samtaletilbud. 

Anonymous poster hash: 99eb5...508
Skrevet

du reagerer fysisk med kvalme og må lpe rett på do fordi du har spist for lite over tid. Det er lite legen din kan hjelpe deg med annet enn å råde deg til å spise og drikke og tips deg om næringsdrikke du kan få kjøpt på apoteket. De finnes i mange ulike smaker og noen er gode, du får i deg fullverdig kost med 4-6 stk i løpet av dagen. Volumet er lite, spesielt hvis du kjøper compact.  Det legen derimot kan bidra med er å se deg, lytte til det du sier og evt sende en henvisning hvis depresjonen er såpass at du trenger mer hjelp, evt tipse deg om ulike lavterskeltilbud i din kommune/ditt nærområdet.  Det er en kneik å komme over når det gjelder mat, men du må faktisk gjennom det. Hvis du ikke tar tak nå blir det verre og vanskeligere å snu det. Vil anbefale at du setter opp faste tidspunkter der du skal spise f. eks en halv yoghurt eller et halv knekkebrød og i tillegg drikker du en næringsdrikk. Da får du i deg den næringen som er nødvendig, og du dropper ikke det fysiske med å faktisk spise.  Etter 20 år med spiseforstyrrelser og depresjoner har jeg vært gjennom slike faser flere ganger,  Mine beste tips: - kjøp næringsdrikker på apoteket (Jeg foretrekker compact med kaffesmak, evt sjokolade/karamell). - tving deg til å spise noe med mer subtans, f. eks knekkebrød, bare for å tygge på noe. - oppsøk fastlege eller andre for å bli sett/hørt og skaff deg videre mulighet til et samtaletilbud.  Anonymous poster hash: 99eb5...508

Tusen takk for svar og gode råd!

HI

Skrevet

Kjøp deg b-kompleks sirup, stor flaske.

Drikk den hver dag, og bli ferdig med hele flasken. Den reddet livet mitt!

Ingen lege ingenting, legen hjalp meg ikke en dritt, hun sa spis druer 🤔

Anonymous poster hash: a9d17...38b

Skrevet

Da mamma var helt på felgen psykisk etter en skilsmisse klarte hun ikke spise og var til slutt nede i 45 kg eller noe sånt. Hun fikk beskjed av legen om å drikke disse drikkene fra apoteket, lurer på om hun fikk de på resept en periode jeg?

Sakte men sikkert må du venne magen til at det er noe i den igjen, spis noe f.eks en gang i timen (sett på alarm) også øker du forsiktig mengden og kan da etterhvert spise med lenger mellomrom.

https://www.vitusapotek.no/search/?text=n%C3%A6ringsdrikk

Anonymous poster hash: e5c49...43c
Skrevet

Takk for svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...