Gå til innhold

48-timers regel på skolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er 30 timer godt nok etter en gangs oppkast?

Anonymous poster hash: cf6f5...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Het fikk vi beskjed om at det er 24t etter siste oppkast,kommunen vill ikke at skolebarna skal miste met skole enn nødvendig.

Skrevet

24 timer opererer de med her.

Ungene selv er godt opplært i dette fra skolen/helsesøster sin side, så dette kan de. 2.klassingen min spydde for et par uker siden, da visste hun godt at hun måtte være hjemme dagen etter at hun hadde kastet opp, men så kunne hun gå på skolen igjen.

Hun spydde 3-4 ganger onsdag formiddag, siste gangen i 11-tiden. Hun visste da selv at hun måtte være hjemme torsdag, men kunne gå på skolen igjen på fredag.

Anonymous poster hash: 04248...74d
Skrevet

Man er ikke smittefri før ca 2 døgn etter siste symptom. Så nei, 30 timer holder ikke.

Anonymous poster hash: eaf7e...46f

Skrevet

Man er ikke smittefri før ca 2 døgn etter siste symptom. Så nei, 30 timer holder ikke.

Det er veldig få virus man smitter med så lenge etterpå, det er noen norovirus man er smittsom med så lenge, men de fleste vanlige magevirus smitter bare så lenge man faktisk er syk.

Skolebarn driver heller ikke å sutter på hverandres leker o.l. så de er langt fra like utsatt for smitte som barnehagebarn.

Anonymous poster hash: 04248...74d

Skrevet

Ungene mine spydde på onsdag og har vært hjemme i dag og skal være hjemme i morgen. Aner ikke hva som er reglene på skolen rundt dette. Men jeg vet de er smittefarlige i 48 timer etter at symptomene gir seg. Så da blir de hjemme da, unner ingen å bli smittet så tett oppunder jul.

Skrevet

Vi regner 48 timer. Hvis alle hadde ventet lenge nok så hadde færre blitt smittet. I klassa til min sønn er de 46 stk normalt, i går var de kun 28 stk... Alle med omgangssyka.

Anonymous poster hash: a1dd7...714
Skrevet

Her har man vel problemet. Folk sendes ut med smitte i kroppen.. kjempekoselig! Og det er ikke bare kjedelig å bli syk, men for enkelte livsfarlig!! Blir så oppgitt når jeg vet om barn som har vært syke men som dukker opp dagen etter eller iallefall alt for kort tid etter...

For å si det sånn; hvis dere møter søsteren min nå, og smitter henne bare fordi dere ikke vil gå glipp av skoletimer eller julehandel, ja, så er sjangsene store for at hun dør! Av noe så enkelt som omgangssyken. Vær så snill og la være å videreføre smitten på andre! Hold dere for Guds skyld hjemme til smittefaren er over!!

Anonymous poster hash: bb23d...fda

Skrevet

Ha nå for all del brna hjemme i disse 48 timene da! I allefall nå rett før jul!!!!!!

Skrevet

Her har man vel problemet. Folk sendes ut med smitte i kroppen.. kjempekoselig! Og det er ikke bare kjedelig å bli syk, men for enkelte livsfarlig!! Blir så oppgitt når jeg vet om barn som har vært syke men som dukker opp dagen etter eller iallefall alt for kort tid etter...

For å si det sånn; hvis dere møter søsteren min nå, og smitter henne bare fordi dere ikke vil gå glipp av skoletimer eller julehandel, ja, så er sjangsene store for at hun dør! Av noe så enkelt som omgangssyken. Vær så snill og la være å videreføre smitten på andre! Hold dere for Guds skyld hjemme til smittefaren er over!!

Hvis hun tåler så lite må hun sette seg i frivillig karantene. Det er virus og bakterier der ute. Vi kan ikke stoppe hele samfunnet av den grunn og vi kan ikke garantere at vi ikke er smittebærere. Du har nok med deg noe du også.

Anonymous poster hash: 27317...307

Skrevet

Barn og voksne i barnehage: 48 timer etter siste oppkast / diare.

Barn og voksne i skolen: 24 timer etter siste oppkast / diare.  Førsteklassingen holdt vi hjemme i 48 timer, og vi holder oss til 48 timer om vi vet at ungen f.eks skal ha Mat- og helse eller av andre grunner skal lage mat på skolen / sfo.  Jeg mener også at enkelte barn med spesielle behov eller barn som ikke er flinke med dorutiner, håndvask etc bør holdes hjemme i 48 timer. Men ofte blir barn med spesielle behov sendt tilbake til skolen så fort som mulig etter at de har vært syke, og blir dermed virkelige smittekilder både for barn og voksne.

Skrevet

Hvis hun ikke tåler det, så burde hun vel for egen skyld holde seg hjemme, hvis ikke så gambler hun jo med egen helse. Man kan jo ikke forvente at alle som man møter ute er friske eller smittefrie

Anonymous poster hash: 3a38b...84e

Skrevet

Her fikk vi nettopp beskjed om at det er norovirus som går og at skolebarn, barnehagebarn og ansatte skal holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare. Kjedelig, men god regel.

Anonymous poster hash: 847d5...d34

Skrevet

Barn og voksne i barnehage: 48 timer etter siste oppkast / diare.

Barn og voksne i skolen: 24 timer etter siste oppkast / diare. Førsteklassingen holdt vi hjemme i 48 timer, og vi holder oss til 48 timer om vi vet at ungen f.eks skal ha Mat- og helse eller av andre grunner skal lage mat på skolen / sfo. Jeg mener også at enkelte barn med spesielle behov eller barn som ikke er flinke med dorutiner, håndvask etc bør holdes hjemme i 48 timer. Men ofte blir barn med spesielle behov sendt tilbake til skolen så fort som mulig etter at de har vært syke, og blir dermed virkelige smittekilder både for barn og voksne.

Eeeh hvilke holdepunkter har du for å komme med et slikt utsagn?

At barn med spesielle behov blir sendt så fort som mulig tilbake på skolen etter sykdom???!

Hvilke spesielle behov snakker du om da?

Alle med Downs, CP, ME, ADHD,ADD,DØVE,BLINDE, fortell!

Anonymous poster hash: cc10d...44c

Skrevet

Eeeh hvilke holdepunkter har du for å komme med et slikt utsagn?

At barn med spesielle behov blir sendt så fort som mulig tilbake på skolen etter sykdom???!

Hvilke spesielle behov snakker du om da?

Alle med Downs, CP, ME, ADHD,ADD,DØVE,BLINDE, fortell!

Anonymous poster hash: cc10d...44c

Min datter med Sotos syndrom blir holdt hjemme så lenge det er nødvendig etter sykdom. Det er heldigvis lenge siden sist hun kastet opp. Eller mener du at jeg burde holde henne hjemme når hun hoster også ?

Skrevet

Bør holde hjemme i 48 timer.. på barneskolen her, har spysjuken herjet i over 2 månder. Enkelte har den nå forandre gang. 😣 grusom spysjuke.

Anonymous poster hash: 091c2...489

Skrevet

På en barneskole her i byen var halve trinnet (40 stk!!!!) borte fra skolen samme dag forrige uke! For alle del, hold ungene hjemme i 48 timer! Utrolig mange må som har runde 2 med spysjuka for at foreldrene ikke gidder å være hjemme! Forkastelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...