Gå til innhold

hva tenker dere om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de over 18 år ikke skal få gaver lenger?

Jeg kom i den situasjonen her om dagen. Min eldste datter har bikket 18 år, hun er student og bor på studenthybel. Hun har ikke så mye å rutte med for å si det slik.

Igår sier min manns bror at : nei, hun får ikke i år fordi hun var 18 år. Jeg ble så provosert/lei meg... Og sa:

Ja det kommer jo til å bli noen hyggelige julaftener for deres sønn når han blir 18. Han er enebarn, familien er liten og det ender da med gaver kun fra foreldre. Blir ikke mye morro.

Virket som han tenkte seg litt om da, og sa at de skulle kjøpe en liten ting,

Men er jeg helt på bærtur her eller? Jeg kan forstå dette i store familier, og familie litt ut i slekten. Men tantebarna mine? Jeg har to stykk. Og jeg har to barn, så det er to stk for de også.

Vi handler ikke til tanter og onkler og søskenbarn feks. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare stusselig. Men folk får være så smålige og gniene på gaver de bare vil, jeg ville fortsatt å kjøpe til tantebarna og alle andre jeg bryr meg om uansett. Så får motparten gjøre som de føler for.

Og det er altså like viktig med jula for meg som det er for ungene, selv om jeg passerte atten for rimelig lenge siden - 

Skrevet

Det er bare stusselig. Men folk får være så smålige og gniene på gaver de bare vil, jeg ville fortsatt å kjøpe til tantebarna og alle andre jeg bryr meg om uansett. Så får motparten gjøre som de føler for.

Og det er altså like viktig med jula for meg som det er for ungene, selv om jeg passerte atten for rimelig lenge siden - 

Ja takk, slik følte jeg. Stusselig og gniene. De har masse penger også, så det er ikke der det trykker. Hadde de hatt dårlig råd kunne jeg forstått det mener jeg.

Skrevet

Jeg tenker at når barna blir så store som 18 så går vi over fra å gi gaver bare fordi de er barn i familien til å gi gaver til dem vi omgås og som gir gaver tilbake. Jeg gir for eksempel gave til den ene av men venninnes voksne sønner og ikke den andre. Han jeg gir gave til regner jeg også som direkte venn av oss. Vi har et nært forhold. Den andre ser vi ikke annet enn i familieselskaper hos min venninne.

Anonymous poster hash: 572c6...865

Skrevet

I min familie fant de ut at de skulle slutte å kjøpe til tante- og onkelbarn da vi ble konfirmert. Kjempegøy å sitte der som 15-åring og kun få gave fra mamma og pappa. Hadde ingen venner jeg fikk gaver av, og besteforeldrene mine fant ut at de skulle slutte de også siden de hadde så mange barnebarn.

Jeg kan skjønne at man vil slutte på et tidspunkt når man har stor familie, men da kan man vente til de har egen familie å få gaver av (partner, barn, svigerforeldre). Både 15 og 18 er for tidlig, gaver er fortsatt viktig da, og man er i en sårbar alder der man fort kan føle at ingen bryr seg om en hvis man blir sittende nesten uten noen.

Selv har jeg og mannen til sammen 6 nieser og nevøer (inklusive 2 "stenieser"), og å slutte å gi gaver til noen av dem er uaktuelt selv om to av dem er voksne og vi ikke har noe særlig kontakt med dem.

Anonymous poster hash: 783eb...d09
Skrevet

Det er vanlig i min familie. Men vi er sikkert 30 søskenbarn, så jeg kan jo forstå det. Vi visste det fra vi var liten, så det kom ikke som en overraskelse da vi ble 18.

Selv har jeg foreløpig bare to (små) nieser, så jeg vil nok fortsette å gi gaver etter det tror jeg.

Skrevet

Har ikke vært snakk om det en gang her...

Men kommer noen og sier det til meg så vil jeg nok svare at det er greit, men jeg kommer til å gi gave.

De eneste jeg nå vurderer å slutte og gi gave til, er søskenbarna mine, heller spørre om vi skal gå ut å spise.

Anonymous poster hash: d168a...199

Skrevet

Med en så liten familie, så ville jeg fortsette å gi gaver ja.

Skrevet

Veldig greit syns jeg!

Hadde ikke visst hva jeg skulle kjøpe til en 18 åring å blir teit å alltid gi gavekort hvert eneste år.

Anonymous poster hash: faec3...cd1

Skrevet (endret)

Veldig greit syns jeg!

Hadde ikke visst hva jeg skulle kjøpe til en 18 åring å blir teit å alltid gi gavekort hvert eneste år.

Teit med gavekort? hehehe... Så siden det er teit med gavekort, er det like greit å droppe hele gaven.

Men gjerne det du mener altså, men ikke på grunnlag av at gavekort er teit. En 18 åring elsker penger og gavekort. 

Hvordan skal du løse dette når du får egne 18 åringer?

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Var har tantebarn veldig spredd i alder, jeg er eldst av mine 4 søsken og mannen er yngst (atpåkladd) av sine 3 søsken, så vi har 10 tante/onkelbarn i alderen 2 til 34 år. 

Vi har gitt gave helt frem til de selv har stiftet familie og fått egne barn. Så de voksne tantebarna vi har som er gift og har egne barn gir vi bare julekort til, men vi har ikke sluttet å gi fordi de har fylt 18 år.

Anonymous poster hash: a2e28...e61
Skrevet

Jeg har selv ørten søskenbarn så vi fikk ingen gaver etter konfirmasjon (med noen unntak) fra tanter og onkler.

Min egen sønn har 5 søskenbarn, så de vil nok få gaver etter 18 år.

Men her har vi gjort avtale med mannens søster og mann om å ikke kjøpe gaver til oss voksne.

Anonymous poster hash: 8ae7c...ebb

Skrevet

Var har tantebarn veldig spredd i alder, jeg er eldst av mine 4 søsken og mannen er yngst (atpåkladd) av sine 3 søsken, så vi har 10 tante/onkelbarn i alderen 2 til 34 år. 

Vi har gitt gave helt frem til de selv har stiftet familie og fått egne barn. Så de voksne tantebarna vi har som er gift og har egne barn gir vi bare julekort til, men vi har ikke sluttet å gi fordi de har fylt 18 år.

Anonymous poster hash: a2e28...e61

Den er jeg helt enig i. Den dagen de får barn=)

Skrevet

Jeg kommer til å gi til nieser og nevøer ihvertfall til de får egne barn. Så koselig å gi gaver til de man er glad i❤️

Skrevet

Jeg kommer til å gi til nieser og nevøer ihvertfall til de får egne barn. Så koselig å gi gaver til de man er glad i❤️

Ikke når du ikke aner hva du skal kjøpe.

Skrevet

Jeg har aldri fått julegaver av tanter og onkler.

Selv kjøpte jeg til alle tantebarn og søsken, før vi ett år ble enige om at vi kun skulle kjøpe til de vi feiret med. I år feirer vi ikke med så mange, så da kompenserer jeg med noen gaver fra nissen.

Vi kjøper også til våre foreldre samt våre søsken som ikke har egne familier enda. Men søsken med barn, samt tantebarn, kjøper jeg kun til hvis vi feirer sammen. Vi gar store familier, så det fungerer fint her og alle er enige og glade for ordningen :-)

Anonymous poster hash: 164e1...5d3

Skrevet

Enig med deg. Hadde blitt noe annet om det var en veldig stor familie kanskje....

Skrevet

På mannen sin side slutter vi når de blir 20 år, mens på min side gir vi til alle, grandnevøer-og nieser inkludert.

Vi hadde faktisk nettopp en diskusjon om dette og alle der sluttet å gi enten etter konfirmasjonen, 18 eller 20 års dagen.

Jeg syns det er litt trist. Det er jo gøy å få gaver selv om man er voksen.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Du kan ikke diktere hvem andre skal gi gaver til, uansett hvor såra og vonbroten du skulle bli.

Vi er mange søskenbarn. Noen ser vi mye, andre ser vi aldri. Da får noen gaver i kraft av at vi er mye sammen, mens de vi ikke har noe forhold til, de får ikke.

Anonymous poster hash: 1c3a2...12d

Skrevet

Jeg har 3 tantebarn og har ikke sluttet å gi selv om eldste er 21 år. Kommer til å fortsette med det.

Anonymous poster hash: 0b6ff...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...