Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Hun fikk ikke gå som lucia i luciatoget i barnehagen i dag, og da klikket det helt for henne. Hun ville ikke ha på seg den hvite skjorten, og hun ville ikke ha noe lys. Hun nektet rett og slett. Jeg har prøvd å lokke med noe fint, funker ikke. Jeg har prøvd å tvinge henne, men hun nekter. Godsnakking og dulling, funker ikke. Blitt sint, men hun driter i det og. Hun har rett og slett null respekt for folk rundt seg, og hvertfall ikke for autoriteter. Dette kommer til å bli et kjempeproblem når hun begynner på skolen til neste år. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: cdeaa...bc5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Konsekvensen får være at hun må stå og se på at de andre har det gøy?! Tror kanskje ikke det å gi slik oppførsel mye oppmerksomhet er til hjelp. Hvis du lokker og ber har jo hennes protester ønsket effekt. Jeg hadde vare sagt at det er du som ikke får delta på moroa, og ignorert resten. Anonymous poster hash: 9b839...578
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Total ignorering av atferden hun har. Ikke gå inn på forklaringer,eller begynn å kjøpslå. Kort beskjed og ferdig med det,så ville jeg tatt mitt rabiate barn inn på et annet rom,latt henne rase mens jeg leste aviser på tlf. Så fort hun endrer atferd til det bedre,ville jeg pøst på med positiv forsterkning. Anonymous poster hash: 1a49f...7ea
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Ville også oversett og overhørt slik oppførsel totalt. Men som hun over skriver, gi masse oppmerksomhet og positiv tilbakemelding med en gang oppførselen bedrer seg. Hvertfall aldri kjøp god oppførsel! Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Jeg tenker at konsekvensen gir seg selv. Altså hun går glipp av moroa ved å være sur. Vet det ikke er lett, men ignorer slik oppførsel. Anonymous poster hash: 7c6ca...a02
Gjest Muji81 Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Lucia kan være en utrolig stressende affære for barn (og foreldre!). Barnehagen er full av foreldre og ingenting er som det vanligvis er. Jeg har stor forståelse for at noen unger blir overveldet og oppfører seg deretter. Sånne dager er ikke tidspunktet å terpe på folkeskikk. Er vel ok at noen barn bare ser på de andre? Var noen som ikk2 hadde kjole i barnehagen. Regner med at de foreldrene ikke syntes den kampen var verdt å ta, og det tror jeg var lurt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 Hvis dette er en gjennomgående tendens hos barnet: søk hjelp. Du trenger foreldreveiledning. Anonymous poster hash: 09c53...2b1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Dette er vel sånt som skjer iblant. Hun er liten, hun er fortvilet og skuffet og har ikke alltid full kontroll over temperamentet sitt. Hun høres 100 % normal ut. Anonymous poster hash: d48d4...a06
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 Dette er vel sånt som skjer iblant. Hun er liten, hun er fortvilet og skuffet og har ikke alltid full kontroll over temperamentet sitt. Hun høres 100 % normal ut. Anonymous poster hash: d48d4...a06 "Hun har rett og slett null respekt for folk rundt seg, og hvertfall ikke for autoriteter. " Det er IKKE 100% normalt hos en barnehageunge. Anonymous poster hash: 09c53...2b1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 Dette er vel sånt som skjer iblant. Hun er liten, hun er fortvilet og skuffet og har ikke alltid full kontroll over temperamentet sitt. Hun høres 100 % normal ut. Anonymous poster hash: d48d4...a06 Enig i dette. Min ene datter var slik. Vi måtte bare ignorere det hvis det lot seg gjøre. Tror ikke du trenger å bekymre deg for hvordan det blir på skolen. De utvikler seg så mye fra 5 til 6 år. Det har gått veldig bra her med overgang fra til skole. Hun er nå 2. klassing, og vi opplever sjeldent sånne episoder. Ps. Det hjelper å passe på at hun får nok søvn og mat. Anonymous poster hash: dc782...30a
Gjest Muji81 Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 "Hun har rett og slett null respekt for folk rundt seg, og hvertfall ikke for autoriteter. " Det er IKKE 100% normalt hos en barnehageunge. Anonymous poster hash: 09c53...2b1 Når det brukes polariserte ord som NULL respekt, hører ALDRI etter, skal ALLTID lage trøbbel...så sier det litt om personen som sier det også. Barn merker så godt når de blir mislikt...og det vises igjen i atferden deres. Jeg tror det er veldig ok å få høre at denne oppførselen ikke er så uvanlig. I hvert fall ikke på en dag som denne
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 Når det brukes polariserte ord som NULL respekt, hører ALDRI etter, skal ALLTID lage trøbbel...så sier det litt om personen som sier det også. Barn merker så godt når de blir mislikt...og det vises igjen i atferden deres. Jeg tror det er veldig ok å få høre at denne oppførselen ikke er så uvanlig. I hvert fall ikke på en dag som denne Ok. Jeg svarte på det som sto der, ikke på min egen tolkning av hva som ellers kan befinne seg mellom linjene. (Grunnen til det er at vi får så mange ulike ting fram mellom de linjene, så da vil svarene kun speile vår egen verden og ikke HIs.) Anonymous poster hash: 09c53...2b1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 Som liten ble jeg ofte kalt en lat, bortskjemt drittunge. Det husker jeg at jeg syntes var så urettferdig. Var jeg bortskjemt så var vel ikke det min feil, og hva var det som egentlig gjotde meg til en drittunge? Hva betydde det? Det lurte jeg ofte på... Jeg ville jo ikke være der. Jeg følte meg utilstrekkelig og mindreverdig bestandig. Det er ikke greit. Ingen små barn fortjener å bli kalt drittunge. Skjerp deg! Anonymous poster hash: 1d481...b45
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 HI her. Ok, jeg kaller henne ikke drittunge så hun hører det. Det var bare en beskrivelse til dere. Angående det å bruke polariserte ord som NULL respekt osv, så gjorde jeg det fordi hun virkelig har null respekt. Selv har jeg kanskje litt for mye respekt for autoriteter, mens datteren min fint kan spytte på skoene til sjefen i barnehagen fordi hun misliker noe hun sier. Og dette med spytting gjør hun ofte. Gjerne inne, og gjerne midt i fjeset på de som jobber der. Jeg har en mistanke om at hun er høysensitiv, men jeg må være forsiktig så jeg ikke bruker det som en unnskyldning for å dulle med henne, og la henne oppføre seg dårlig. Tror kanskje tipset om foreldreveiledning er det beste for oss. Er det helsestasjonen jeg kontakter da? Anonymous poster hash: cdeaa...bc5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 HI her. Ok, jeg kaller henne ikke drittunge så hun hører det. Det var bare en beskrivelse til dere. Angående det å bruke polariserte ord som NULL respekt osv, så gjorde jeg det fordi hun virkelig har null respekt. Selv har jeg kanskje litt for mye respekt for autoriteter, mens datteren min fint kan spytte på skoene til sjefen i barnehagen fordi hun misliker noe hun sier. Og dette med spytting gjør hun ofte. Gjerne inne, og gjerne midt i fjeset på de som jobber der. Jeg har en mistanke om at hun er høysensitiv, men jeg må være forsiktig så jeg ikke bruker det som en unnskyldning for å dulle med henne, og la henne oppføre seg dårlig. Tror kanskje tipset om foreldreveiledning er det beste for oss. Er det helsestasjonen jeg kontakter da? Anonymous poster hash: cdeaa...bc5 Hvis hun ER høysensitiv, er det nok sikkert at disse situasjonene og raserianfallene plager henne selv like mye som deg. Men å spytte på autoriteter er IKKE det typiske kjennetegnet, altså? Press på for å få veiledning (helsestasjon, HomeStart eller barnevern) og evt utredning (barnehagen kan søke hos PP-tjenesten og hos BUP) Anonymous poster hash: 09c53...2b1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 Å spytte på folk som 5 åring er ikke høysensitiv, da er hun en ufordragelig drittunge. Siden du har dillet og dullet så mye mrd dårlig oppførsel med lucia tenker jeg det er dette som er årsak. En liten prinsesse som vet hun får viljen av mor til slutt (eller nye ting som du prøvde å lokke med) Ta en samtale med barnehagen og søk hjelp til jenta. Dette er ikke normalt av en 5 åring. Og legg fra deg tullet om høysensitiv, det er ingen unskyldning for ufordragelige barn Anonymous poster hash: ec2ea...24f
sug lut Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 HI her. Ok, jeg kaller henne ikke drittunge så hun hører det. Det var bare en beskrivelse til dere. Angående det å bruke polariserte ord som NULL respekt osv, så gjorde jeg det fordi hun virkelig har null respekt. Selv har jeg kanskje litt for mye respekt for autoriteter, mens datteren min fint kan spytte på skoene til sjefen i barnehagen fordi hun misliker noe hun sier. Og dette med spytting gjør hun ofte. Gjerne inne, og gjerne midt i fjeset på de som jobber der. Jeg har en mistanke om at hun er høysensitiv, men jeg må være forsiktig så jeg ikke bruker det som en unnskyldning for å dulle med henne, og la henne oppføre seg dårlig. Tror kanskje tipset om foreldreveiledning er det beste for oss. Er det helsestasjonen jeg kontakter da? Anonymous poster hash: cdeaa...bc5 Spytting? Wow. "Drittunge" er faktisk helt innafor.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 Spytting er ikke høysensitiv altså. Det er drittunge! Anonymous poster hash: cc11c...2ca
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 Spytting er ikke høysensitiv altså. Det er drittunge!Anonymous poster hash: cc11c...2ca Joa, enig at det er drittunge. Men hun passer alle kriterier innenfor det å være høysensitiv og. HI Anonymous poster hash: cdeaa...bc5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 Hun fikk ikke gå som lucia i luciatoget i barnehagen i dag, og da klikket det helt for henne. Hun ville ikke ha på seg den hvite skjorten, og hun ville ikke ha noe lys. Hun nektet rett og slett. Jeg har prøvd å lokke med noe fint, funker ikke. Jeg har prøvd å tvinge henne, men hun nekter. Godsnakking og dulling, funker ikke. Blitt sint, men hun driter i det og. Hun har rett og slett null respekt for folk rundt seg, og hvertfall ikke for autoriteter. Dette kommer til å bli et kjempeproblem når hun begynner på skolen til neste år. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: cdeaa...bc5 Tro meg når jeg sier at du bør ta tak i det nå. Vi har nemlig samme problemet... Anonymous poster hash: 80066...420
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #21 Skrevet 13. desember 2016 Tro meg når jeg sier at du bør ta tak i det nå. Vi har nemlig samme problemet...Anonymous poster hash: 80066...420 Har dere? Hvordan arter det seg for dere, og hva har dere gjort?HI Anonymous poster hash: cdeaa...bc5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2016 #22 Skrevet 13. desember 2016 Har dere? Hvordan arter det seg for dere, og hva har dere gjort? HI Anonymous poster hash: cdeaa...bc5 Hun går nå i tredje klasse og eier verken respekt for lærere eller andre voksenpersoner. Snakker med psykolog og helsesøster og vi jobber kontinuerlig. Men føler jo vi blir uglesett av de andre foreldrene - at det er vår "feil". Men tro meg: hun har klare grenser, trygghet og kjærlighet... vanskelig klem Anonymous poster hash: 80066...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå