Gå til innhold

Hjelpe slektning som selv aldri stiller opp for andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i dame i familien har blitt syk og har fått beskjed om å roe helt ned. Hun får derfor gjort minimalt til jul. Mannen er begynnende dement og har aldri gjort noe i huset.

Normalt sett ville det være naturlig å tilby litt hjelp, stikke innom med litt julekaker ol, men siden det gjelder henne er jeg usikker på om jeg gidder.

Hun har bestandig prioritert seg selv og delvis sine barn i alle sammenhenger. Er det spleiselag kommer hun uten noe eller bare med det aller billigste. Hun har vært på mange feiringer hos oss, men jeg har ikke blitt invitert inn på over 20 år (hun har selskaper for venner og ikke vår familie). Hun har aldri gitt gjennomtenkte gaver og sluttet som den første med julegaver til voksne slektninger osv. Det er bestandig hun som vil sitte på steder aldri hun som kjører osv. Hun har aldri stilt opp for meg og min familie.

Bør jeg likevel føle meg forpliktet til å hjelpe henne nå?

Anonymous poster hash: e94e2...fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke føle deg forpliktet.

Men hvis du gjør det likevel; så viser du henne hvordan det SKAL gjøres, og du viser at du er "the better person". Drep dem med vennlighet.

Anonymous poster hash: 100b7...911

Skrevet

En i dame i familien har blitt syk og har fått beskjed om å roe helt ned. Hun får derfor gjort minimalt til jul. Mannen er begynnende dement og har aldri gjort noe i huset.

Normalt sett ville det være naturlig å tilby litt hjelp, stikke innom med litt julekaker ol, men siden det gjelder henne er jeg usikker på om jeg gidder.

Hun har bestandig prioritert seg selv og delvis sine barn i alle sammenhenger. Er det spleiselag kommer hun uten noe eller bare med det aller billigste. Hun har vært på mange feiringer hos oss, men jeg har ikke blitt invitert inn på over 20 år (hun har selskaper for venner og ikke vår familie). Hun har aldri gitt gjennomtenkte gaver og sluttet som den første med julegaver til voksne slektninger osv. Det er bestandig hun som vil sitte på steder aldri hun som kjører osv. Hun har aldri stilt opp for meg og min familie.

Bør jeg likevel føle meg forpliktet til å hjelpe henne nå?

Anonymous poster hash: e94e2...fd9

Da hadde jeg ikke giddet. Det er ikke menneskerett å pynte til jul eller bake julekaker. Siden jeg forstår at dette ikke er mor, søster eller bestemor, så har du ingen plikt til å hjelpe.

Skrevet

Du trenger ikke føle deg forpliktet.

Men hvis du gjør det likevel; så viser du henne hvordan det SKAL gjøres, og du viser at du er "the better person". Drep dem med vennlighet.

Min erfaring er at slike mennesker verken setter pris på det eller forstår at de må oppføre seg likedan. De tar imot og synes det bare skal være slik.

Skrevet

Min erfaring er at slike mennesker verken setter pris på det eller forstår at de må oppføre seg likedan. De tar imot og synes det bare skal være slik.

Min erfaring er at jeg ikke blir noe lykkeligere menneske ved å herme etter de kjipe. Jeg blir bare kjip selv. Det er ikke et mål.

Skrevet

Vær en sånn person du selv syns man bør være.

Hadde det vært meg, hadde jeg gitt henne en hjelpende hånd, uansett om hun egentlig ikke #fortjener" det, eller viser at hun setter pris på det.

Anonymous poster hash: 08f74...795
Skrevet

Men her er det vel naturlig at hennes barn og hennes nærmeste venner og familie stiller opp ?

Om dette er snakk om en eldre dame med en dement mann så bør vel hjemmesykepleien, hjemmehjelp ol kobles inn ? Hadde nok ikke hjulpet henne med med husvask ol. Men mulig jeg hadde stukket innom med en juleblomst, julekaker eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...